Image default
ZDRAVLJE

Previše spavanja nije dobro, obratite pozornost

Svi povremeno volimo spavati malo više, možda na slobodan dan ili tijekom vikenda. Nije to ništa neobično. Ali, jeste li znali da previše spavanja može biti problematično za zdravlje? Zapravo je prespavanje povezano s nekim ozbiljnim zdravstvenim rizicima, a pretjerana pospanost može biti znak nekoliko različitih medicinskih problema. Dakle, koliko nam sna zapravo treba, što vas toliko umara i što se s tim može učiniti?

Sedam do devet sati je normalno

Prema riječima stručnjaka sedam do devet sati normalna je i zdrava količina sna za većinu odraslih između 18 i 65 godina. Preko devet sati smatra se pretjeranom ili dugom količinom sna za odrasle.

Prespavanje se naziva hipersomnija ili “dugo spavanje”. To je stanje u kojem tijekom dana osjećate pretjeranu pospanost i može se javiti čak i nakon duljih razdoblja spavanja.

Hipersomnija je neuobičajena, a muškarci imaju malo veću stopu obolijevanja od žene. Ljudima s ovim stanjem ponekad je potrebno i 10 do 12 sati sna noću da bi se osjećali bolje. Čimbenici životnog stila mogu utjecati na to jeste li skloni hipersomniji ili ne. Ako redovito ne spavate dovoljno, vaše tijelo to može pokušati nadoknaditi prespavanjem. Međutim, pojavilo se nekoliko trendova koji spavanje povezuju s višim stopama smrtnosti i bolesti, kao i stvarima poput depresije.

Problemi sa štitnjačom

Istraživanja su pokazala niz zdravstvenih stanja zbog kojih biste mogli previše spavati. To uključuje probleme sa štitnjačom. Prekomjerno aktivna štitnjača (hipertireoza) može uzrokovati probleme sa spavanjem. Taj poremećaj prekomjerno stimulira živčani sustav zbog čega je vrlo teško zaspati.

Slično tome, kada je štitnjača nedovoljno aktivna, nedostatak hormona štitnjače može rezultirati usporavanjem tijela, što čini da se osjećate umorno. Djelomično ili cjelovito uklanjanje štitnjače može, među ostalim nuspojavama, rezultirati umorom ili tromošću.

Srčana bolest

Iako je dobar san neophodan za zdravo srce, medicinska istraživanja povezana s kroničnim prespavanjem pokazale su i sklonosti tih ljudi ka bolestima srca.

Apneja za vrijeme spavanja

Apneja u spavanju potencijalno je ozbiljan poremećaj spavanja kod kojeg se disanje više puta zaustavlja i započinje. Znakovi upozorenja na apneju uključuju glasno ili često hrkanje, lagan san i dnevnu pospanost ili umor. Ako mislite da biste mogli imati apneju za vrijeme spavanja, odmah se obratite liječniku. Liječenje vam može ublažiti simptome i može spriječiti probleme sa srcem i druge komplikacije.

Depresija

Pretjerana pospanost ne utječe samo na vaše fizičko zdravlje, već ima velik utjecaj i na vaše mentalno zdravlje. Ako patite od depresije, vjerojatnije ćete spavati više nego zdrave osobe.

Rizik od dijabetesa

Ekstremna dnevna pospanost može biti znak dijabetesa. Premalo sna – ili previše – može se povezati s problemima s razinom šećera u krvi, ne samo kod osoba s dijabetesom već i kod ljudi s visokim rizikom za razvoj bolesti, sugerira istraživanje iz 2019. godine. Ako sumnjate, provjerite razinu.

Bolovi

Ako patite od bolova u leđima, predugo spavanje može pogoršati vaše simptome. Ležanje dulje vrijeme – posebno u neugodnom položaju – uzrokuje ukočenost mišića i povećava bol i nelagodu.

Problemi s plodnošću muškaraca

Previše spavanja, kao i nedovoljno spavanja, povezano je s muškim problemima plodnosti. Plodnost muškaraca povezana je s ciklusom spavanja i budnosti. Ako muškarci imaju ovaj poremećaj, manja je vjerojatnost da će njihova partnerica zatrudnjeti.

Povećani rizik od moždanog udara

Previše spavanja i često drijemanje mogu povećati rizik od moždanog udara za 85%, navodi Science Focus . Ljudi koji spavaju više od devet sati noću ili koji redovito drijemaju duže od 90 minuta imaju i do četvrtinu veću vjerojatnost da će dobiti moždani udar od onih koji imaju manje sna.

S obzirom na druge povezane zdravstvene probleme poput pretilosti, bolesti srca i moždanog udara, spavanje duže od normalnog povezano je s većim rizikom od smrti općenito, piše portal Life.ba.