Johann Sattler: Vrijeme je za novi pristup u turizmu

SARAJEVO - Ističući značaj ulaganja u turizam i iskorištavanje turističkih potencijala u našoj zemlji, šef Delegacije EU-a u BiH, veleposlanik Johann Sattler, u autorskom tekstu posvećenom upravo tom sektoru cijeni da je u tom poslu potreban novi pristup.
Sattler podsjeća kako su prošlog tjedna čelnici Grada Sarajeva, Grada Istočnog Sarajeva, Općina Sarajevo Stari Grad, Istočni Stari Grad i Pale potpisali sporazum o revitalizaciji bivše uskotračne željezničke pruge od Bistrika do Pala.
Ta krivudava pruga, koja se probija kroz kanjon Miljacke, bit će pretvorena u biciklističku i pješačku stazu dugu 15 kilometara a EU surađuje s vlastima dva grada i tri općine na tom projektu u okviru kojeg će nasipi, tuneli i mostovi duž navedene rute, neki od kojih predstavljaju izvanredne i elegantne primjere inženjerstva s kraja 19. stoljeća, dobiti novu svrhu. Otvorit će se nova radna mjesta, a građanima i turistima ponuditi jedinstven rekreacijski sadržaj.

“O ovom planu se govori godinama, ali do sada nije bilo administrativne koordinacije za izradu dogovorenog razvojnog plana i osiguranja ulaganja. Turizam može i treba biti pokretač prosperiteta, ali taj potencijal nije dovoljno iskorišten. Staza Sarajevo - Pale može poslužiti kao model za ekološko prihvatljive, javno-privatne projekte u cijeloj zemlji. Nažalost, zaposleni u turističkom sektoru često moraju 'plivati protiv struje' - poslovno okruženje otežava ponude konkurentnih proizvoda. Upravo zato nam je potreban svjež pristup“, navodi Sattler.
Kako izraditi snažan bh. brend?
Autor teksta, nadalje, podsjeća i da su na prošlotjednoj konferenciji o turizmu, koju su organizirali EU u BiH i Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, puno toga istakli oni čija egzistencija ovisi o turizmu. Sudionici te konferencije su, među ostalim, naglasili potrebu izrade snažnog bh. brenda koji se može razvijati i predstavljati međunarodnim ulagačima i potencijalnim posjetiteljima.
“Imidž BiH se mora obnoviti i mora se jasnije istaknuti da je ovo zemlja s jedinstvenom kulturnom baštinom, beskrajnom raznolikošću izvanrednih geografskih atrakcija i prepoznatljivom tradicijom gostoprimstva. No, da bi se napravilo kampanju, prvo je potrebno imati strategiju. Trenutačno, unatoč ustrajnim višegodišnjim nastojanjima, BiH nema sveobuhvatnu strategiju turizma. Kako se radi o grani industrije koja čini 10% BDP-a, a mogla bi i puno, puno više, to je suprotno zdravom razumu“, ukazuje Sattler i dodaje kako su stručnjaci na navedenoj konferenciji uvjerljivo govorili o onom što vlasti trebaju uraditi kako bi se stvorilo konkurentno okruženje - zahtijevajući transparentnost, pravnu jasnoću te promišljen i odgovoran pristup razvoju infrastrukture.
“Možete imati najbolje hotele i restorane na svijetu, ali su vam potrebni dobri putevi, bolje zračne luke, kako biste se bolje povezali s regijom i svijetom“, pojašnjava Sattler u svom autorskom tekstu posvećenom turizmu i podsjeća na ocjenu jednog od sudionika tog skupa da je veliki napredak postignut napornim radom i odlučnošću pojedinih ugostitelja, hotelijera i turističkih operatera. Postoji i puno stručnosti, ali to se ne primjenjuje u pozitivnom okruženju.
Prednosti sustavnog pristupa
“U međuvremenu, druge zemlje usvajaju sustavniji pristup. Narednih godina, turisti bi, umjesto BiH, mogli početi posjećivati druge zemlje koje provode dobro osmišljene strategije razvoja turizma“, ukazuje nadalje, Sattler i podsjeća da su se na konferenciji ministri turizma s državnei entitetske razine obvezali ubrzati napore i uspostaviti strateški okvir do kraja godine.
“Slušajući diskusiju na konferenciji, razmišljao sam o svojim iskustvima posjećujući različite djelove ove zemlje - šetnje, penjanje, vožnja bicikla, istraživanje gradova i sela. Živjeti i imati priliku obilaziti BiH za mene predstavlja proces stalnog otkrivanja nečega novog, ali i istinski privilegij. Taj se privilegij može proširiti na stotine tisuća posjetitelja ako se odmah poduzme prave korake jer se svjetska turistička tržišta nakon pandemije ponovno otvaraju. Kroz program EU4Business, EU je, zajedno s Vladom Njemačke u prethodnih dvanaest mjeseci isplatila 1,6 milijuna eura bespovratnih sredstava kompanijama koje posluju u sektoru turizma u BiH. Ove godine smo pokrenuli novi EU4Business Recovery program kako bismo pomogli u ublažavanju ekonomskih posljedica pandemije. Turizam može otvoriti nova radna mjesta, može omogućiti izdržavanje obitelji,može zaštititi, umjesto štetiti okolišu, a može pomoći BiH krenuti u pravcu dugoročnog prosperiteta. Da bi se to ostvarilo, mora se primijeniti razumna administrativna rješenja, poput onih koja su potrebna da bi se izgradilo stazu koja će ići od Bistrika do Pala. Pozivam nadležne vlasti da ispune obveze koje su preuzele na konferenciji o turizmu i tako pomognu sektoru turizma da u potpunosti ostvari svoj veliki potencijal kao i da pruže prilike i osiguraju prihode tisućama vrijednih zaposlenika koji ovise o turizmu“, apelira šef Delegacije EU-a u BiH, koji poručuje da će EU nastaviti podupirati te napore i sektor turizma u BiH te izražava uvjerenje da, uz novi pristup vlasti, turistički djelatnici u BiH zasigurno mogu postići uspjeh.