DNEVNI

U Mostaru izložba Zdzisława Beksinskog, velikog poljskog umjetnika

U kadru portreti puni napetosti, realan svijet i bol egzistencije 

U Mostaru se danas, 2. srpnja u 19 sati u Galeriji Ćorovića kuće, otvara izložba fotografija ‘Unutarnji autoportret’ poljskog umjetnika Zdzisława Beksińskog i biti će otvorena svakim danom do 23. srpnja 2022. godine. 

-Ovom izložbom otvaramo priču o velikom poljskom umjetniku Zdzisławu Beksińskom. U narednim godinama planiramo izlagati njegova najvažnija djela, posjetiti kultne umjetničke galerije na Balkanu, pokazati njegove radove u svim glavnim gradovima. Mostar je dobio posebnu ulogu u promociji umjetnosti Beksińskog – grad smo odakle kreće umjetničko putešestvije Zdzisława Beksińskog po zemljama Balkana, rekao je organizator izložbe, novinar i politolog, Husein Oručević.

-Zdzisław Beksiński je fotografirao od djetinjstva – od 1940. kada je od oca dobio prvi Icorett Zeiss aparat. Umjetnički zrela fotografija pojavila se pedesetih godina i predstavljala je – kako je sam autor često isticao – svojevrsnu nadoknadu neostvarenih snova o režiji. Još za vrijeme studija počeo je sa fotografijama koje prikazuju pejsaž, arhitekturu ili fragmente krakovskih ulica, kadrirajući ih na sebi svojstven i sugestivan način. Već tu se naznačila tendencija jednog specifičnog promatranja i zrcaljenja stvarnosti, koja je svoj continuum pronašla u predstavljanju melankoličnih pejsaža, pustih uličica provincijskog gradića, portreta punih napetosti – slika koje neminovno bude asocijacije na prolaznost, samoću i bol egzistencije. Realni svijet ovjekovječen u kadru filtrira kroz svoju unutarnju realnost, predstavljajući sanjivi gradić s njegovim sporim, melankoličnim ritmom i pustim, često mračnim tačkama, kao na fotografiji „Krik šperploče” ili „Zatvorena vrata”, opisuje Oručević.

Beksiński je, napuštajući Sanok 1977. dao većinu fotografskih radova Narodnom muzeju u Wroclawu. Ostatak kolekcije, dokumentarne fotografije i tisuće negativa, dobio je u testamentu Povijesni muzej u Sanoku. Većinu od njih može se vidjeti u Sanoku u Galeriji Zdzisława Beksińskog, koja izlaže skoro 600 radova iz svih perioda stvaralaštva. Beksiński nikad nije tretirao fotografiju kao medij koji registrira stvarnost i dokumentira realno postojeći svijet, nego kao osobnu kreaciju tog svijeta realiziranu sebi svojstvenom ekspresijom i senzibilitetom. 

Oručević citira riječi ovog poljskog umjetnika: “Planiram fotografije, izmišljam ih, onda režiram cijelu stvarnost zajedno sa statistima i čak izvjesnim elementima prostora, koje odabirem tako dugo i koje tražim tako dugo, dok manje ili više ne sliče na viziju, koja je bila posve apriorna”.

Zdzisław Beksiński Istaknuti je suvremeni umjetnik – fotograf, skulptor, slikar, grafičar. Rođen je 24. veljače u Sanoku. Nakon završetka studija arhitekture na krakowskoj Politehnici 1955. vratio se u Sanok. 1958. rodio se njegov jedini sin Tomasz (kasnije cijenjen prevoditelj s engleskog jezika, glazbeni novinar i radijski voditelj). 50-tih godina bavi se fotografijom, potom crtežom, slikarstvom, skulpturom, grafikom, od polovice 70-tih godina isključivo slikarstvom. 

1977. seli se s obitelji u Warszawu, gdje nastavlja slikarsko stvaralaštvo, a 90-tih godina otkriva kompjutersku grafiku. U veljači 2005. brutalno je ubijen u svom varšavskom stanu. Svoj bogati umjetnički opus testamentom ostavlja Povijesnom muzeju u Sanoku, kome je umjetnik godinama davao svoje najbolje radove.

Prema Oručevićevim riječima, izložba će se održati prvo u Mostaru od 02.- 23. srpnja, a kasnije i u Podgorici od 03.-13 rujna, a organizira su uz financijsku podršku Veleposlanstava Republike Poljske iz Sarajeva i Podgorice, te uz svesrdnu umjetničku i logističku pomoć Povijesnog Muzeja u Sanoku (Poljska) te lokalne partnere SKPD Prosvjeta Mostar, a u Podgorici – U.G. Status i Univerzitet Mediteran. (V.S.H.)