BIH DNEVNI

Strojovođe iz BiH uče njemački kako bi mogli raditi u Austriji, veća plaća i bolji uvjeti rada glavni su razlog za odlazak

Strojovođe iz Republike Srpske (RS) uče njemački jezik kako bi upravljali vlakovima u Austriji. Istovremeno, željeznice u tom bosanskohercegovačkom entitetu traže nove radnike, ali i način da obnove zapuštene pruge i lokomotive, piše portal slobodnaeuropa.org.

Mašinovođa iz Prijedora, grada na sjeverozapadu Bosne i Hercegovine (BiH), Nebojša Opačić, odlučio je da poslije 22 godine napusti entitetsku željezničku kompaniju zbog veće zarade na austrijskim prugama.

“Kao mašinovođa s 22 godine i tri mjeseca staža, bez beneficije imam plaću od 600 eura. Gdje to ima? Poniženi smo”, izjavio je Opačić za Radio Slobodna Europa (RSE).

Sindikatu je logično

Uz Opačića još pet mašinovođa planira odlazak u Austriju, navode za RSE u Sindikatu saobraćajno-transportne djelatnosti u Željeznicama RS-a.

“Zatražili su raskid ugovora. Oni idu raditi kod privatnog željezničkog operatera u Austriju. Logično je da odlaze zbog bolje plaće”, rekao je predsjednik tog Sindikata, Zlatko Marin.

Mašinovođe će prije odlaska u inozemstvo dobivati više novca za učenje njemačkog jezika nego što mogu zaraditi u Željeznicama RS-a. Trenutna plaća vlakovođa je između 550 i 600 eura.

“To nije plaća, nego ukupno primanje sa svim dodacima i noćnim smjenama. Oni su dobili šest mjeseci za učenje njemačkog jezika i za tih šest mjeseci će dobivati po 750 eura mjesečno. Znači, kod kuće će učiti jezik, u Prijedoru će imati predavanja, kasnije će imati veću zaradu”, objašnjava Zlatko Marin. I mašinovođa Opačić kaže da ga u Austriji čeka “sve bolje nego u RS-u”, veća plaća i bolji uvjeti rada.

“U Austriji ću imati najmanje tri puta veću plaĆu. Kod nas je raspad sistema. Ljudi koji nemaju pojma rukovode Željeznicom. Idemo svi, kompletna porodica – supruga i dvoje djece. Iduće godine, najvjerojatnije”, kaže Opačić.

Zapošljavaju 60 radnika

Dok ljudi odlaze, uprava Željeznica RS-a ovih dana je priopćila kako želi zaposliti još oko 60 radnika. Njih ne fali u kancelarijama, nego na prugama, u vozovima i radionicama. ”U Doboju 26 radnika, čvor Banjaluka 16 radnika, čvor Prijedor 11 i čvor Novi Grad četiri radnika.

To su radna mjesta pružnih radnika, električara, bravara, mašinovođa, vlakovođa, građevinski inženjer, elektroinženjeri”, izjavio je na pres-konferenciji 19. rujna direktor Željeznica RS-a, Željko Radić.

Na upit zašto se ukazala potreba za novim radnicima, Radić nije spomenuo da odlaze postojeći radnici zbog malih plaća, već je kao razlog naveo umirovljenje radnika. “S obzirom na to da do kraja godine očekujemo da 39 radnika ode u mirovinu, mi ćemo imati potrebu prijema novih radnika.

Ovaj proces je apsolutno transparentan, on je tehničko-tehnološki opravdan i vezan je za izvršenje poslova koje smo u međuvremenu ugovarali, a to su novi poslovi u prijevozu uglja iz Prijedora ka Srbiji, potencijalni prijevoz uglja za Sloveniju i prijevoz koji očekujemo na koridoru Vc od Šamca prema luci Ploče (Hrvatska)”, istaknuo je Radić.