Manipulacijom emocija se određuje izbornu volju u BiH

Publikacija “Štetni narativi tijekom izbora: kampanje diskreditacije, rodni stereotipi i narativi mržnje“, na kojoj je radilo 13 autora Mediacentra Sarajevo, predstavljena je u Sarajevu u utorak, kada je pojašnjeno da ta publikacija služi kako bi se bolje razumjelo političke odnose i medijsku sfera u BiH.
Publikacija je nastala na temelju tromjesečnog nadziranja štetnih onlinesadržaja tijekom Općih izbora 2022., i to sadržaja usmjerenih na kandidatkinje, etno-nacionalne grupe, državne institucije, u ovom slučaju Središnje izborno povjerenstvo(SIP) BiH, te na predstavnike međunarodnih organizacija ili pojedinih država.
Istraživačica Mediacentra i urednica publikacije Anida Sokol navela je da se na publikaciji radilo šest mjeseci.
-Pregledali smo više od 25.000 različitih sadržaja na internetu, iz online medija, mainstream medija, te profila na društvenim mrežama kako bismo zabilježili štetne sadržaje. Uradili smo dekonstrukciju štetnih narativa da bismo vidimo koje elemente se koristi kako bi se utjecalo na raspoloženje glasača, precizirala je Sokol i nabrojala da je zabilježeno korištenje ratne retorike, govora mržnje, korištenje kampanja diskreditacije i povezivanja prošlosti za manipulaciju glasačima.
-Manipulacijom emocija se određuje izbornu volju u BiH. Politički govori, govori mržnje, mogu potaći na nasilje i upravo o tome govorimo u publikaciji, dodala je.
Diskreditacija žena u političkom i javnom životu
Autorica publikacije Kristina Ljevak radila je na istraživanju vezanom za političke kandidatkinje u minuloj predizbornoj kampanji, gdje su istraživači Mediacentra došli do poražavajućih podataka vezanih za disreditaciju žena u političkom i javnom životu.
-Tu govorimo o stvaranju ozračja u kojem se ženu, samim time što je žena, može diskreditirati na svaki način, što pogoduje tome da, u konačnici, svaka žena može biti žrtva nasilja. Diskreditiranje počinje od komentiranja fizičkog izgleda žena, do niza drugih segmenata kojih su muškarci pošteđeni, ukazala je Ljevak uz ocjenu da mediji, umjesto da budu korektivni faktor, nerijetko budu saveznici političarima. Nadalje, osobito zabrinjava postojanje anonimnih portala koji nedvosmisleno služe za diskreditovanje određenih političkih stranaka.Publikacija saddrži i set preporuka za poboljšanje stanja u ovoj oblasti, osobit na internetu.
Istraživači Mediacentra se zalažu za podršku neovisnom i profesionalnom novinarstvu, pravodobnu objavu informacija od javnog značaja, depolitizaciju regulatora koji treba sankcionirati pristrane medijske sadržaje, bolje regulatorne i samoregulatorne mehanizme za online sadržaje te za uspostavu određenog regulatornog okvira za društvene mreže.