Dnevni.ba - PRELOADER

OSLOBOĐENI MOSTAR: Predstavu nitko nije zabranio, Markovina uskratio dozvolu

05 Velj 2024


<strong>OSLOBOĐENI MOSTAR: Predstavu nitko nije zabranio, Markovina uskratio dozvolu</strong>

'Oslobođeni Mostar' izazvao buru prije nego je došao na kazališne daske

Buru je izazvala predstava “Oslobođeni Mostar” prije i negoli se pojavila na daskama kazališnih kuća u gradu.

Da će biti oprečnih stavova, to smo znali, jer je tematika “škakljiva”, ali da će na startu puknuti između redatelja i inicijatora i koproducenata, to sigurno nitko nije mogao očekivati.

Epilog je da Zlatko Paković ipak neće režirati, a i ono što je napisao kao scenarij palo je u vodu. Upravo je tekst problematičan, jer prema tvrdnjama iz kazališnih kuća i autora romana po kojemu je tekst nastao, on odudara od teme i ideje.

Obmana

Sam redatelj u javnost je izašao s pričom kako je njegov tekst sporan politici u Mostaru, te kako je predstava otkazana zbog pritisaka na nositelje projekta. Uslijedila je reakcija Narodnog pozorišta, Pozorišta lutaka i Mostarskog teatra mladih.

- Kategorički negiramo tvrdnje Zlatka Pakovića o zabrani predstave. Iste nisu utemeljene na stvarnim događajima. Nikada nije bilo razgovora ili odluka o zabrani predstave, niti su političke strukture vršile pritisak na pozorišta u vezi s temama predstave. Stavovi naših pozorišta uvijek su bili posvećeni poticanju umjetničkog izraza i kulturne raznolikosti.  Tvrdnje koje je iznio u medijima, imputirane rukovoditeljima pozorišnih kuća, su neutemeljene te ih izričito negiramo. Nakon proizvoljnih istupa, producenti  su zatražili zvanična očitovanja Pakovića i Markovine o novonastaloj situaciji. Na osnovu stavova sadržanih u dostavljenim očitovanjima, predstavnici pozorišnih kuća su zaključili da nastavak rada na predstavi nije moguć. Naknadni i isključivi stavovi režisera o konceptu predstave jasno oslikavaju nedopustivo odstupanje od ugovornih obaveza proizašlih na temelju repertoarske politike i potreba pozorišnih kuća. Odluka o prekidu suradnje s Pakovićem nije bila donesena lako, ali smo uvjereni da je bila neophodna kako bismo očuvali integritet i interese naših institucija, poručili su.

Paković je, rekosmo, na društvenim mrežama objavio suprotno. Tvrdio je kako je mjesec prije premijere zabranjena predstava u Mostaru.

- Najprije su telefonirali političari i drugi vlasni dušobrižnici, da upozore kako su ove godine izbori i da ovakve teme nisu korisne, te da se u budućoj predstavi vrijeđa Armija BiH, a zatim je direktor NP Mostar javio da nadalje ne može producirati predstavu jer vrijeđa islam, napisao je Paković.

Potom je tvrdio kako mu je rečeno da je došlo do nesporazuma u komunikaciji, odnosno do preokreta, te da će se nastaviti rad na predstavi po motivima romana “14. februar 1945.”, Dragana Markovine.

- Ne radi se o nikakvom preokretu, već je Paković u intervjuu Bljesku obmanuo javnost kako je dobio dozvolu da nastavi raditi po vlastitoj ideji. Dakle, odluka kazališnih kuća ima moju punu podršku, a i prije nego je donesena rekao sam redatelju da više nema dozvolu da koristi moj roman za ono što je naumio. Šteta i žao mi je što je ovako ispalo, ali drugog izbora nije bilo, poručio je Markovina.

Čin mimo romana

Tekst koji je Paković napisao i poslao glumcima sastoji se od dva čina. Prvi je baziran na romanu, ali su iz njega navodno uzete samo scena ili poglavlje, po kojemu se problematizira uloga fra Lea Petrovića i Adile Fejić, te ustaškog agenta Šimuna Buntića.

U drugom činu Paković je, kažu nam, dopisao priču o odnosu islama i žene danas, stavio u centar pažnje ženu koja želi konvertirati s islama na katolicizam, marginalno to povezujući s današnjim Mostarom, uspoređujući katolicizam i islam, djelovanje Islamske zajednice i Katoličke crkve…

- Nemam nikakav ideološki, ni sadržajni problem s tim. Uostalom i sam sam nebrojeno puta govorio što mislim o današnjim klerikaliziranim društvima, a jednom sam nažalost bio i prilično uvredljiv načinom na koji sam to izrekao, zbog čega mi je danas žao. No, to jednostavno ne proizlazi iz duha mog romana, koji religiju jedva i tretira, osim na simboličkoj razini. Tu dolazimo do moje greške i krivnje. Prvo, nismo se detaljno dogovorili oko toga kako će Zlatko raditi, ponajprije jer se nisam čovjeku htio petljati u posao, a potom jer sam bio uvjeren da će napraviti predstavu u duhu romana. I kad sam tu večer pročitao tekst, shvatio sam da to nije tako i da će moje ime i roman služiti za pokriće nečega u što ne vjerujem. Međutim, i to je moja druga greška, nisam se htio svađati sa Zlatkom, niti stvarati zlu krv u situaciji kad je rad s glumcima već odmaknuo i kad smo najavili premijeru, niti sam htio opstruirati predstavu na bilo koji način. I onda sam mu rekao da mi je tekst dobar, ali da ćemo proizvesti problem i s fratrima i s Islamskom zajednicom. No, što god da sam rekao ili nisam, već ujutro, kad je netko iz štamparije dostavio tekst negdje gdje je mislio da treba, direktor jednog pozorišta je nazvao Zlatka i rekao da je primio dva poziva s ciljem političkog pritiska. Dva dana nakon toga mene je nazvao direktor drugog pozorišta i isto mi rekao da ima problem, dodavši nešto što je suštinski točno. Da se mi jesmo dogovorili da postavimo moj roman na scenu, ali da tekst predstave jednostavno nije moj roman. Dakle, da. Ljudi su zvali jer jesu politički pritisnuti, a pod dva jesu bili u pravu oko sadržaja predstave i uostalom producenti su predstave. I da, ja isto mislim da nemaju što bilo kakvi pritisci određivati što će se igrati na sceni, ali je činjenica da nismo dobili nikakvu odluku, ni zabranu, nego su zvali da porazgovaramo o tekstu kojeg su dobili, naveo je Markovina.

Novi tekst za predstavu će napisati netko drugo, možda upravo Markovina, a uskoro će biti poznato i ime novog redatelja.

N. K.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

22 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

21 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

20 Stu 2024