KAKO SE VODI KAMPANJA U BiH?Dijelili se seroloških testovi, mamografski pregledi, 100 maraka umirovljenicima, uhljebljivalo, legaliziralo zemljište…
Piše: Dragan Bradvica
Tijekom izborne kampanje političke stranke u Bosni i Hercegovini potrošile su najmanje 5,9 milijuna maraka na oglašavanje u elektronskim i tiskanim medijima i bilbordima, pokazuju preliminarni rezultati monitoringa koji je proveo Transparency International u BIH.
Ravnateljica TI BiH Ivana Korajlić kazala je kako je od tog iznosa 2,2 milijuna maraka koštalo je oglašavanje na televiziji i u tiskanim medijima u 70 lokalnih zajednica koje je TI BIH obuhvatio monitoringom, a stranke su na oglašavanje putem bilborda potrošile najmanje 3,7 milijuna maraka.
- Naša izvješća ćemo kasnije usporediti s finalnim izvješćima političkih stranaka kako bi smo vidjeli prijavljuju li se stvarni troškovi ali i stvarni prihodi. Nažalost, do sada smo uvijek imali primjere kako to nije tako jer je za prošle opće izbore prijavljeno je da su sve stranke potrošile oko 9,5 milijuna maraka što ne odgovora stvarnom stanju. Ono što smo također zabilježili jeste da stranke sve manje troše na ovaj vid tradicionalnog oglašavanja (TV kuće, tiskani mediji) a sve više na online i društvene medije, kazala je Korajlić.
Niz anomalija
Najviše novca na ovaj vid oglašavanja do sada su potrošile SNSD (1,36 milijuna maraka), SDA i PDP (po 800 tisuća maraka), SDS (oko 600 tisuća maraka), Ujedinjena Srpska (preko 370 tisuća maraka) i SDP (preko 310 tisuća maraka).
Nadalje, promatrači TI BIH do sada su ispratili 974 predizborna skupa a stranke su 140 puta dijelile poklone ili druge vrste pogodnosti biračima poput besplatnog prijevoza za sve žitelje u Brčkom tijekom kampanje, koje je dodjeljivala Socijalistička partija ili besplatnih seroloških testova koje je dijelilo SNSD Banja Luka.
Promatrači TI BIH tijekom nešto manje od tri mjeseca zabilježili su i 2481 primjer gdje su javni resursi korišteni za izbornu promociju stranaka i kandidata. Najveći broj zloupotreba odnosi se na intenziviranje javnih radova u predizbornom razdoblju jer su za tri mjeseca evidentirana ukupno 983 slučaja od kojih je 46 posto zabilježen u posljednjem mjesecu dok je trajala izborna kampanja. Najveći broj ovih radova zabilježen je u Zenici, Banjaluci, Doboju i općinama Stari Grad i Novi Grad u Sarajevu.
Tijekom kampanje u 32 slučaja oprema javnih poduzeća i institucija korištena je za postavljanje stranačkih plakata i organizacije predizbornih skupova. U Bugojnom su radnici javnog komunalnog poduzeća postavljali plakate kandidata SDA, a radnici eketrodistribucije u Bijeljini i Čelincu postavljali su plakate SNSD-a.
Promatrači TI BIH zabilježili su 270 primjera raspodjele posebnih poticaja i subvencija koje se najčešće odnose na jednokratne isplate tempirane za predizborno razdoblje. Na primjer, Općina Ugljevik dodijelila je za 350 umirovljenika jednokratnu pomoć od 100 maraka, Općina Pale izdvojila je 20 tisuća maraka iz proračunske rezerve za najugroženije umirovljenike, Općina Centar Sarajevo je putem udruženja podijelila jednokratnu pomoć ratnim vojnim invalidima od 50 maraka, u Foči je dodijeljena jednokratna pomoć umorovljenicima od 50 maraka, a ovakvim izdvajanjima su se stranke redovno hvalile na svojim stranicama u okviru kampanje.
Našim novcem do glasova
Nadalje, u protekla tri mjeseca u 70 lokalnih zajednica zabilježeno je i 86 primjera omogućavanja besplatnih pregleda, lijekova, putovanja i popusta na javne usluge. Aktuelni gradonačelnik Doboja Boris Jerinić, koji je ponovo kandidat za tu funkciju, sa još pet kandidata i dužnosnika svoje stranke prisustvovao je besplatnim mamografskim pregledima koji su organiziranu u Domu zdravlja Doboj.
Isti slučaj zabilježen je u Bijeljini gdje je besplatnim mamografskim pregledima prisustvovao gradonačelnik Mićo Mićić i kandidat za odbornika Igor Novaković. Načelnik Općine Centar, Nedžad Ajnadžić, dijelio je besplatne karte za vožnju Trebevićkom žičarom za korisnike Centra za zdravo starenje, a u Prijedoru je član Predsjedništva BIH, Milorad Dodik, dijelio rješenja o legalizaciji zemljišta.
Zabilježeno je i 35 slučaja masovnijeg zapošljavanja u javne institucije. Izdvajamo primjer u Gacku gdje je u tijeku kampanje Općina raspisala natječaj za prijem 18 pripravnika u isto vrijeme kada je načelnik u predizbornoj debati službeno priopćio kako je 30 posto radnika u općinskoj administraciji višak.
- Veliki broj primjera koje smo zabilježili u ovom razdoblju a neki od njih zaista spadaju u zlouporabe najranjivijih kategorija koje se koriste na najprljaviji način u predizbornoj promociji. Primjeri davanja jednokratne pomoći stanovništvu zaista se mogu podvesti pod neizravno kupovanje glasova. S jedne strane mi imamo problem gdje stranke izravno kupuju glasove birača ali ovdje imamo još dodatni problem što stranke neizravno kupuju glasove javnim sredstvima, odnosno našim novcem. Ovo se događa pred svake izbore ali praska postaje sve pristupnija i sve bezobraznija jer se sada novac dijeli u gotovini i idu konkretne poruke da se stanovništvo izravno poziva da glasaju za te kandidate i stranke. Uopće se više ne krije da stranke i pojedinci koji upravljaju javnim institucijama iste smatraju svojim vlasništvom, upozorila je Korajlić.