Dnevni.ba - PRELOADER

Koncesija najbolje rješenje za mostarski aerodrom?

21 Svi 2022


Koncesija najbolje rješenje za mostarski aerodrom?

Vlada Federacije Bosne i Hercegovine nedavno je odobrila milijun maraka iz Proračuna za Zračnu luku Mostar. Odluka je donesena nekoliko dana nakon što je Zračna luka ostala bez najavljivane linije za Dusseldorf, kao i Eurowingsa, pa je izdvojeni novac ustvari predstavlja slamku spasa za ono što je ostalo od zračnog prometa u Hercegovini.

Novac je, podsjećamo, i ranije izdvajan i usmjeravan za spas tvrtke, međutim kako je nedavno jedan domišljati um primjetio, s mostarskog aerodroma i danas, nažalost, polijeću samo ptice. 

Sukladno sporazumu o načinu izvršenja obveza HNŽ-a prema Gradu Mostaru kojega su početkom siječnja 2022. potpisali premijer Nevenko Herceg i gradonačelnik Mario Kordić, Gradu je posljednjeg dana siječnja isplaćen još jedan milijun.

Novinare je tijekom posljednje konferencije za medije u Vijećnici interesiralo zašto Grad svoju Zračnu luku ne izda pod koncesiju, a odgovor je ponudio gradonačelnik. 

- Nemoguće je pronaći koncesionara za aerodrom koji ima loš promet i aktivnost. Razlog odustajanja i Eurowingsa je činjenica da je uz sav angažman, punjenje letova bilo ispod deset posto, pa je otkazivanje bilo očekivano. Žao mi je, ogorčen sam, i bio sam tužan kada sam to čuo. Davali smo sugestiju da to bude  Stuttgart, ali Eurowings je htio drugačije i na koncu su javili da im je ugovor i dalje zanimljiv, te da će razmisliti o novoj destinaciji za 2023, rekao je mostarski gradonačelnik.

Veliki potencijal

Za predsjednika Udruge Naše društvo Marina Bagu, Zračna luka je ustvari ključ priče za Mostar. 

- To je luka pogodna za niskotarifne kompanije, odnosno za jeftine karte, a sve što nam treba je da se uvežemo s hubovima. Nisu rješenje charter letovi, niti linije koje traju po dva mjeseca. Potrebni su fiksni letovi, veze s hubovima tipa Beč, London ili Istanbul, kako bi se iz Mostara moglo putovati po vlastitoj želji, ali i iz bilo kojeg dijela svijeta slijetalo ovdje, smatra Bago. 

Subvencija osam letova tjedno košta oko 2,5 milijuna KM što je, navodi, za interesni trokut od Livna i Konjica do Trebinja.

- To je veliki potencijal. Tu je i veza s dijasporom, s poduzetništvom, ali zasad sve uzalud. Grad tu luku mora dati upravi na zadatak, dok menadžmentu sve to treba osigurati. Ako ne osigura, onda neka se mijenja menadžment. Dosadašnji odnos prema Zračnoj luci govori da su ljudi koji su se dosad bavili ovim problemom uglavnom bili nesposobni, naveo je.

Grad Mostar danas je u završnoj fazi pregovora za partnerstvo s kompanijom Wizz Air, kojim je planirano povezivanje s najmanje jednim, a moguće i više odredišta u Italiji. Planirano je da letovi traju minimalno dok traje sezona vjerskih hodočašća, s mogućnošću produljenja i na cijelu godinu ako zanimanje bude zadovoljavajuće. 

- Jedini način da održimo strateško partnerstvo s Wizz Airom je da popunjenost letova bude zadovoljavajuća, što bi donijelo koristi za sve uključene strane, odnosno hodočasnike i druge putnike, zračnu luku Mostar, turoperatore, kao i samog prijevoznika, rekao je nedavno Kordić.

Na ovu temu nedavno je za portal Klix govorio profesor Vjekoslav Domljan.

- Imate Međugorje i ako ništa drugo, trebalo bi da ima putnika otprilike koliko ima i Lourdes, dakle oko 450 tisuća godišnje, samo po tom osnovu. Pored toga postoje druge stvari, turizam, poslovni kontakti i Sajam u Mostaru kojim se hvale. Postoji mogućnost i da bude rezervni aerodrom za Međunarodni aerodrom Sarajevo i po toj osnovi može se jako puno postići u odnosu na ovo što je sada, a što je zastrašujuće, jer nisu u stanju srušiti ni komunistički rekord od prije rata. Dakle, ne radi se, prosta je stvar. Treba Aerodrom dati pod koncesiju i nema drugog rješenja, a to je u Strategiji Grada Mostara 2017-2027 i napisano. Ali nažalost to je mrtvo slovo na papiru, kao manje-više sve kod nas, kazao je Domljan.

Milostinja

Sporazumom Vlade HNŽ-a i Grada Mostara predviđeno da se aerodromu ove godine uplati još milijun maraka, dok će treći i četvrti dio u iznosu od po dva milijuna biti uplaćeni do kraja 2023. odnosno 2024. godine, a ostatak od oko 1,8 milijuna tijekom 2025. Sredstva u iznosu od skoro osam milijuna prioritetno će se usmjeriti kako bi turistički potencijali na kvalitetniji način bili dostupni turistima iz svijeta.

Gradu Mostaru transferirano je i 362.000 KM od korištenja radara, kao i druga sredstva planirana Rebalansom proračuna za projekate kojima Vlada podupire različite gradske razvojno-socijalne i druge infrastrukturne projekte.

Dakle, aerodrom zasad živi od milostinje, dok s njega lete charteri. Sigurno je da će uskoro s piste ekspedicije Zrinjskog i Veleža na europska putovanja.

H. Ž.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

23 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

22 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

21 Stu 2024