Predsjedateljica Krišto - politikanstvo ili amnezija u svezi izmjena Zakona o OSA BiH?
Centar za sigurnosne studije (CSS)
Centar za sigurnosne studije (CSS) podsjeća da je aktualna predsjedateljica Vijeća ministara BiH Borjana Krišto 7. prosinca 2016. godine, tada u svojstvu druge zamjenice predsjedatelja Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine BiH, Ustavnom sudu BiH podnijela zahtjev za ocjenu ustavnosti odredaba čl.78. stavova 3, 4 i 5 Zakona o Obavještajno-sigurnosnoj agenciji (OSA) BiH. Obrazlažući taj zahtjev, ona se pozvala na neusklađenost navedenih članaka s pojedinim odredbama Ustava BiH i Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda.
- Zanimljivo je da, u svojstvu predsjedateljice Vijeća ministra BiH i osobe koja predsjedava Izvršno-obavještajnim odborom, savjetodavnim tijelom predsjedatelja Vijeća ministara BiH, niti jednom izjavom ili mjerom nije iskazala interes za izmjene Zakona o OSA-i BiH, koje je toliko gorljivo zastupala za svoga zastupničkog mandata, navodi CSS uz podsjetnik da je Krišto, u svojstvu predsjedateljice Vijeća, temeljem Zakona o OSA-i BiH, među ostalim nadležna vršiti nadzor nad radom OSA-e BiH i osiguravati zakonitost nad njenim radom.
Nadalje se podsjeća da su, postupajući po navedenoj apelaciji, suci u plenarnom sazivu Ustavnog suda BiH na sjednici 1. lipnja 2017. donijeli Odluku o dopustivosti i meritumu kojom se usvaja zahtjev vezan za čl. 78 stav 3, 4, i 5 Zakona o OSA-i BiH, a kojom se nalaže Parlamentarnoj skupštini BiH, najkasnije u roku od šest mjeseci od dana dostavljanja Odluke, uskladiti navedene članke Zakona o OSA-i BiH s Ustavom BiH i Europskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava te izvijestiti Ustavni sud BiH o poduzetim mjerama s ciljem njezina izvršenja.
- Ne ulazeći u razloge iz kojih Parlament BiH, niti nakon gotovo sedam godina, nije ispunio svoju obvezu po toj odluci Ustavnog suda BiH, intrigantno je da predsjedateljica Krišto nije sa svoje funkcije pokrenula mjere za izmjene Zakona o OSA-i BiH. Ustavni sud BiH, srećom, spomenute odredbe Zakona nije stavio van snage, iako je to nagovijestio svojom odlukom. Da jest, to bi posljedično moglo uzrokovati podrivanje sigurnosti i zaštite ustavnog poretka proglašavanjem neustavnim svih aktivnosti OSA-e BiH koje se odnose na prikupljanje tajnih podataka u trajanju dužem od 60 dana, ali i odobravanje mjera tajnog prikupljanja podataka generalnom direktoru OSA-e BiH od predsjedatelja Vijeća ministara BiH ako bi odgađanje moglo uzrokovati nepopravljivu štetu po sigurnost BiH, ukazuje CSS.