Dnevni.ba - PRELOADER

Politički kompromis ili politički dogovor vladanja policijom?

15 Lip 2022


Politički kompromis ili politički dogovor vladanja policijom?

Piše: V.S.Herceg

Nedavno je Vlada HNŽ-a utvrdila Nacrt i Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o unutarnjim poslovima i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policijskim službenicima te iste uputila u žurnu skupštinsku proceduru.

Ovo je svojevrsni kompromis vladajuće HDZ-SDA koalicije u ovoj županiji gdje zbog međusobnih stranačkih prijepora već četvrtu godinu nije formirana nova županijska vlada, a iz istih razloga nije imenovan ni ravnatelj policije/komesar te tako policajci ne mogu napredovati i dobijati činove, odlaziti u zasluženu mirovinu itd.

Ukoliko predloženi Nacrt i Prijedlog zakona Skupština bude usvojila, HNŽ će biti jedina županija u BiH u kojoj bi ravnatelj/komesar (u ovom slučaju Hrvat) imao i svog zamjenika (u ovom slučaju Bošnjaka).

Urušava se neovisnost policije?

-Izmjenama ovih zakona konačno su osigurani preduvjeti da se otkoče procesi i otklone poteškoće u radu Ministarstva unutarnjih poslova.Također, osigurani su preduvjeti da se može vršiti činovanje policijskih službenika, unapređivanje policijskih službenika ali i prijam novih djelatnika u Ministarstvo unutarnjih poslova što je ključan preduvjet  i jamstvo sigurnosti za sve građane u HNŽ, izvijestili su iz Vlade HNŽ-a, naglasivši kako bi, ukoliko se dobije potpora Skupštine HNŽ-a, bile bi i osirurane pretpostavke da se, sukladno potrebama, može izvršiti prijam potrebnih policijskih službenika.

No, dok je očito da će se u HNŽ-u prije promijeniti županijski zakon nego dogovoriti dvije stranke koje čine vlast u toj županiji i jedna drugu optužuju za neizbor županijskog ravnatelja policije, stručnjaci oko predloženih izmjena zakona su više nego skeptični.

Profesor Univerziteta modernih znanosti i bivši policijski i tužiteljski istražiteljdoc. dr.sc. Sandi Dizdarević smatra da je nepopunjenost prvog čovjeka policije u HNŽ odraz isključivo političkih, a ne stručnih nedogovora te da je i već postojeći zakon o unutarnjim poslovima, za razliku od drugih županijskih zakona, po principu neovisnosti policije od politike daleko unatrag.

-I osobito će biti ako se usvoje predložene izmjene i dopune Zakona o unutarnjim poslovima. Svih deset županija ima potpuno iste norme koje se odnose na Neovisni odbor, izbor ravnatelja, njegovu smjenu, a eventualnim stupanjem na snagu ovih izmjena i dopuna bit ćemo prvi MUP u kojem su obezvrijeđeni ključni instituti i stavljeni pod zakonsku/formalnu poziciju Ministra, dakle politike. Za razliku od drugih županija, mi smo jedan od rijetkih u kojem još uvijek Uprava policije financijski ovisna od ministarstva. To znači da politika ima apsolutnu kontrolu nad svim policijskim operacijama uključujući i operativne podatke. Najkraće kazano, dogovor koji je napravljen vraća policiju u davno prošlo vrijeme, i ulazimo u fazu stvaranja „partokratkih milicija“ koje će funkcionirati po principu etno-nacio-političkog upravljanja, kaže Dizdarević.

Politički dogovor vladanja policijom, a ne politički kompromis

Govoreći o spomenutom Nacrtu i Prijedlogu, Dizdarević naglašava kako je isti poražavajući.

-Nažalost, postignut je politički dogovor vladanja policijom, a ne politički kompromis. Ukoliko se ovakva zakonska rješenja usvoje poništit će se svih prethodnih 30 godina ulaganja u demokratizaciju, koja ionako nije bila na zavidnoj razini, upozorava.

Nakon što je analizirao predloženi zakon o unutarnjim poslovima, ovaj profesor upozorava kako se istim nastoji politički kontrolirati svi bitni procesi unutar policije i to prvobitno sam izbor policijskog ravnatelja gdje je, kako navodi, prema predloženim zakonskim izmjenama Neovisnom odboru oduzet set ovlasti.

-Tako se u novim zakonskim rješenjima Novisni odbor javlja isključivo kao administrativno tijelo, a ne tijelo neovisnih stručnjaka koji bi na temelju stručnih kriterija vršila izbor komesara. Nakon što Neovisni odbor predloži kandidata za ravnatelja županijskoj vladi, on više nema nikakve ingerencije. Drugi bitan segment koji politika želi staviti pod kontrolu odnosi se također na ovlasti Neovisnog odbora, a to je da o smjeni ravnatelja više ne odlučuje i ne razmatra 7 stručnjaka Neovisnog odbora, već ministar i Vlada županije, smatra Dizdarević.

Ulazimo u negativnu praksu s dalekosežnim posljedicama

On zaključuje da će, ukoliko se ova rješenja usvoje, MUP HNŽ-a biti prvi MUP u kojeme ravnatelj policije neće moći donijeti odluku o premještaju policijskog rukovodnog kadra bez konzultacija s ministrom, i zamjenikom ravnatelja te će samostalnost institita ravnatelja policije biti dodatno upitna i pod političkom kontrolom.

-Da se radi o stvaranju 'partokratskih milicija' koje se temelje na etno-nacionalističko-političkim upravljanjem policije pokazuje odredba koja glasi: „Kod raspoređivanja i premještanja rukovoditelja u Uredu ravnatelja policije, te načelnika Sektora uniformirane policije i načelnika Sektora kriminalističke policije potrebna je suglasnost zamjenika ravnatelja/komesara, kao i kod izbora sastava povjerenstava i odbora koje uspostavlja ili predlaže ravnatelj policije“. To znači da će ravnatelj i njegov zamjenik, ne kao policajci već kao 'nacio-persone' rukovoditi i raspoređivati kadar unutar svog policijskog etnosa. Ovakva norma je i diskriminatornog karaktera, jer ako ćemo ići 'mak na konac', onda predstavnici srpskog naroda, kao i 'ostal'i imaju pravo da i oni imaju svoje zamjenike ravnatelja. Time ulazimo u negativnu praksu koja može imati dalekosežne posljedice, pojašnjava Dizdarević.

On zaključuje kako je, ističe, „sva ova farsa oko uvođenja instituta zamjenika ravnatelja je ništa više nego zadovoljenje političkih apetita“.

-Da bi bilo jasno, i prema dosadašnjim zakonskim rješenjima 'de facto'i 'de jure'je ravnatelj imao zamjenu. U njegovom odsustvu, mijenjao ga je načelnik Sektora uniformirane policije. Duboko sam uvjeren da će strane organizacije koje su u posljednjih 30 godina uložile jako puno napora za razvoj i usvajanje standarda demokracije unutar policijskog sustava uzeti aktivno učešće sada, a pored navedenog uvjeren sam da će, ukoliko se usvoje ovakva zakonska rješenja ista biti predmet preispitivanja pred Ustavnim sudom Federacije, pa se bojim, ne prejudicirajući odluku Ustavnog suda, da bi opet mogli doći u poziciju da nam sudovi smjenjuju prve ljude u policiji, a onda da sve odluke koje budu donesene od tada do tog trenutka postaju ništavne, upozorava na koncu Dizdarević.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

05 Lis 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

04 Lis 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

03 Lis 2024