DNEVNI

Petar Ćorluka: ‘Kud svi Turci, tu i mali Mujo’

PIŠE: Deutsche Welle, FOTO: Jabuka.tv

Svaka kriza iznjedri žrtve, ali i profitere. Gospodarske gubitnike krize izazvane pandemijom korona virusa nije teško naći, ali dobitnike treba tražiti. DW je našao i jedne i druge.

Korona-kriza je pogodila brojne branše, ali malo koju kao turizam. Putovati, prelaziti granice, planirati odmor u inozemstvu postalo je gotovo nemoguće. Turizam je praktički prestao postojati. I pitanje je kada će ponovno početi postojati. Ovih dana je objavljeno da turistička branša u Njemačkoj računa s gubicima od 11 milijardi eura do sredine lipnja, jer je njemačka vlada do tada produžila upozorenje da se ne putuje ni u jednu zemlju u inozemstvu, a ministar vanjskih poslova Heiko Maas je Nijemcima jasno poručio da se oproste od predodžbe o ljetu koje će moći – kao što to obično čine – bezbrižno provesti na nekoj od svojih omiljenih destinacija za odmor.

Što je s ljetnim odmorom?

Takve poruke iz državnog vrha ne deprimiraju samo njemačke građane, gladne sunca i mora koji bi vrlo rado uplatili aranžaman u Hrvatskoj ili Španjolskoj tijekom ljetnog školskog raspusta, nego i turističke agencije. Ova kriza je toliko opaka da pogađa i najveće u branši, a o malima da i ne govorimo. Turističke agencije nisu samo suočene s problemom da im gosti ne uplaćuju aranžmane za glavnu sezonu, već im, prema važećim EU-smjernicama moraju vratiti novac za već uplaćene, a zbog korona-krize i službenog upozorenja njemačke vlade stornirane aranžmane. Njemačka trenutno razmatra mogućnost da tu pravnu obvezu privremeno “stavi na led” i dozvoli agencijama i tour operaterima da klijentima umjesto novca vrati vouchere u vrijednosti uplaćenog putovanja.

Koncentrični krugovi krize

U globaliziranom svijetu je sve povezano i umreženo. Tako problemi velikih njemačkih tour operatera, kao što je TUI, pogađaju i vlasnike malih restorana u Hrvatskoj, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini… A njihovi problemi se u koncentričnim krugovima dalje šire i dospijevaju sve do uzgajivača ovaca u bosansko-hercegovačkim planinama. Oni, kažu, više nemaju kome prodavati meso.

Ali ima i onih koji od ove krize i svega onoga što ona čini s ljudima profitiraju. Ljudi mijenjaju svoje navike, njima upravljaju strahovi i raznorazni porivi. Kako drukčije objasniti da su među najvećim dobitnicima ove pandemije proizvođači WC papira?! Mi smo za objašnjenje pitali Petra Ćorluku, vlasnika tvrtke Violeta koja proizvodi toaletni papir i ima proizvodne pogone u Hrvatskoj i BiH. Njegovo objašnjenje glasi: psihologija mase ili narodski rečeno: kud svi Turci, tu i mali Mujo.

Veze na iskušenju

I, last but not least, krize dovode u iskušenje i odnose među ljudima. Prijateljstva pucaju ili jačaju, veze se raspadaju ili učvršćuju – ljudi su prisiljeni da provode vreme s ljudima s kojima žive. Nema više izgovora, nema drugih obaveza ili termina koji im odvraćaju pažnju ili pružaju priliku da izbegnu druženja i razgovore s partnerom. A za ta druženja, očito su potrebna, više nego obično, svakojaka pomagala, pa i seksualna. Među ekonomskim profiterima krize su, naime, i distributeri erotskih igračaka.

Pogledajte novo izdanje Europea u kojem donosimo priču o nemačkoj turističkoj branši, o nemačkim umetnicima koje je korona gurnula na ivicu egzistencije, o uzgajivačima ovaca u BiH, tržištu wc-papira u regiji i skandinavskoj pomami za erotskim igračkama!

VEZANO

ISTRAŽIVANJE: Prosječna cijena respiratora nabavljenih za vrijeme pandemije dosta niža od ‘Srebrene maline’

urednik

Iz Kremlja sad kažu kako Deutsche Welle ipak može pratiti Scholzov posjet Moskvi

urednik

Koronu iskoristili za diktaturu i bezakonje

urednik