Dnevni.ba - PRELOADER

Predstava o kojoj je napisan znanstveni rad

24 Velj 2025


Predstava o kojoj je napisan znanstveni rad
Desetljeće predstave “Ajmo na fuka”

Jedan grad, dvije obale, tri razine. To je aritmetika prve drame o poslijeratnom Mostaru, koju potpisuje Dragan Komadina, a glumački utjelovljuju Robert Pehar iz Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru i Saša Oručević iz Narodnog pozorišta Mostar. 

Riječ je o apsurdistički intoniranoj predstavi o mostarskom ratu i miru, o prošlosti i sadašnjosti grada koje se na bolan i tragikomičan način isprepliću u životima dva lika. 

O predstavi “Ajmo na fuka” napisan je znanstveni rad, a također je objavljen članak u Theater der Zeit, najvažnijem njemačkom kazališnom časopisu. S 73 izvedbe, “Ajmo na fuka” postala je najizvođenija predstava u povijesti HNK Mostar. 

Rat i poraće

U predstavi čija je praizvedba održana u veljači 2015. govori se o jednom hrvatskom i jednom bosanskom vojniku čije se sudbine odigravaju u tri varijante: kao vojnici svojevremeno suprotnih neprijateljskih strana u mostarskim rovovima 1993., kao mrtvaci koji u nekoj vrsti čistilišta čekaju Božji sud i kao preživjeli koji se ponovno sreću u sadašnjem Mostaru.

U sve tri situacije kostim obojice protagonista ostaje isti: pidžame čiji uzorak istovremeno podsjeća na tradicionalnu odoru zatvorenika. Crne kožne čizme bi mogle potjecati iz vojničke opreme. 

Međutim, ponuđena interpretacija kostima je u svakom prizoru drugačija. Pidžama i čizme vojnika iz 1993. pričaju o povijesnom narativu koji je u bivšoj Jugoslaviji bio rasprostranjen, a prema kojemu je rat došao preko noći, nepredvidljivo. U čistilištu se nameće misao da su obojica mladića otjerani u smrt u snu, potpuno neočekivano i nespremno. U scenama u kojima se protagonisti susreću u sadašnjem Mostaru pidžame konotiraju zatvoreničku odoru. 

Ljudi su zatočeni u otužnoj svakodnevnici gdje rat još dugo neće pripadati završenoj prošlosti, već je vidljiv i sveprisutan. Ovdje, u ovoj stvarnosti odigrava se ključna scena: dvojica muškaraca psuju u kladionici zbog nogometne utakmice - izbor riječi za suparničku momčad je krajnje nacionalistički. 

Zajednička obilježja nacionalističke retorike i način funkcioniranja u jednoj naizgled bezazlenoj situaciji ovdje postaju očiti.

Redatelj Komadina se uveliko odriče povijesnog zaključivanja i pojednostavljivanja. Fokus je u sva tri sloja puno više stavljen na psihološku dinamiku koja se razvija između dvije neprijateljske strane. Ironizacija nacionalističkog načina razmišljanja ide toliko daleko da obojica muškaraca u sadašnjosti čitaju komentare o predstavi o “Ajmo na fuka“, u kojima se bošnjački i hrvatski čitatelji internetskih portala očituju o glumačkoj izvedbi.

Kultni status

Međutim, naglas se iščitava i jedna euforična kritika koja zahvaljujući kazališnoj predstavi govori o emocionalnom ujedinjenju grada.

- Činjenica da dva kazališta smještena u istom gradu surađuju kroz produkciju zajedničke predstave, u normalnim društvenim okolnostima, niti bi zavrjeđivala niti izazivala posebnu pozornost izvan kruga onih koji se kazalištem bave, vole ga ili prate. Kada je Mostar u pitanju, spomenuta suradnja ima ne samo umjetničku i kulturnu, nego i širu društvenu, pa i političku dimenziju. Stoga prva koprodukcijska suradnja između Hrvatskog narodnog kazališta i Narodnog pozorišta u Mostaru ima potencijal proizvesti nove, dodatne vrijednosti ne samo u kazalištu i kulturi, nego i društvu i politici ovoga grada. Takva je suradnja ne samo naš zajednički dar. Mostaru i njegovim građankama i građanima, nego i naš dug i obveza jer pored funkcije očuvanja vlastitih posebnosti i ispunjenja specifičnih svrha koje imamo kao narodna kazališta, mi jesmo i trebamo biti i mostarska kazališta, zapisao je jednom ravnatelj HNK-a Mostar, Ivan Vukoja. 

“Ajmo na fuka“ je stekla kultni status među mostarskom publikom. Gostovala je u Pragu i Brnu, te na maloj sceni Volks Theatera u Beču, potom u Tuzli, Zenici, Sarajevu, Posušju, Uskoplju, Trebinju. Livnu, Jablanici, Konjicu, Bijelom Polju (Crna Gora). 

U Zenici je na Festivalu bh. drame dobila posebno priznanje žirija za kazališnu suradnju, a brojna domaća gostovanja ostvarila je u sklopu projekta “PRO-budućnost“ u organizaciji Catholic Relief Servicea i USAID-a.

S. Ž.

Kultura


VATIKANSKI MUZEJI

Svijet voli tradiciju, svjetski muzeji ostvaruju rekordne posjećenosti

Prema podacima koje je objavio The Art Newspaper, francuski dragulj pariški Louvre je najposjećen...

04 Srp 2025

BENJAMINOV DAN

Posuško lito: Benjaminov dan 8.srpnja

Benjaminov dan odražava se već treću godinu u sklopu Posuškog lita u čast književnika, publicista...

03 Srp 2025

MOSTAR SUMMER FEST

Večeras počinje Mostar Summer Fest: 15 izvođača za najvrući festivalski parter ovog ljeta

Sve je spremno za tri dana fest hedonizma na Mostar Summer Festu, a festivalske kapije se otvaraj...

03 Srp 2025