Pad BDP-a 2,3 posto, privatne potrošnje 1,7 posto, privatnih investicija više od 10 posto…

16 Svi 2020


Pad BDP-a 2,3 posto, privatne potrošnje 1,7 posto, privatnih investicija više od 10 posto…

Piše: Dragan Bradvica

Bosna i Hercegovina je u 2019. godini ostvarila ekonomski rast od 2,6 posto dok će pandemija koronavirusa uzrokovati pad u ovoj godini od -1,9 do -3,2 posto (ovisno o

prelijevanja krize u drugu polovinu 2020.) ali u godinama nakon toga ipak nas očekuje rast, navodi se u najnovijoj analizi Direkcije za ekonomsko planiranje. Nadalje, DEP-a je drastično revidirao svoju projekciju rasta ukupnog izvoza u 2020. na -6,4 posto u odnosu na prethodnu godinu, koja je uvjetovana stabilizacijom ekonomskih prilika u glavnim trgovinskim partnerima u drugoj polovini tekuće godine. Projekcija kretanja uvoza iznosi -6,1 posto u odnosu na prethodnu godinu, pada privatne potrošnje od -1,7 posto, rast javne potrošnje od dva posto ali i drastičan pad privatnih investicija od preko 10 posto.

- Imajući u vidu međunarodne okolnosti i trenutno stanje u ekonomiji BiH, pod pretpostavkom da širenje pandemije Covida-19 bude ograničeno za prvu polovinu godine, na kraju 2020. u BiH se može očekivati realni pad BDP-a od 2,3 posto u odnosu na prethodnu godinu, navodi se u analizi.

Srednjoročni rast

Nadalje, u slučaju kratkoročnosti pandemije i povoljnog međunarodnog okruženja projekcije DEP-a u razdoblju 2021.-2023. ukazuju da naša zemlja može očekuje nastavak trenda ekonomskog rasta od oko tri posto na godišnjoj razini (2021: 2,8 posto, 2022: 3,1 posto i 2023: 3,2 posto.). Pretpostavlja se da bi ključni oslonac ekonomskog rasta tijekom ovog razdoblja trebala predstavljati domaća tražnja.

- Naime, povećanje ukupne ekonomske aktivnosti u zemlji uz očekivano povećanja industrijske proizvodnje i građevinskih radova praćeno povećanjem broja zaposlenih i prihoda od izvoza trebalo bi rezultirati povećanjem raspoloživog dohotka građana a samim tim i povećanjem privatne potrošnje koja će kao i prethodnih godina predstavljati ključni oslonac ekonomskog rasta. Tako se u periodu 2021.-2023. očekuje prosječna stopa rasta privatne potrošnje od oko dva posto (2021: 1,7 posto, 2022: 1,9 posto, 2023: 2,1 posto), smatraju u DEP-u. Isto tako, u promatranom razdoblju u BiH se očekuje povećanje ukupnih investicija po prosječnoj godišnjoj stopi rasta od oko 7,5 posto (2021: 7,5 posto, 2022: 7,6 posto, 2023: 7,5 posto). U ovom vremenskom okviru osim povećanja privatnih investicija koje čine većinski dio ukupnih investicija (oko 80 posto ukupnih investicija) očekuje se i značajniji doprinos javnih investicija. Smatra se da bi napredak u procesu europskih integracija u kombinaciji sa unapređenjem poslovnog okruženja kroz reformske procese moglo povećati interes kako domaćih tako i inozemnih investitora za investiciona ulaganja u BiH. S druge strane, obzirom na strukturu i poziciju bh. ekonomije smatra se da će javne investicije predstavljati važnu polugu za poticanje ekonomskog rasta u srednjem roku. Projekti u okviru izgradnje putne infrastrukture i energetski projekti, kao i raspoloživost sredstava kod međunarodnih financijskih institucija bi uz adekvatnu i pravovremenu implementaciju istih mogli rezultirati godišnjim povećanjem javnih investicija od preko 10 posto.

Izvoz i uvoz

Povoljnije eksterno okruženje uz unaprijeđenije industrijske baze i podizanje konkurentnosti

predstavljaju preduvjet poboljšanja vanjskotrgovinske razmjene sa svijetom. Samo pod uvjetom materijalizacije navedenih eksternih pretpostavki u razdoblju 2021.-2023. može se očekivati porast vanjskotrgovinske razmjene. U tom slučaju u BiH se možeočekivati prosječni godišnji rast izvoza od oko 5,6 posto pri čemu bi projicirani rast roba i usluga bio prilično ujednačen. Tako bi tijekom ovog razdoblja zahvaljujući ovom izvoznom rastu udio izvoza u BDP-u bio povećan na sa 40,5 posto u 2021. na oko 44 posto na kraju 2023. S druge strane, očekuje se da bi se uvoz u ovom vremenskom razdoblju trebao kretati po nešto sporijoj godišnjoj stopi rasta od 4,3 posto.

Tijekom ovog razdoblja očekuje se prilično izbalansiran rast uvoza roba i rast uvoza usluga. Posljedica ovakvog kretanja uvoznog rasta udio uvoza bi bio povećan sa 53 posto BDP-a u 2021. na oko 56,5 posto na kraju 2023. Nešto snažniji rast izvoza u odnosu na rast uvoza u srednjem roku bi rezultirao postepenim smanjenjem vanjskotrgovinskog deficita odnosno neutralnim doprinosom ekonomskom rastu, dok bi pokrivenost uvoza izvozom zaključno sa 2023. godinom trebala iznositi oko 77 posto.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

16 Tra 2025

U novom broju donosimo

Novi broj

15 Tra 2025

U novom broju donosimo

Novi broj

12 Tra 2025

Postavke kolačića

Ova web stranica koristi kolačiće zbog poboljšanja vašeg iskustva korištenja stranice. Od ovih kolačića, oni karakterizirani kao nužni se spremaju u vaš Internet preglednik pošto su ključni za korištenje osnovnih funkcionalnosti stranice. Koristimo i kolačiće trećih strana koji nam pomažu kod analize i razumijevanja načina na koji koristite naše stranice. Ovi kolačići će biti pohranjeni u vašem Internet pregledniku samo s vašom dozvolom. Također, imate mogućnost onemogućavanja korištenja ovih kolačića. Onemogućavanje ovih kolačića može utjecati na iskustvo korištenja naših stranica.

Uvijek omogućeno

Nužni kolačići su potrebni kako bi stranica mogla normalno funkcionirati. Ovi anonimni kolačići osiguravaju osnovnu funkcionalnost i sigurnosne značajke stranice.

Funkcionalni kolačići pomažu u korištenju određenih funkcija stranice kao što su dijeljenje sadržaja stranica na društvenim mrežama, prikupljanje povratnih informacija i ostalih funkcija trećih strana.

Kolačići performansi se koriste za razumijevanje i analizu indeksa performansi stranice što pomaže kod pružanja boljeg korisničkog iskustva za posjetitelje.

Analitički kolačići se koriste kako bi razumjeli interakciju posjetitelja sa stranicama. Ovi kolačići pružaju informacije za mjerenje broja posjetitelja, izvora prometa stranice

Ostali nekategorizirani kolačići su kolačići koji se trenutno analiziraju i još im nije dodijeljena kategorija.

Marketinški kolačići se koriste kako bi se posjetiteljima pružili relevantni oglasi i marketinške kampanje. Ovi kolačići prate posjetitelje web stranica i prikupljaju informacije kako bi pružili prilagođene oglase.