Europski sud za ljudska prava dokazuje prevaziđenost Daytonskog sporazuma
Piše: V.S.Herceg
Europski sud za ljudska prava, nakon što je 2019. godine pokrenuo postupak po tužbi Svetozara Pudarića, jučer je objavio i konačnu presudu po kojoj se njegova tužba uvažava. Ovo je još jedna u nizu od dobivenih tužbi bh. građana protiv vlastite države BiH, ali koju Pudarić nije dočekao.
Naime, Svetozar Pudarić, član SDP-a BiH i bivši potpredsjednik Federacije preminuo je u ožujku ove godine. I ovo nije jedina ovakva, slična presuda, koja BiH zasigurno stavlja u sam vrh zemalja Europe po masovnoj diskriminaciji, ali i posebno naglašava prevaziđenost daytonskog ustava i izbornog zakonodavstva, posebno BiH kao buduće članice EU-a.
Naime, vodeći se ovim principom, na desetke tisuća Bošnjaka i Hrvata iz RS te Srba iz FBiH, kao i ostalih, nema pravo kandidiranja za Predsjedništvo BiH. Ovakvim presudama, Europski sud za ljudska prava izravno je doveo u pitanje i daytonski Mirovni sporazum, a što se može i vidjeti u izdvojenim mišljenjima sudaca u prvom ovakvom predmetu,'Sejdić-Finci'.
„Koncept Daytona više nije opravdan“
Svetozar Pudarić je tužio državu BiH jer se kao Srbin iz Federacije nije mogao kandidirati na izborima za člana Predsjedništva BiH iz reda srpskog naroda, što je Sud ocijenio kao diskriminaciju. Europskom sudu za ljudska prava tužbu je podnio sredinom 2019. godine zbog onemogućavanja da se aplikant iz reda srpskog naroda s prebivalištem na području Federacije BiH prijavi kao kandidat za člana Predsjedništva Bosne i Hercegovine.
Ovakva presuda i u slučaju 'Pudarić' bila je očekivana ponajviše i zbog činjenice da je strazburški sud isto presudio i u sličnim slučajevima 'Sejdić-Finci', 'Azra Zornić', 'Ilijaz Pilav' te, između ostaloga, zaključio i da nakon toliko godina od završetka ratnih sukoba "ne može postojati bilo kakav razlog za održavanje na snazi spornih ustavnih odredbi".
"Svi građani moraju imati jednaka prava, a Europski sud za ljudska prava je utvrdio da to nije slučaj jer se ne dozvoljava Srbima s područja F BiH prijavu za člana Predsjedništva BiH. Obrana BiH nije prihvaćena kao opravdana. Europski sud je utvrdio da Ustav BiH mnogobrojne građane diskvalificira od mogućnosti participacije u političkom životu. Ovo je još jedna u nizu odluka kojom je potvrđeno da je Ustav BiH deficitaran u pogledu europskih standarda i očekuje se od države da i ovu presudu primjeni. Jedna presuda je dovoljna da se Ustav promijeni. Presudama Sejdić-Finci, slučajem Zornić i drugim, Ustav BiH se morao mijenjati. Međutim, ova presuda potvrđuje da nisu diskriminirani samo pripadnici Ostalih, već da koncept Daytona danas više nije opravdan. Tu matricu moramo napustiti i omogućiti političku ravnopravnost svim građanima BiH", izjavio je Pudarićev odvjetnik Vlado Ademović za sarajevski portal Klix.ba.
Slučaj 'Sejdić-Finci'
Dervo Sejdić i Jakob Finci, državljani Bosne i Hercegovine već 2006., u skladu s člankom 34. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, podnijeli su predstavke Europskom sudu za ljudska prava u Strasbourgu jer se kao Rom, odnosno Jevrej, ne mogu kandidirati za članove Doma naroda Parlamentarne skupštine i Predsjedništva BiH. Tužba je podnijeta na osnovu odredaba člana IV i V Ustava Bosne i Hercegovine, koji predviđaju da se u ove državne organe mogu kandidirati samo pripadnici hrvatskog, bošnjačkog ili srpskog naroda.
Nakon što su Dervo Sejdić i Jakob Finci dobili tužbu protiv BiH, sličnu su podnijeli i dobili i drugi građani BiH.
Azra Zornić dobila je presudu protiv BiH pred Europskim sudom za ljudska prava u srpnju 2014. Ona je državu tužila jer joj nije bilo dozvoljeno da se kandidira za Dom naroda Parlamentarne skupštine BiH i Predsjedništvo BiH jer se ne izjašnjava kao pripadnica konstitutivnih naroda u BiH.
I Samir Šlaku iz Sarajeva tužio je BiH jer mu nije dozvoljeno da se kao pripadnik nacionalne manjine kandidira za Dom naroda Parlamenta BiH i člana Predsjedništva. Sud za ljudska prava u Strasbourgu presudio je u svibnju 2016. godine u njegovu korist.
Također, kirurg iz Srebrenice Ilijaz Pilav tužio je BiH zbog nemogućnosti da se, kao Bošnjak koji živi u Republici Srpskoj, kandidira za člana Predsjedništva BiH koji dolazi iz tog entiteta. Pilav je dobio spor protiv BiH u lipnju 2016. Niti jedna od ovih presuda nije implementirana jer BiH, odnosno, bh parlamentarci, nisu izmijenili izborno zakonodavstvo.
Odluka strazburških sudaca u predmetu ‘Sejdić-Finci’ nije bila jednoglasna
U ovom kontekstu za podsjetiti, a o čemu je Dnevni list već pisao, da odluka u predmetu 'Sejdić-Finci' nije donesena jednoglasno, a argumenti dvoje sudaca koji su u ovom slučaju imali izdvojena mišljenja – više su nego su zanimljiva. Naime, čak 17 sudaca odlučivalo je o ovoj presudi. Jean-Paul Costa, predsjednik Suda i sudci Christos Rozakis, Nicolas Bratza, Peer Lorenzen, Françoise Tulkens, Josep Casadevall,Giovanni Bonello, Lech Garlicki, Khanlar Hajiyev, Ljiljana Mijović, Egbert Myjer, David Thór Björgvinsson, George Nicolaou, Luis López Guerra, Ledi Bianku, Ann Power, Mihai Poalelungi većinom glasova presudili su da se Dervo Sejdić i Jakob Finci imaju pravo kandidirati za Dom naroda i Predsjedništvo BiH.
Većinom glasova – 14 njih glasali su ‘za’, a troje sudaca su imali stav ‘protiv’ po pitanju prava kandidature za Dom naroda.
Također, samo jedan sudac bio je ‘protiv’, odnosno, suprotnog mišljenja da su Sejdiću i Finciju povrijeđena prava u svezi kandidature za Predsjedništvo BiH. Troje sudaca koji se nisu složili s kolegama po ovim pitanjima su: sutkinja prof.dr. Ljiljana Mijović danas profesorica Univerziteta u Banja Luci te sudci Khanlar Hajiyev iz Azerbajdžana i Giovanni Bonello iz Malte. No, iako je više nego opravdano pitanje zašto ovo troje sudaca nije potpuno uvjereno da su Sejdiću i Finciju povrijeđena njihova ljudska prava i slobode, njihova pojašnjenja više su nego zanimljiva i podložna ozbiljnim raspravama.
"Je li na Europskom sudu odluka o promjenama BiH?"
Tako sutkinja Mijović u izdvojenom mišljenju, između ostaloga, navodi:" Istu predstavku mogao bi podnijeti i bilo koji pripadnik jednog od tri konstitutivna naroda, tvrdeći da ne postoje slobodni izbori za Dom naroda niti za njega, s obzirom na to da je jedini način da netko postane članom Doma naroda imenovanje od entitetskog parlamenta”.
I na koncu, navodeći niz primjera u kojima međunarodna zajednica ni danas ne smatra da je u BiH ostvaren značajan napredak postavlja pitanje: "U svjetlu navedenog, može li itko s apsolutnom sigurnošću tvrditi da relevantne ustavne odredbe u današnjem trenutku nemaju svoje opravdanje? S drug strane, ako je njihovo postojanje i dalje opravdano, imaju li takve odredbe imaju legitiman cilj?…Je li na Europskom sudu da odluči da je došlo vrijeme za promjene?".
Dok sutkinja Mijović svoje neslaganje obrazlaže kritički ali mirnijem tonu, puno je oštriji sudac Bonello koji za slučaj ‘Sejdić-Finci’ kaže da je jedan od onih koji mogu izgledati kao najjednostavniji s kojima se Sud ikada suočio, ali istovremeno i kao najzamršeniji. On je, kako piše u svom Izdvojenom mišljenju, “gotovo bez oklijevanja protiv stava da postoji povrjeda Konvencije”.
“Ne postoji ništa logičnije nego osuditi one odredbe u nekoj ustavnoj strukturi koje sprječavaju Rome i Jevreje da se kandidiraju za izbore. Sada to izgleda kao lako rješivo pitanje koje nije vrijedno vremena…Međutim, neka pitanja su me duboko uznemirila, i na koja, moram priznati, nisam dobio zadovoljavajuće odgovore Suda. Uvjerljivi odgovori postoje, kada bi Sud bio taj koji će pomesti povijest ispred svojih vrata. Vjerujem da ova presuda upravo to i čini: ona je razvela BiH od realnosti njene vlastite nedavne prošlosti”, bilo je mišljenje sudca Bonella.
On, kao i njegova kolegica Mijović, polazi od krvavih sukoba po etničkoj osnovi do primirja Bošnjaka, Srba i Hrvata i Daytonskog sporazuma koji je, kako posebno ističe, postignut ‘dugotrajnim pregovorima, baziranim na sustavu kontrola i balansiranju između tri zaraćene strane’.
Ima li Sud pravo razvrgnuti međunarodni sporazum?
On o Daytonskom sporazumu, a u svjetlu predmeta 'Sejdić-Finci', navodi: “Samo je djelovanje takve filigranske konstrukcije ugasilo požar pakla koji je predstavljala BiH. To možda nije bila najbolja konstrukcija, ali je bila jedina koja je natjerala suparničke strane da oružje zamijene dijalogom. Ona je bazirana na podjeli vlasti, složenoj do najsitnijih detalja, koja regulira način na koji tri različite etničke strane mogu ostvariti podjelu vlasti u raznim zastupničkim organima države. Daytonski sporazum je s apotekarskom preciznošću dozirao točne, etničke proporcije tog recepta za mir. Sada je ovaj sud na sebe preuzeo sve to poremetiti. Sud u Strasbourgu rekao je i bivšim zaraćenim stranama i kreatorima mira i dobročiniteljima da su sve uradili pogrešno…”.
On postavlja pitanja “Je li u nadležnosti Suda da se ponaša kao nezvani gost u multilateralnim ostvarenjima očuvanja mira i sporazumima koji su već potpisani, ratificirani i primijenjeni?” kao i da Sud „odbija podsjetiti na tragediju koja je prethodila i okončana isključivo Daytonom“.
U svemu ide i korak dalje dvojeći: “Ali, uključuju li neograničene ovlasti suda i razvrgavanje jednog međunarodnog sporazuma, čak i ako su takav sporazum izgradile države i međunarodna tijela, od kojih neki nisu ni potpisnici Konvencije ni optuženici u ovom slučaju? Konkretnije, ima li Sud pravo da, pružajući pomoć, potkopava suvereno djelovanje EU i SAD, koji su zajednički stvorili Daytonski sporazum, čiji jedan aneks predstavlja Ustav BiH koji se osporava pred Sudom?”.
Sudac Bonello kritizira sud u Strasbourgu smatrajući da je, namjerno ili ne, isključio samu srž povijesti Balkana te da time nanosi zlo jer se mržnja vrjednuje kao kultura te zaključuje da "ne može podržati Sud koji sije ideale, a žanje krvoproliće".
„Sud je naložio tuženoj strani da odbaci Daytonski mirovni sporazum, samelje ga i onda počne tražiti neko novo rješenje. Ja, sa svoje strane, sumnjam da bilo koja država treba biti dovedena u pravnu ili etičku obvezu sabotiranja sustava koji je očuvao njeno demokratsko postojanje...“, zaključuje sudac Bonello koji nije dao za pravo Dervi Sejdiću i Jakobu Finciju.