Ministarstvo trgovine FBiH običnu katalošku akciju predstavlja kao ekonomsku politiku
Akcija 'Zaključavamo cijene' trajat će do 16. lipnja ove godine
Piše: Dragan Bradvica
Dok su nevjerojatni inflatorni udari opustošili novčanike bh. žitelja vlasti se i dalje više, manje bave populizmom.
Dok je svakako dobro da dolazi do pada cijena po bilo kakvoj osnovi, brojni ekonomisti upozoravaju kako je akcija federalnih vlasti 'zaključavanje cijena' u biti populizam. Zbog čega? Vrlo jednostavno – trgovački centri ili trgovine svakako u cilju privlačenja kupaca svakodnevno imaju kataloške akcije sniženih cijena dobrog dijela proizvoda (u susjednoj Republici Hrvatskoj kataloške akcije znale su uključivati i po 100 proizvoda.
U Federaciji se pak na sva zvona hvali akcija u kojoj se 'zaključavaju cijene' 40 do 60 proizvoda koji bi, prema brojnim stručnjacima, i bez te akcije bile snižene i kataloškim akcijama trgovačkih centara i trgovina.
Nastavak akcije
U srijedu nam dolazi informacija kako od 15. ožujka počinje drugi val dobrovoljnog projekta Federalnog ministarstva trgovine, trgovaca, proizvođača, potrošača, sindikata 'Zaključavamo cijene' i trajat će do 16. lipnja ove godine. Spisak proizvoda sa sniženom i zaključanom cijenom proširen je sa 40 na 60 proizvoda.
- Kako smo i najavili, u novi spisak uvršteni su i proizvodi koje koriste oboljeli od celijakije i dijabetesa. Na prijedlog udruženja ovih grupa, trgovci su izašli u susret i cijene za četiri proizvoda za poseban režim ishrane snizili i zaključali u naredna tri mjeseca, navedeno je iz Ministarstva trgovine FBiH.
Projekt koji je startao 15. prosinca 2023. godine ocijenjen je uspješnim. Kupci su mogli uštedjeti na ovoj korpi proizvoda od 15 do 20 posto, ističu iz Ministarstva.
- Proizvođači su ocijenili da je znatno poraslo interesiranje za proizvode koje su uvrstili u ovu korpu, te su se i oni dodatno angažirali da učestvuju u nastavku projekta. U prvom dijelu ovog projekta potrošači su istakli problem nedovoljno transparentnog označavanja proizvoda kod pojedinih trgovaca. S ciljem standardiziranja i unificiranja oglašavanja, dogovoreno je da plakat s artiklima koji su dijelom projekta 'Zaključavamo cijene' i na kojem je fotografija proizvoda, ranija maloprodajna cijena i zaključana cijena, bude formata A1, a kataloška duplerica dimenzija 210x274 mm. Također, postignut je dogovor da trgovinski objekti formata supermarketa i hipermarketa unutar objekta izdvoje jedan kutak pod nazivom 'Zaključavamo cijene', gdje bi radi lakšeg snalaženja kupaca na jednom mjestu bili proizvodi sa zaključanim cijenama, izuzimajući, naravno, one proizvode koji ne mogu na taj način biti izloženi na polici (meso, pavlaka, sir,…), ističu iz Ministarstva.
Kritike
Zastupnik u Parlamentu Federacije i ekonomski stručnjak Admir Čavalić (SBiH) od početka je zastupao tezu kako je zaključavanje cijena obična kataloška akcija.
- Pohvalio sam ovu akciju jer je na dobrovoljnom osnovnu. Zašto je ovo kataloška akcija? Svaki supermarket svakih pet do deset dana objavljuje katalog koji sadrži pedesetak proizvoda i naši žitelju po tom katalogu mogu uštedjeti 50 do 60 maraka. Još prije dvije godine jedan veliki trgovački lanac u susjednoj Republici Hrvatskoj pokrenuo je akciju 'zaključavanja cijena' za 100 proizvoda. Moj problem je što ovo radi Ministarstvo trgovine FBiH i to predstavlja kao ekonomsku politiku. Ovi su preuzeli ulogu supermarketa i provode katalošku akciju, kazao je prije nekoliko dana Čavalić za FTV.
Poručuje da žitelje od akcije 'Zaključavamo cijene' ne mogu mnogo očekivati upravo zbog toga što se radi o kataloškoj akciji koju bi svaki supermarket svakako provodio.