Ili je netko amater ili se Zračna luka Mostar svjesno guši
Federalni revizori su Zračnoj luci Mostar dali negativno mišljenje na financijsko izvješće za prošlu godinu. Utvrdili su i da je pred ovim poduzećem neizvjesna budućnost. Društvo nije obavljalo djelatnost za koju je i osnovano, jer je samo 124.838 maraka prihoda ostvarilo za obavljene zračneoperacije, stav je revizora Ureda za reviziju institucija Federacije o poslovanju Zračne luke za 2021. godinu.
Zašto se guši?
U prvih pet mjeseci 2022. godine Zračna luka je evidentirala 47 zračneoperacija i 356 putnika (dolaznih 258 i odlaznih 98), što je donekle ohrabrenje, kao i nove linije koje su uspostavljene posljednjih mjeseci.
- Zračna luka Mostar je ključna stvar u razvoju Mostara i čitave Hercegovine. Bez dvojbe, nijedan grad u svijetu, ni regija se ne mogu razvijati bez Zračne luke. Zračna luka Mostar stoji neiskorištena već 25 godina. Nemamo fiksne stabilne letove za svijet i ne možemo doći u Mostar. Postoje dva moguća razloga, ili su političke elite koje upravljaju proračunima i koji su osnivači apsolutni amateri ili se politički guši razvoj Hercegovine i Mostar. Mislim da je to drugo, smatra Marin Bago iz Udruge Futura.
Rješenje je, smatra, u koncesiji Zračne luke, o kojoj je nedavno nakon jedne od sjednica govorio gradonačelnik Mario Kordić, kazavši da u ovome trenutku to nije moguće.
- Ili će naš menadžment koji biraju stranke osigurati funkcioniranje Zračne luke ili će se dati pod koncesiju nekome tko zna, međutim ne raditi nijedno ni drugo je najveća gospodarska sramota u zadnjih 25 godina, naglašava Bago.
Vlada FBiH, prema riječima Amadea Mandića iz Ministarstva prometa i veza uložila je 16 milijuna maraka, od čega devet u infrastrukturu, a sedam za plate, školovanje i subvencioniranje...
- I ove godine već dali jedan milijun za subvencioniranje tekućih tropkova, a planiramo i dva milijuna za kapitalna ulaganja. Očekujemo da nam revizija dostavi izvješće. Uključeni smo kroz davanja u financiranje luke i trebali bismo imati to izvješće. Ono što znamo je ono što smo saznali iz medija, a to je da je ono negativno. Ukoliko Zračna luka ima neki nenamjenski utrošak, onda ne smijemo davati sredstva dok taj dug ne riješimo i ne utvrdimo nenamjensko trošenje. Godinama se ulaže, a uloženo ne daje dobitak kakav očekujemo. U narednom periodu ćemo razmisliti o daljim ulaganjima i iznosima ulaganja, rekao je Mandić.
Dobra rješenja
I on smatra da je koncesija jedno od dobrih rješenja.
- Zračna luka Mostar bi po nama trebala izvršiti reorganizaciju uprave ili vlasništva, te da ide pod koncesiju, javno partnerstvo ili u privatizaciju. Tako bi neko na drugi način upravljao Zračnom lukom, a ona bila u punoj funkciji, rekao je on. Više od poticaja i velikih obećanja, Zračnoj luci Mostar potrebni su putnici. Godina koja izmiče je godina u kojoj turisti nisu previše raspoloženi za vožnju cestama. Godina je to i u kojoj strani državljani petkom nakon završenog radnog dana čekiraju karte i putuju na daleke destinacije. Na velikim ekranima europskih zračnih luka na popisu odredišta možete pročitati Sarajevo, Tuzla, Dubrovnik ili Split, ali ne i Mostar. Dokad, teško je predvidjeti. Dotad je preostalo još mnogo posla. H. Ž.