DNEVNI LOKALNO

Turistička priča iz Jablanice: Titov muzej, jagnjetina, stećci, splavovi…(FOTO)

U kanjonu Neretve, skrivena ispod visokih planina, Jablanica je destinacija u kojoj se “tradicionalno” odsjeda tijekom putovanja od Sarajeva ka Mostaru i obratno.

Dobra jagnjetina, gastronomski je pojam po kojemu je gradić poznat ne samo u Bosni i Hercegovini, a upravo je niz kultnih restorana starih i po sedam ili osam decenija, dijelom bogate turističke ponude, u kojoj je ipak najvažniji jedan drugi objekt, vezan za povijesni ratni pohod.

– Jablanica je smještena među planinama i nalazi se na bijeloj stazi Via Dinarice, tu su i jezera koja su također turistička atrakcija, međutim najvažniji potencijal za nas su Muzej “Bitka za ranjenike” i most iz filma “Bitka na Neretvi”. Bila je to najhumanija bitka u Drugom svjetskom ratu, odigravala se i u Jablanici, pa smo decenijama ponosni na kompleks koji je nacionalni spomenik s najvrijednijim eksponatom. Tijekom dva posljednja mjeseca samo taj kompleks posjetilo je oko četiri i pol tisuće turista, kaže nam načelnik Jablanice, Damir Šabanović.

Kanu i kajak u Grabovici

Prema statistikama ili podacima dostupnim uposlenicima Općine, Muzej “Bitka za ranjenike” godišnje u prosjeku posjećuje oko 20 tisuća ljudi.

– Broj tura je u porastu. Uglavnom se dolazi organizirano, autobusima… Kompleks nažalost nije u cjelosti završen, pošto i danas čekamo na sređivanje pristupne staze. To tek predstoji. Kontrukcija mosta je završena. Imali smo ugovorene nabavke, međutim došlo je do inflacije, pa neobjašnjivih razlika u cijenama, tako da su ljudi otkazivali. Danas se traže sredstva da to do kraja isfinanciramo. U samom muzeju uvijek ima nešto da se radi, kaže pomoćnik načelnika za poslove opće uprave, Aldin Širić.

Procjena je da u jablaničke restorane na jagnjetinu godišnje dolazi oko stotinu tisuća ljudi. Općina dio sredstava usmjerava na promociju brenda, pa i za poboljšanje gastro ponude.

– Imamo poticaje za mala i srednja poduzeća i subvencije na doprinose koje javno oglašavamo u travnju svake godine. U pitanju je iznos od oko 220 tisuća maraka. To se rasporedi domaćem gospodarstvu na osnovu javnog poziva, navodi dalje Širić.

Interes je sve veće i za Jablaničko jezero, posebno otkako je započelo splavarenje. Splavova je sve više i to je novitet koji se pokazao kao pogodak. Također, atraktivni su i kajaci i kanu na Grabovičkom jezeru.

– Najčešće dolaze Sarajlije i Zeničani, a od gostiju iz inozemstva, Poljaci, Česi, Arapi… Imaju što vidjeti i doživjeti i iskreno nitko tko je bio tu nije ravnodušan. Svi su otišli zadovoljni. Noviteti u našoj ponudi ovoga ljeta su tradicionalna jela poput dolme ili japraka, uz domaće sokove koje proizvode Jablaničani. I ove kao i ranijih godina na splavu je tijekom vožnje moguće dobiti specijalitete jablaničkih restorana i to po pristupačnim cijenama. Tu je i teletina ispod sača, sve je organsko…. tako da su gosti oduševljeni, navodi vlasnik splava na Jablaničkom jezeru, Edin Košpo.

Jablaničko ljeto

Gosti se o njegovom splavu informiraju na društvenim mrežama, i to je najčešći način njihove komunikacije s Košpom.

– Imam i međunarodnu dozvolu. Vožnje splavom traju uglavnom sat ili dva za strance, dok naši ljudi traže nekada i vožnje od po pet, šest sati. Obiđu sva mjesta na jezeru, te obvezno naprave i stanku za kavu, dodaje.

Gostima iz arapskog svijeta dostupni su čak i arapski čajevi, a tu su i lubenica, nektarina, sezonske jagode, ledomati, glazba… Značajan broj turista dolazi posjetiti i planine iznad Jablanice. Ova općina je na takozvanoj bijeloj liniji Via Dinarice, pa su planine Čvrsnica i Prenj itekako posjećene i tražene. Dolaze domaći gosti, a u posljednje vrijeme sve više i stranci.

– Imamo i nekropole stećaka pod zaštitom UNESCO-a. Značajna sredstva dosad su uložena kroz više projekata u Muzej, stećke, Via Dinaricu i promociju svega što imamo. Turizam je strateška grana gospodarstva u Jablanici, definirana Strategijom razvoja do 2027. i naš cilj je povećati broj posjeta i noćenja, te sve potencijale koje imamo staviti u funkciju razvoja. Jedan od ciljeva je i zaštita okoliša, ističe načelnik Šabanović.

Turističku ponudu Jablanice u ljetnim mjesecima upotpunila je tradicionalna manifestacija “Jablaničko ljeto”, koja se održava svake godine u srpnju i kolovozu.

– Imamo značajan broj manifestacija, od sevdaha do rock and rolla, a tu su i predstave, koncerti, slikanje, igraone za djecu…. Dolaze i likovni umjetnici. Značajna je i smotra folklora, kao i manifestacija “Okusi Jablanice” u kojoj sudionici degustiraju slatko, slano i kiselo. Sudjeluju udruge, nevladin sektor, ustanove, javna poduzeća… Općina za kompletnu manifestaciju izdvaja značajna sredstva, kao i Ministarstvo okoliša Hercegovačko-neretvanske županije, rekao nam je na kraju Šabanović.

H. Ž.

PROJEKT REALIZIRA UDRUŽENJE (UDRUGA) ZA PROMOCIJU TURIZMA MOSTAR.