Dnevni.ba - PRELOADER

Požare u BiH gase unajmljeni avioni iz Hrvatske, dok vlasti izbjegavaju nabavku

4 h 26 min


Požare u BiH gase unajmljeni avioni iz Hrvatske, dok vlasti izbjegavaju nabavku
Unajmljena letjelica pomaže u gašenju požara u blizini Mostara

Nakon dugogodišnjeg ignoriranja i apela za nabavku letjelica za gašenje požara, kantoni na jugu Bosne i Hercegovine ovoga ljeta unajmljuju avion iz Hrvatske, što će koštati više od milion maraka, odnosno oko pola miliona eura.

Sa hercegovačkim vatrogascima, požare u blizini Mostara i drugih južnih gradova, proteklih dana je gasio air tractor, u vlasništvu privatne kompanije iz Osijeka.

Unajmile su ga gradske vlasti Mostara i tri kantona na jugu zemlje, a na raspolaganju im je od lipnja do listopada.

Federacija BiH nema vlastite letjelice za gašenje požara, pa se vatrogasci u tom bh. entitetu oslanjanju na podršku helikoptera Oružanih snaga u BiH.

U drugom entitetu, Republici Srpskoj, pak, postoje helikopteri koji se mogu, uz ostalo, koristiti za gašenje požara. No, i to se pokazalo nedovoljnim za gašenje većih požara, poput prošlogodišnjeg u Nacionalnom parku Sutjeska kada je zatražena pomoć iz Srbije.

Bez letjelica i posebne požarne jedinice, vatrogasci na području Hercegovine, koja je najviše pogođena ljetnim požarima, "ručno" ugase hiljade požara godišnje.

Pero Pavlović, glasnogovornik Vlade Hercegovačko-neretvanskog kantona, kaže da je u takvim okolnostima unajmljivanje aviona iz Hrvatske bila jedina opcija, obzirom da su se vlasti na višim nivoima oglušile na pozive za nabavku.

"Očekivali smo reakciju viših nivoa vlasti, jer kad gori u Hercegovačko-neretvanskom kantonu, to je problem koji se tiče cijele zemlje. No, nažalost, nije bilo sluha, a mi nismo imali resurse da letjelice kupimo sami", kazao je Pavlović za Radio Slobodna Evropa (RSE).

Nabavke planirane, pa otkazivane
Priča o nabavci letjelica za gašenje požara u Federaciji BiH stara je više od deset godina.

Vlada Federacije BiH usvojila je 2021. informaciju o potrebi nabavke letjelica, za što je u entitetskom budžetu iduće godine bilo planirano 30 miliona maraka (oko 15 miliona eura). Međutim, novac je preusmjeren za druge potrebe.

Tadašnji predsjednik entitetske Vlade Fadil Novalić, koji je danas u zatvoru zbog nabavke neadekvatnih respiratora tokom pandemije korona virusa, pravdao je odluku o preusmjeravanju novca kompliciranim javnim nabavkama.

Za nabavku je, u to vrijeme, bila nadležna Uprava civilne zaštite Federacije BiH koja je, u ranijoj izjavi za RSE, potvrdila da je dala suglasnost za preraspodjelu novca, ali bez obrazloženje zašto je to urađeno.

I u budžetu FBiH za 2023 godinu, bilo je izdvojeno tri i po miliona maraka (oko 1,7 miliona eura) za unajmljivanje letjelica i četiri miliona (oko dva miliona eura) za rekonstrukciju hangara.

No, novac nije iskorišten za te namjene, nego ga je Vlada povukla, kroz rebalans budžeta.

Vlade Federacije BiH i Federalna uprave civilne zaštite do objave teksta nisu odgovorili na upit RSE o razlozima odustajanja od kupovine letjelica i da li trenutno ima novih inicijativa za nabavku.

Predsjednik entitetske Vlade Nermin Nikšić izjavio je u junu da u iznajmljivanju vidi bolji potez nego u kupovini "air tractora".

"Prevelik je trošak. Vi morate odškolovati pilota, pripremiti aparate i onda pilot nađe bolje uslove i ne možete ga na kraju spriječiti da ode u te bolje uslove. Kad ga iznajmljujete, onda ste sigurni da ćete ga imati za onaj period za koji ste to iznajmili", naglasio je tada Nikšić.

Iz Ministarstva prometa Federacije BiH naveli su pak da nisu bili nositelji projekta nabavke planirane 2022., ali da je on u prvoj fazi predviđao najam, a u drugoj kupovinu letjelica.

Istaknuli su da su u oovj godini izdvojili 400.000 maraka (oko 200.000 eura) za sufinanciranje najma aviona i da će to biti pilot projekt, kojim će biti "testirane mogućnosti i izazovi za buduću nabavku letjelica".

Iskustva u korištenju letjelice iz Hrvatske, bit će temelj za donošenje odluke o trajnom i održivom rješenju, naveli su iz Ministarstva, ne precizirajući kad će biti ponovno pokrenuta procedura nabavke.

'Nema političke volje'
Radna grupa čiji je zadatak bio da izradi elaborat za nabavku letjelica i uspostavljanje specijalne jedinice za gašenje požara u Federaciji BiH, formirana je u maju 2022. godine.

Elaborat je predviđao kupovinu tri air tractora, dva helikoptera, te obuku desetak pilota, inženjera i tehničara.

Nekadašnji član ove radne grupe, koji je za RSE govorio pod uvjetom anonimnosti, kaže da je sve blokirano zbog nedostatka političke volje.

"Tada smo završili kompletnu studiju, ali u tom momentu dolazi do Općih izbora, smjene vlasti i sve se zaustavlja. Da je bilo političke volje, sve bi bilo riješeno. Svi smo bili za to da se unajmi avion, ali da se, istovremeno, krene u proceduru stvaranja vlastitih kapaciteta", kazao je.

U međuvremenu, cijene su rasle, pa je danas, kako kaže, za air tractora umjesto tadašnjih 2,7 miliona dolara, potrebno oko četiri miliona dolara.

Uz to, radi se o dugoročnom procesu, obzirom da je, uz nabavku letjelica, potrebna obuka pilota i drugog osoblja koje Federacija BiH nema.

"Prvi elaborati su urađeni još 2008. i do danas smo mogli imati jedinicu poput one u Hrvatskoj, koja je jedna od najjačih u Evropi za gašenje požara. Nije do ljudi, ni do novca, nego do političke volje. A bilo bi korisno za cijelu BiH, jer nećemo u Federaciji samo gledati ako gori u RS", kaže sugovornik RSE.

Do danas smo mogli imati jedinicu poput one u Hrvatskoj, koja je jedna od najjačih u Evropi za gašenje požara. Nije do ljudi, ni do novca, nego do političke volje.

Unajmljivanje aviona iz Hrvatske je, kako kaže, u postojećoj situaciji, dobro, ali ne i trajno i najbolje rješenje kako tvrde predstavnici entitetske vlasti.

"Na kraju će ovo privremeno rješenje biti skuplje nego da smo postepeno krenuli graditi kapacitete. Iduće godine možda neće biti zainteresiranih da nam iznajmi avione. Ova firma iz Hrvatske radi vrhunski posao, ali iduće godine može otići, ako neko ponudi više para", kaže on.

Od 2006. do prošle godine, požari u BiH su opustošili oko 12 posto teritorije te zemlje, podaci su Evropskog informacionog sistema za praćenje požara.

Najviše ih izbija u ljetnom periodu, uglavnom, na jugu zemlje. Od početka ljeta ove godine požari su, među ostalim, buknuli u nekoliko naselja u blizini Mostara, te u Posušju, Grudama i Širokom Brijegu.

Vatrogasac Mario iz Posušja kaže za RSE da bi nabavka letjelica trebala biti prioritet domaćim vlastima, ali da su lokalne zajednice u toj želji prepuštene same sebi.

"Naravno, sve je stvar novca, a bez pomoći države teško će to ići. Psihološki je vatrogascima lakše kad imaju pomoć iz zraka i to sve treba uvezano. Nedostatna nam je i oprema u odnosu na susjedne zemlje i kad se požar razbukta, sve pada na lokalne zajednice", kaže on.

Ugovor o unajmljivanju letjelice iz Hrvatske previđa 50 sati njenog leta mjesečno.

Ona može djelovati na području tri kantona na jugu zemlje koji će trošak dijeliti sa Ministarstvom prometa i komunikacija Federacije BiH i Civilnom zaštitom Mostara.

Stacionirana na mostarskom aerodromu, sa pilotima i posadom iz Hrvatske, do sada je imala 30-ak intervencija na području Hercegovine, navode iz Vlade HNŽ.

Pero Pavlović, glasnogovornik kantonalne Vlade u Mostaru kaže za RSE da je letjelica iz Hrvatske, uz helikoptere Oružanih snaga BiH, bila od velike pomoći vatrogascima, ali da je jedino rješenje jačanje vlastitih kapaciteta.

"Trebamo pronaći način da zajedno riješimo pitanje eskadrile, a ne da se oslanjamo na pomoć momaka iz Oružanih snaga BiH, koji su izuzetno hrabri i odvažni, pa letjelicama koje nisu adekvatne za gašenje požara, priskaču u pomoć kad god ih se pozove", kazao je.

Dodao je da se nada da će ovo motivirati vlasti na drugim razinama da razmisle o kupovini letjelica kako se ne bi ovisilo rentanju.

Potrebna ulaganja i u RS
Požari koji su proteklih dana izbili u pojedinim područjima RS ugašeni su ili su stavljeni pod kontrolu, informacije su iz uprave civilne zaštite tog entiteta.

Vršilac dužnosti direktora Uprave, Boris Trninić, kaže da u tom bh. entitetu postoje planovi za nabavku dodatnih helikoptera, kao i da je potrebno ulagati u sisteme za rano upozoravanje na opasnost od izbijanja požara.

"Ti sistemi su jako skupi, ali sigurno bi se isplatilo, jer su samo prošle godine štete bile višemilionske. Ne preostaje nam puno, osim da se baziramo na dodatna opremanja snaga i napore da umanjimo štetu od požara", kazao je Trninić za RSE.

Bosna i Hercegovina pristupila je u septembru 2022. Mehanizmu Evropske unije za civilnu zaštitu, što znači da joj je na raspolagnju pomoć članica tog tijela u slučaju bilo koje nesreće, uključujući i požare.

Vijeće ministara BiH donijelo je prije nekoliko dana odluku da će tražiti međunarodnu pomoć u gašenju požara, u slučaju procjene da BiH, s vlastitim resursima, nije u mogućnosti efikasno reagirati.

Iz civilnog društva su proteklih godina na adresu državne vlasti upućivane kritike da, za razliku od drugih zemalja, u borbi protiv požara nije koristila mehanizam međunarodne pomoći, piše Slobodna Evropa.

BIH


NAKON PROŠLOTJEDNOG ŠTRAJKA DIJELA ZAPOSLENIKA

Uprava Zračne luke Mostar ponudila povećanje plaća za sve djelatnike do 24%

Nakon prošlotjednog štrajka dijela zaposlenika Zračne luke Mostar, direktor tog jav...

1 h 31 min

RED POPULIZMA, RED NESPOSOBNOSTI, RED AFERA

Umjesto rezultata rada i boljeg života žitelja iza Konakovića ostaje afera za aferom

Piše: Dragan Bradvica dragan@dnevni-list.ba O političkoj (ne)sposobnosti ministra vanjskih posl...

4 h 5 min