200 MILIJUNA MARAKA U Republici Srpskoj mijenjaju EU grant za kineski kredit za put preko Šćepan Polja
Sumnjivi poslovi
Vlasti u Republici Srpskoj nedavno su s kineskom kompanijom potpisale memorandum za obnovu puta od Foče do Šćepan Polja vrijedan 100 milijuna eura, pod uvjetima koji nisu priopćeni javno, što bi moglo značajno poskupiti ovaj važan projekat jer su ranije pregovarali s Europskom unijom po značajno povoljnijim i transparentnijim uvjetima.
Kineska kompanija “CRBC” trenutno je najbliža da dobije posao obnove, odnosno izgradnje puta između Foče i državne granice s Crnom Gorom vrijedan 200 milijuna maraka nakon što je Vlada Republike Srpske potpisala s njima memorandum prema kojem će cijeli posao financirati kineska banka, piše detektor.ba.
Na taj način će umjesto makadamskog nesigurnog puta od Foče do državne granice biti izgrađena moderna cesta. Nakon što su godinama ignorirale pozive da se put uredi, vlasti Republike Srpske su počele pregovarati s Europskom unijom da financiraju put – dijelom iz povoljnog kredita, a dijelom iz granta.
Sada te pregovore, kada sredstva postaju gotovo izvjesna, mijenjaju za skuplje i manje transparentno financiranje iz kineskih izvora.
Suludo
Državni ministar prometa i komunikacija Edin Forto kaže da kineski uvjeti ne mogu biti povoljniji od europskih.
-Bilo bi suludo birati takvu opciju, smatra on.
Europska unija je već izdvojila 2,2 milijuna eura za pripremne radove kroz sredstva iz Instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA) dodijeljenu BiH. Iz Delegacije EU za Detektor kažu kako je ovim sredstvima podržana priprema tehničke dokumentacije, kao i izrada tendera za izvođenje radova u 2017. godini.
U Delegaciji također potvrđuju da su u toku pregovori za financiranje izgradnje puta. U isto vrijeme Vlada Republike Srpske je nedavno s kineskom kompanijom “CRBC” (China Road and Bridge Corporation) potpisala memorandum o rekonstrukciji dijela magistralnog puta Foča – Šćepan Polje vrijedan 100 milijuna eura, čiji sadržaj nije poznat, unatoč mnogo povoljnijem kreditu koji bi mogle ponuditi Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i Svjetska banka.
Ministar prometa i veza u Vladi Republike Srpske kaže kako želi napraviti natjecanje.
-Tko prije riješi da će da sudjeluje u financiranju tog puta, ozbiljno, to nije ‘zakovano’, kaže ministar Nedjeljko Čubrilović za Detektor i dodaje kako je Europska unija za izgradnju nudila 70 milijuna eura.
-Bio je svaki put neki novi termin, novo odgađanje, isto kao s Europskom unijom – ‘ispunite ovo, ispunite ono’, kaže Čubrilović.
Kakve je uvjete tražila kineska strana nije moguće saznati jer ministarstvo koje vodi Čubrilović nije Detektoru dostavilo sadržaj memoranduma koji je potpisan s kineskom firmom.
Netransparentno
Siniša Vukelić, urednik poslovnog portala Capital, podsjeća kako je ovo nastavak netransparentne politike koju vode entitetske vlasti u projektima gdje rade kineske kompanije, gdje se detalji dogovaraju na netransparentan način, iza zatvorenih vrata, bez raspisivanja međunarodnog ili domaćeg tendera.
-U ovome slučaju, čak i ako bude raspisan tender, pokazuje se da Vlada favorizira, i to ne krije, kinesku kompaniju, što je priznao premijer Višković na pitanje našeg novinara. Što je potpuno nerazumljivo. Bez ikakvih objašnjenja zašto je cijena sada mnogo veća kako se pojavila kineska kompanija, objašnjava Vukelić.
Radovan Višković, premijer Republike Srpske, i predstavnici kineske kompanije “CRBC”, krajem veljače su potpisali memorandum o rekonstrukciji dijela magistralnog puta Foča – Šćepan Polje, vrijedan oko 100 milijuna eura, kojim je planirana izgradnja 15 kilometara.
-Ono što je s kineskom kompanijom dogovoreno i s Ministarstvom financija i kompanijom ‘CRBC’ jeste da zajedno pregovaramo s kineskom Eksim [Exim] bankom, koja će osigurati ova financijska sredstva da što prije dođemo u poziciju odobrenja financijskih sredstava za izgradnju ovog puta, rekao je Višković, prenosi RTRS.
Iz Delegacije Europske unije kažu da je ranije vrijednost projekta procijenjena na oko 90 milijuna eura za 19,1 kilometar ceste, ali i da će se ova procjena morati ažurirati.
-Zahtjev bh. vlasti za ažuriranje projektne dokumentacije trenutno je u fazi razmatranja od strane projekta ‘Connecta 2’, koji financira Europska unija, navodi se u odgovoru.
Svjetska banka i EBRD zainteresirane su da financiraju ovaj projekat, kaže Forto. Objašnjava da bi Europska unija ponudila do 40 milijuna eura grant sredstava. Zbog toga je nakon potpisivanja memoranduma razgovarao s predsjednikom Republike Srpske Miloradom Dodikom i premijerom Viškovićem te ministrom Čubrilovićem.
-Taj memorandum otvara suštinski mogućnost da izgradnju puta financiraju Kinezi, ali ukoliko europska šema financiranja bude aktivirana, onda Kinezi stvarno ne mogu biti nikada povoljniji, kaže Forto, za koga bi bilo suludo birati skuplju opciju.
-Memorandum nije obavezujući, koliko ja znam, i na Vladi RS-a je da izabere najpovoljnije rješenje za sebe, kaže Forto te dodaje kako Ministarstvo komunikacija i prometa radi koordinaciju između međunarodnih financijskih institucija i Vlade RS-a.
Skrivanje
Ministarstvo prometa i veza ni Generalni sekretarijat Vlade RS-a novinarima Detektora nisu dostavili memorandum potpisan s kineskom kompanijom, unatoč više zahtjeva.
Iz Delegacije EU navode da su upoznati da je Ministarstvo prometa i veza RS-a potpisalo memorandum o razumijevanju s predstavnicima kineske kompanije “CRBC”, koji uključuje kredit koji financira Exim banka, ali da nisu upoznati s ponuđenim uvjetima.
-Napominjemo da projekti financirani od strane Europske unije tradicionalno nude najpovoljnije uvjete za ulaganje u infrastrukturu na Zapadnom Balkanu, sa zajmovima po povoljnim stopama, kao i značajnom komponentom bespovratnih sredstava. Pored toga, projekti koje financira Europska unija pridržavaju se visokih standarda u sprečavanju korupcije, zaštite životne sredine i dobrobiti, navodi se u odgovoru Delegacije EU.
Vijeće Europske unije i Europski parlament (EP) postigli su nedavno dogovor o Planu rasta EU za Zapadni Balkan, vrijednom šest milijardi eura, od čega će dvije milijarde biti bespovratna pomoć, a preostale četiri milijarde krediti s veoma povoljnom kamatom.
Uvjet za dobijanje kredita i grant sredstava za izgradnju magistralnog puta jeste da se u ovoj godini krene s izgradnjom graničnog mosta između BiH i Crne Gore u Šćepan Polju, koji će se graditi iz budžeta Ministarstva prometa i komunikacija BiH, kaže Forto, koji smatra da je na izgradnji magistralnog puta neophodan i veći angažman EBRD-a i Svjetske banke.
-Ne tretiram ovo [što rade institucije RS-a] kao potkopavanje, ovo tretiram kao otvaranje opcija za Vladu Republike Srpske. I mislim da je potrebno da Svjetska banka i EBRD učine sve što je u njihovoj moći da se započne ovaj projekat što prije, kaže Forto.
Ranije istraživanje Detektora je pokazalo kako kineske i turske firme nemaju više gotovo nikakve konkurencije među stranim kompanijama koje dobijaju građevinske poslove u BiH vrijedne stotine milijuna maraka, te da su dobile više od polovine takvih projekata vrijednih više od 50 milijuna maraka u posljednjih šest godina, prema tenderima koje je analizirao Detektor.
Od 23 projekta, kompanije ovih zemalja dobile su 14, vrijednih više od šest milijardi maraka, što je više od 80 posto vrijednosti svih velikih infrastrukturnih projekata.
Politika
Tko će financirati radove kod Foče jeste političko prije nego ekonomsko pitanje za vlasti u Republici Srpskoj, smatra Adnan Huskić, profesor međunarodnih odnosa i politike na Univerzitetu Sarajevo School of Science and Technology (SSST).
Dodik okreće leđa Zapadu, sve više se okreće Kinezima. On je i ranije govorio da su oni zainteresirani čak i za one projekte koje je Europska unija suspendirala, objašnjava Huskić.
On je već jednom vidio sličan proces kada je Republika Srpska privatizirala naftnu industriju.
-Ta privatizacija kojom je Dodik direktno kupovao političke usluge kod Rusa, kojima je prodana na način na koji je prodana – na kraju krajeva, radi sada istu stvar, smatra Huskić.
Krajem veljače 2023. godine u Banjoj Luci je s kineskim konzorcijem potpisan ugovor za izgradnju autoputa Bijeljina – Brčko vrijedan više od 400 milijuna maraka. Ovaj, kao i svi drugi ugovori potpisani s firmama koje izvode infrastrukturne projekte, ostat će nedostupan javnosti, tada je priopćeno.
-To prevashodno zavisi od kineske strane. Morate se njima obratiti, oni imaju ekskluzivitet na ugovoru, kazao je Višković odgovarajući na pitanje o objavljivanju ugovora, i naveo kako bi Republika Srpska bila spremna da to odmah objavi.
Ali, kako je dalje pojasnio, “oni daju novac, i kreditni ugovor tek po isteku uvjeta o kreditu oni mogu da objave”.
Vlada RS-a ranije je ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor, koju je dobila kineska kompanija “China Railway Engineering Corporation (CREC)”, odbijala dostaviti organizaciji Transparency International i pored tri sudske presude u njihovu korist. Iz ove organizacije podsjećaju kako se Vlada RS-a obavezala da će namiriti sva nedostajuća sredstva i garantovati isplativost tog projekta.
-Poenta koncesijskog odnosa je da koncesionar preuzme rizik. Međutim, ovdje je sav rizik preuzela država. Na investitoru je samo da izgradi taj autoput, a država garantuje isplativost tog projekta, kaže Srđan Traljić iz Transparency Internationala u BiH.
Sporno je što financijski model ugovora, dodaje Traljić, nikada nije objavljen.
-Kada je prije par godina krenula ta kineska inicijativa, brojne europske zemlje su učestvovale i dobile projekte, ništa to nije sporno. Ali negdje gdje postoji slabost sistema kakva postoji kod nas, dogodilo se da su zemlje upadale u zamku ‘danka duga’. Vlade su uzimale kredite koje nisu mogle vraćati i onda su ostajale bez javnih poduzeća. Zato insistiramo da informacije budu transparentne, kaže Traljić.
Crna Gora
Kineska kompanija “CRBC”, s kojom entitetske vlasti pregovaraju za put prema državnoj granici, početkom 2014. godine potpisala je memorandum o suradnji s Vladom Crne Gore kojim je predviđena izgradnja do sada jedine dionice autoputa u ovoj zemlji Bar – Boljare, duge 41 kilometar. Sadržaj memoranduma nikada nije javno objavljen. Radovi su počeli godinu dana kasnije, a bilo je planirano da 2019. budu završeni. Autoput je okončan i pušten u promet tek 2022. godine.
Prema podacima nevladine organizacije “Akcija za socijalnu pravdu”, osnovni ugovor je zaključen na 809,5 milijuna eura, ali je kasnijim aneksima uvećan za gotovo još stotinu milijuna eura. Čitav projekat i dobar dio dokumentacije obavijeni su velom tajne, navode iz ove organizacije.
-Kačenje ventilatora na površine bez armature, loša ugradnja betona, problemi sa šahtovima, električnom energijom, vodosnabdijevanjem, pukotine na cesti, sve te informacije smo nalazili u izvještajima koji su nam dostavljeni od nadzornog organa ‘Ingerop’ [francusko-italijanski konzorcijum], objašnjava Ines Mrdović.
U jednom trenutku “CRBC” je od Vlade Crne Gore potraživao čak 190 milijuna eura, dodaje.
-Mi smo kao država dali Kinezima da oni na bazi idejnog projekta uđu u čitavu stvar i da onda rade glavni projekat, koji ni danas nisu završili, bez obzira što je put pušten u promet, kaže Mrdović.
Prema njenim riječima, Exim banka je uvjetovala Vladu Crne Gore da kredit uzmu u dolarima, da bi kasnije transakcije išle u eurima. Dvije godine kako je dionica autoputa puštena u promet, financijski detalji nisu poznati, navodi Mrdović.
-U srpnju ove godine će da istekne dvogodišnji garantni rok od puštanja dionice u promet i mi ćemo tada suštinski znati na šta je podvučena crta u odnosu na međusobna potraživanja, objašnjava Mrdović.
Otvoreno favoriziranje kapitala s bilo koje strane, objašnjava Vukelić, u potpunoj je suprotnosti s principima slobodnog tržišta koje zagovara EU.
-Deklarativno, vlasti u RS-u govore da su za europski put, ali vidimo da u njihovoj koncepciji taj put podrazumijeva ‘put svile’ ili da put u Bruxelles ide preko Pekinga, a ne pravcem kojim bi trebao ići, kaže Vukelić.