Izbjegavanje carina: Njemački auto-giganti traže kompromis s Washingtonom

Autoindustrija
BMW, Mercedes-Benz i Volkswagen se nadaju da bi pregovori s američkim Ministarstvom trgovine mogli rezultirati kompromisnim sporazumom tijekom lipnja. Međutim, sve će uvelike ovisiti o obećanjima o dodatnim “značajnim” ulaganjima u SAD, kojima bi pokušali uvjeriti američku vladu da popusti u pogledu carinskih nameta.
Neki proizvođači već su reagirali na carinske prijetnje Donalda Trumpa koje su započele njegovim stupanjem na dužnost u siječnju. Mercedes-Benz planira da se od 2027. godine njihov najprodavaniji SUV model GLC proizvodi i u tvornici u Alabami. BMW razmatra povećanje proizvodnih kapaciteta i uvođenje novih smjena u svojoj tvornici u Spartanburgu (Južna Karolina), dok Audi, u vlasništvu Volkswagena, planira pokretanje proizvodnje određenih modela u SAD-u — iako ističu da je riječ o starom planu koji nije izravno vezan uz Trumpovu politiku.
BMW je, u međuvremenu, pozvao Europsku uniju da smanji carine na uvoz automobila iz SAD-a s postojećih 10 % na 2,5 %, ističući kako je najveći američki izvoznik automobila prema broju vozila. Mercedes-Benz također izvozi znatne količine iz svoje tvornice u Alabami, gdje se nalazi ključni proizvodni centar za SUV modele.
Prema prijedlozima o kojima se trenutno raspravlja, a na koje se poziva njemački list Handelsblatt, razmatra se mogućnost da se vozila proizvedena u SAD-u, a izvezena drugdje, tretiraju kao oblik “carinskih kredita” — čime bi se smanjile carinske stope pri uvozu u SAD.
SAD peti najveći izvoznik u EU
Tri automobilska diva — BMW, Mercedes-Benz i Volkswagen — odbila su komentirati navedene pregovore, prenose Financije. Ipak, prethodno su potvrdili da održavaju kontakt s američkom administracijom u vezi pitanja s carinama. Prema podacima Eurostata, SAD je peti najveći izvor uvezenih vozila u EU, iza Kine, Japana, Velike Britanije i Turske.
Europska komisija, odgovorna za trgovinsku politiku EU, intenzivirala je aktivnosti s ciljem sklapanja dogovora s Washingtonom kojim bi se ukinule ili barem zaustavile nove carine na robu iz EU. Bruxelles je od vodećih europskih tvrtki zatražio konkretne planove o investicijama u SAD, koje namjerava koristiti kao argument u pregovorima.
Ipak, Komisija priprema i moguće protumjere u slučaju neuspjeha — a motorna vozila te autodijelovi nalaze se među najvrednijim kategorijama robe na popisu potencijalno pogođenih proizvoda.
Objava informacija o pregovorima dovela je do pozitivnih pomaka na burzama: dionice BMW-a porasle su za 3,3 %, Mercedesa za 2,6 %, dok su dionice Volkswagena kratkoročno skočile za 2,2 %, no ubrzo su se vratile na prethodnu razinu.
Njemačka autoindustrija, već opterećena slabijom prodajom u Europi i jačanjem kineske konkurencije, suočena je s dodatnim pritiskom zbog američkih carinskih prijetnji.