Infantilnost bh. političara dovela do arbitražnih sporova teških 1,7 milijardi maraka
Piše: Dragan Bradvica
Maćehinski odnos bh. vlasti prema proračunima i novcu poreznih obveznika u našoj zemlji nije nikakva novost nego surova stvarnost.
Sve ono što u iole uređenim demokratskim društvima je nezamislivo u Bosni i Hercegovini je čak i poželjno za napredovanje u politici. Gotovo svakodnevno u medijima se pojavljuju brojne korupcijske afere, priče o namještenim natječajima, trošenju desetina milijuna maraka na propale projekte…
Našoj zemlji isto tako nije strano uzimati stotine i stotine milijuna maraka vrijedne kredite, a onda iste zbog političkih svađa ne iskoristiti i na to svake godine plaćati milijunske penale.
S obzirom samo na pobrojano, što je samo kap u moru anomalija u bh. društveno-političkom životu, nikoga i ne može iznenaditi kako političar nakon samo jednog mandata u vlasti postaje multimilijunaš.
Nepovoljna situacija
A kako uvijek može gore svjedoči i priča oko arbitražnih sporova. Naime, potpisivanje sporazuma o zaštiti investicija na 'lijepe oči' doveli su BiH do arbitražnih sporova teških 1,7 milijardi maraka, zbog čega Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH traži privremenu obustavu potpisivanja ovih sporazuma.
Kako je navedeno u službenom dokumentu ovog ministarstva koji se odnosi na sporazume koje je BiH zaključila, predlaže se privremena obustava pregovora i zaključivanja novih sporazuma o unapređenju i zaštiti investicija, dok se ne utvrde potrebne intervencije u nacrtu sporazuma.
Istaknuto je da su neadekvatne odredbe sporazuma dovele do rasta broja investicionih tužbi stranih investitora. Ipak, iako zahtijevaju obustavu zaključivanja sporazuma, neizvjesno je okončanje reforme i konačna rješenja.
- BiH je zaključila i trenutno primjenjuje 42 bilateralna sporazuma o unapređenju i zaštiti investicija. Svi ovi sporazumi potpisani su u prosjeku prije 15 ili više godina i pripadaju generaciji takozvanih starih sporazuma, navedeno je u dokumentu, piše Capital.ba.
Dodali su da je mehanizam rješavanja sporova između investitora i države domaćina investicije jedno od ključnih pitanja reformi.
- Dodatni problem je ugovoreni obavezni inicijalni period trajanja, u kojem sporazum ne može biti otkazan, takozvana 'sunset klauzula' koja definira obavezni period trajanja zaštite investicija nakon njegovog otkazivanja. BiH već ima dva slučaja otkazanih sporazuma u kojima se primjenjuje navedena odredba i to sa Indijom i Italijom, stoji u informaciji.
Odgovornost politike
I tako u zemlji koja od potpisivanja Daytonsko-pariškog sporazuma nikada i nije privukla veliku inozemnu investiciju ima ogromnih problema i ono malo investitora koji su odlučili poslovati u našoj zemlji.
Naravno, političke (kvazi)elite to ne zanima previše s obzirom kako im je jedina preokupacija da ima novca u proračunima koje onda koriste kao vlastite novčanike. Ukoliko se pak i dogodi da zbog svoje nemarnosti, nesposobnosti ili jednostavno izostankom bilo kakve želje da se radi u interesu žitelje dovedu u situaciju da gube sporove niti to ih ne zanima previše – to će ponovno se platiti iz novčanika osiromašenihbh. žitelja. A njihova politička karijera zbog svega toga neće patiti, dapače. U BiH ipak ne vrijede ista pravila kao u ostatku civiliziranog svijeta.