Brojni primjeri zloupotreba javnih resursa u svrhu političke promocije
U proteklih mjesec dana uočeni su brojni oblici zloupotrebe javnih resursa za političku promociju, a pojedine stranke i kandidati već su krenuli s plaćenim oglašavanjem, iako je to zakonom izričito zabranjeno van perioda zvanične izborne kampanje.
Ocjena je to koja proistječe iz prvih rezultata monitoringa koji Transparency International u Bosni i Hercegovini (TIBiH) provodi u 68 lokalnih zajednica u BiH uoči predstojećih lokalnih izbora.
Fokus monitoringa, kako je istaknula izvršna direktorica TIBiH Ivana Korajlić danas na pres-konferenciji, jeste na pojavama koje se odnose na zloupotrebu javnih resursa u izbornoj kampanji, uključujući institucionalne, finansijske i ljudske resurse, odnosno kupovinu glasova javnim sredstvima.
Ocijenila je kako u mjesecima pred izbore bilježimo porast javne potrošnje, odnosno evidentnu šteta institucijama i budžetima.
Korajlić upozorava da je i nadalje prisutna pojava da nema razgraničenja između javne i stranačke funkcije, a što predstavlja segment koji zakonskim okvirom, nažalost, nije reguliran.
Istovremeno, potcrtava da je zloupotreba javnih resursa u kampanji postala još transparentnija, sve do apsurda da se za jedan isti infrastrukturni projekt hvale dvije različite političke stranke, a da taj projekt de-facto nije ni realiziran.
Korajlić navodi kako su promotivni bilbordi prisutni širom BiH, te da je TIBiH u vezi s tim već podnio oko 20 prijava Centralnoj izbornoj komisiji BiH (CIKBiH), koje se odnose na političko oglašavanje.
Najavila je kako će u narednih nekoliko dana biti pokrenuta mobilna aplikacija putem koje će građani moći prijavljivati bilo kakve nepravilnosti u predizbornom periodu, uključujuči pritiske na birače, kupovinu glasova, prijetnje bračima…
Konkretne nalaze monitoringa uz primjere kršenja izbornih pravila i zloupotreba predstavio je glasnogovornik TIBiH Srđan Traljić, navodeći kako je u proteklih mjesec dana 70 posmatrača TIBiH ‘ispratilo’ 263 javna događaja u organizaciji javnih institucija, javnih ustanova i preduzeća od čega su se 62 odnosila na otvaranja infrastrukturnih objekata.
- Oko 70 posto javnih događaja korišteno je za promociju kandidata za predstojeće lokalne izbore u BiH – podsjetio je Traljić, navodeći da su na 11 događaja iznesene poruke protiv političkih protivnika, dok su predizborna obećanja izrečena u sklopu 78 obraćanja, a na 25 javnih događaja bila su prisutna stranačka obilježja.
U tom je kontekstu podsjetio na primjer otvaranja radova na vodovodnoj mreži “Voda za 12.000 stanovnika” u Visokom, gdje su prisutnima dijeljene zaštitne maske sa obilježjima Nezavisne liste.
Izrečene ocjene ilustrirao je primjerom kampanje „Banjaluka se gradi“ gdje se kroz spotove, bilborde i 3D prezentacije daju predizborna obećanja i vrši lična promocija aktuelnog gradonačelnika Banjaluke (SNSD) koji je ponovo kandidat za tu funkciju.
TIBiH je uputio zahtjev Gradu da dostavi informacije o tome koliko je koštala ova kampanja, ali one još nisu dostavljene.
Zabilježeno je i 17 primjera masovnijeg zapošljavanja radnika u javne ustanove i preduzeća.
Posmatrači TIBiH su zabilježili i 50 slučajeva distribucije različitih vrsta subvencija i pomoći iz javnih budžeta u ovom periodu.
Očigledan u tom pogledu je primjer Bileće, gdje je Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede RS organiziralo podjelu steonih junica ispred mljekare čiji je vlasnik kandidat za načelnika te opštine.
Podaci TIBiH pokazuju, također, da su se u kancelariji SDA u Zvorniku dijelili obrasci za dodjelu novčanih sredstava resornog federalnog ministarstva, kojima se sufinansira prijevoz učenika.
Osim promotivnih bilborda van izborne kampanje, TIBiH ističe primjer bilborda HDZ-a koji je postavljen u dvorištu osnovne škole u Busovači, zbog čega je pored CIK-a obaviješten i Ombudsman, kao i u drugim slučajevima korištenja djece za promociju kandidata na predstojećim izborima.
Rezultati monitoring pokazuju i kako je u 14 slučajeva zabilježeno omogućavanje besplatnih pregleda, lijekova i drugih vrsta javnih usluga, a koji su korišteni za promociju kandidata na izborima.
U posmatranom periodu zabilježeno je i 128 primjera intenziviranja javnih radova, koje se prvenstveno odnosi na početak izgradnje raznih infrastrukturnih objekata.
Somenute aktivnosti TIBiH realizira u sklopu projekta „Podrška građanima u borbi protiv korupcije“, a u saradnji sa partnerskim organizacijama - Centri civilnih inicijativa (CCI) i Centrom za razvoj medija i analize (CRMA) i uz finansijsku podršku Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID).