Iako je prioritet zaposliti domaću radnu snagu, ponegdje je taj potencijal iscrpljen

S poslovne konferencije o radnom angažmanu stranaca
Trenutačno na tržištu rada u FBiH nedostaje između 35.000 i 40.000 radnika
U okviru projekta 'Olakšavanje radne mobilnosti u BiH kroz poboljšano dijeljenje informacija', kojeg financira Razvojni fond Međunarodne organizacije za migracije (IOM), Udruženje poslodavaca u Federaciji BiH je, u suradnji s Ministarstvom vanjskih poslova BiH i Službom BiH za poslove sa strancima, a uz podršku Međunarodne organizacije za migracije (IOM), organiziralo poslovnu edukaciju na temu 'Radno angažiranje stranaca - kako efikasno provesti procedure'.
Tijekom edukacije su predstavljene aktualne procedure i novine u angažiranju stranih radnika, uključujući i Protokol kojeg su potpisali Ministarstvo vanjskih poslova BiH i Služba BiH za poslove sa strancima, kojim se skraćuje i pojednostavljuje postupak zapošljavanja. Umjesto pet potrebnih dozvola, sada su potrebne tri, što značajno ubrzava proces i olakšava poslodavcima angažiranje radne snage iz inozemstva.
Direktor Udruženja poslodavaca u FBiH Mario Nenadić istakao je da je prioritet poslodavaca zapošljavanje domaće radne snage, ali da je u brojnim sektorima taj potencijal iscrpljen.
- U cilju realizacije i osiguranja radne snage na tržištu rada u FBiH je, prije svega, nužno doraditi propise, urediti procedure evidencija tražitelja posla a, osobito, posredovanja u zapošljavanju. Tamo gdje ne bude moguće osigurati domaću radnu snagu, preostaje nam pratiti međunarodne trendove i radne migracije. Trenutačno na tržištu rada u FBiH nedostaje između 35.000 i 40.000 radnika. No, udio stranih radnika u BiH još uvijek je ispod jedan posto, što nas čini daleko od praksi iz zemalja regije. Čak i odobrena kvota od oko 7.000 ove godine za čitavu BiH nije još uvijek iskorištena, posebno u FBiH, zbog izrazito zahtjevnih i sporih procedura. Zato je bitno osigurati poslodavcima podršku u procedurama, koje su i dalje složene, ukazao je Nenadić, koji je pojasnio da je cilj ovog skupa bio poslodavcima pružiti konkretne i korisne informacije koje će im olakšati angažiranje stranaca, ali i otvoriti prostor za dijalog institucija i gospodarstvenika.
Predstavnici poslodavaca podsjetili su da tržište rada u BiH ne može odgovoriti na njihove potrebe, poglavito u prerađivačkoj industriji, ugostiteljstvu, uslužnoj djelatnosti, transportu, trgovini ...
- Strani radnici nisu jeftina radna snaga, već podliježu istim pravima i obvezama kao i domaći. Potrebni su nam stručni i kompetentni radnici. Susjedne zemlje već imaju višestruko više stranih radnika, dok se kod nas kvote ni približno ne popunjavaju. Godinama pokušavamo ukazivati na problem nedostatka radne snage na domaćem tržištu, obrazovne politike ne prate potrebe tržišta rada te, zbog nedostatka adekvatne radne snage, imamo stagnaciju ekonomskog razvoja, dok su poslodavci prinuđeni tražiti alternativna rješenja, obrazložio je predsjednik Udruženja poslodavaca Sarajevske županije Suhad Ećo.
Iz agencijskog sektora ukazano je na pozitivna iskustva sa stranim radnicima, koji se u BiH zadržavaju u prosjeku 3-4 godine, kao i na činjenicu da proces zapošljavanja i dalje može trajati i do godinu dana.
Osobita pozornost tijekom edukaciji posvećena je Protokolu kojeg su 6. kolovoza 2025. potpisali Ministarstvo vanjskih poslova BiH i Služba BiH za poslove sa strancima, kojim se pojednostavljuje i ubrzava procedure angažiranja stranaca, posebno u segmentu suradnje s diplomatsko-konzularnim predstavništvima BiH.
Govornici, među kojima su bili predstavnici Službe za poslove sa strancima, IOM-a i brojni poslodavci i posrednici u zapošljavanju, predstavili su iskustva iz prakse te predočili najčešće izazove i ponudili prijedloge za unaprjeđenje sustava. Ukazano je na potrebu trajnog dijaloga institucija i gospodarstva kako bi se otklonilo prepreke i ubrzalo postupak angažiranja stranaca.
Poslodavci smatraju da je ubrzavanje tih procedura važan preduvjet za osiguranje odobrene kvote stranih radnika i vjeruju u dijalog socijalnih partnera koji bi trebao omogućiti kvalitetnije poslovno okruženje i konkurentnije poslovanje.