ANALIZA DJELOVANJA MOSTARSKE VLASTI: Toliko loši da su i tolerantni Šveđani digli ruke
Glede izjave Gradonačelnika Mostara da ostavlja grad u ekonomski stabilnom stanju i da je urađeno mnogo za vrijeme njegovoga mandata, nastavljamo analizirati djelovanje Gradske izvršne vlasti u oblasti urbanih, komunalnih, ekoloških i društvenih djelatnosti. Ovaj tekst obuhvaća dio neriješenih ili loše riješenih komunalnih problema u zadnjih osam godina, priopćeno je Gradske organizacije HDZ1990 Mostar.
Planiranje i gradnja komunalne infrastrukture
-Od početaka parlamentarne demokracije i ustroja prve Izvršne vlasti u Mostaru, Gradska uprava i Javna komunalna poduzeća, nisu izradili niti jedan kratkoročni, a pogotovo ne dugoročni plan razvoja gradske urbane infrastrukture.
Financijska sredstva za gradnju i razvoj prometne i komunalne infrastrukture se, prema zakonskim odredbama, prikupljaju iz građevinskih i komunalnih naknada. Naknade su strogo namjenske i koriste isključivo za infrastrukturnu izgradnju, kao temeljnu pretpostavku urbanom razvoju grada. Međutim, zadnjih osam godina trošenje ovih proračunskih sredstava je uglavnom nenamjensko, netransparentno bez valjanih projekata i zakonskih procedura vezanih za javne nabave.
Posljedica ovakvoga trošenja novca poreskih obveznika je kronična neizgrađenost i deficitaran kapacitet javne vodovodne i kanalizacijske gradske mreže. Poradi pod kapacitiranosti kanalizacijskoga sustava, imamo kontinuirano oborinsko plavljenje grada.
Da kadrovski i profesionalno nije osposobljena za organiziranje i realiziranje ozbiljnih razvojnih projekata, Gradska uprava je pokazala u nedavnom planiranju i gradnji novoga kanalizacijskoga sustava. Naime, švedski narod i vlada su nam donirali značajna financijska sredstva za izgradnju sustava odvodnje i pročišćavanje otpadni voda, kako bi ekološki zaštitili rijeku Neretva i Mostar približili Europskim urbanim standardima.
Međutim, obveze koje je Grad preuzeo u vidu stručnog angažmana i rokova izgradnje nisu ispoštovane. Rokovi završetka projekta su istekli prije dvije godine, a predviđeni radovi još nisu urađeni. Krajnji epilog, vlada Švedske je poslije brojnih strpljivih ustupaka, odustala od svih ekoloških projekata vezanih za Mostar. Na žalost količina naše nestručnosti i neprofesionalnosti je tolika da je natjerala tolerantne Šveđane da dignu ruke od ovoga grada.
I poslije dugogodišnje gradnje, konačnog puštanja kanalizacijskih kolektora i pročistača u funkciju, još nije riješeno zbrinjavanje digestivnog otpadnoga mulja, niti je Gradska vlast pronašla trajni model za pokrivanje značajnih eksploatacijskih troškova novog komunalnog sustava. Tako smo umjesto trajnoga rješenja, dobili još jedan ekološki problem.
Trošenje donacijskih i kreditnih sredstava, tijekom realiziranja ovoga kapitalnog projekta, niti je bilo transparentno, niti su poreski obveznici, na kraju dobili bilo kakvo službeno financijsko izvješće.
Stalno prekopavanje grada
Gradska vlast od kada postoji nije izradila niti jedan projekat perspektivnoga razvoja podzemne infrastrukture. Pa svaki put kad se pojavi potreba za novim telekomunikacijskim ili elektro kabliranjem imamo novo prokopavanje grada. Jedan od loših primjera smo imali s pojavom Telemacha, njihovim polaganjem kablova i oštećenjem većine gradskih prometnica. I pored ovako lošeg, ali poučnog primjera, pravi se još veći propust i na žalost dokazuje da Gradske službe i Javna poduzeća nisu kadrovski osposobljeni niti za elementarno infrastrukturno planiranje.
Naime cijeli grad je nedavno, od sjevera do juga, od istoka do zapada, umrežen novim kanalizacijskim kolektorima, a da u već pripremljene rovove nije položena niti jedna cijev za buduće infrastrukturne potrebe. Između ostalog, ovu neponovljivu prigodu je trebalo iskoristiti za polaganje tehnološke vodovodne mreže, kojom bi se voda za komunalne potrebe dovela u sve gradske kvartove.
Jer Mostar ima izvanredne prirodne mogućnosti da iz akumulacije HE Mostar do svih dijelova grada, gravitacijski dovede neograničene količine besplatne vode za zalijevanje zelenih površina i pranje prometnica. Time bi se kompletna gradska flora, tijekom ljeta održavala zelenom i sviježom, a komunikacijski prostori čistim i urednim.
I poslije svega, imamo izjavu gradonačelnika, kako se štedjelo na kanalizacijskom sustavu da se priskrbe sredstva za prometnu infrastrukturu. To bi imalo smisla da su uštede rezultat organizacijskog i inovativnog promišljanja. Na žalost uštede su nauštrb kvaliteta radova, materijala i infrastrukturnoga razvoja.
Populistički kozmetički zahvati
Neprofesionalan i nedoličan odnos prema komunali, vlast pokazuje posebno pred izbore. Pojedini infrastrukturni, gradski problemi, iako zahtijevaju urgentna rješenja, svjesno se prolongiraju, da bi se iskoristili u svrhu prikupljanja političkih izbornih poena. Takvi populistički projekti se u glavnome realiziraju na nivou kozmetičkih zahvata.
Kako je Grad kronično deficitaran u planiranju i financiranju komunalnih potreba, improviziranim intervencijama se želi stvoriti privid planskoga promišljanja i razvojne angažiranosti. Na žalost cilj je samo jedan, priskrbiti naklonost birača. Takvi predizborni zahvati se iz mnogo razloga povjeravaju stranačkim poduzetnicima, a formalnim nadzorom se pokriva loša kvaliteta radova i materijala.
Isti scenarij se ponavlja desetljećima pa poslije svakog izbornog ciklusa imamo nekvalitetniju prometnu i komunalnu infrastrukturu. Da ne govorimo koliko se budžetskih sredstva rasipa na naknadno saniranje nekvalitetnih radova. A što je najgore i najneodgovornije, ostavljamo nepopravljive štete budućim naraštajima.
Infrastrukturni zahvati se moraju izvoditi planski, studiozno, s financijskom konstrukcijom koja osigurava visoku kvalitetu gradnje i eksploatacijsku trajnost.
Svako rekonstruiranje gradskih prometnica mora pratiti sistematsko saniranje ili zamjena dotrajalih podzemnih instalacija (vodovoda, kanalizacije, elektro, ptt itd.). Najmanje deset godina poslije uređenja, se ne bi smjelo dozvoliti bilo kakvo interveniranje na gradskim prometnicama.
Dakle vidimo da Gradska vlast u zadnjih osam godina, nije pokazala elementarne kompetencije u planiranju i razvoju urbane infrastrukture. Zato se u interesu Grada i građana, Gradske službe i Javna poduzeća moraju reorganizirati i unaprijediti najkvalitetnijim kadrovima koji će se na stručan i inovativan način baviti komunalnim pitanjima Mostara, priopćeno je iz GO HDZ 1990 Mostar.