Promovira li ministar trgovine trgovačke lance ili radi na zaštiti žitelja?
Piše: Dragan Bradvica
Federalni ministar trgovine Amir Hasičević (Naša stranka) s predstavnicima Udruženja poslodavaca FBiH analizirao efekte akcije 'Zaključavamo cijene' koju je ocijenio vrlo uspješnom.
Međutim, svima je jasno što je inflacija uradila od proračuna običnih smrtnika pa sve da ova akcija i jeste polučila željene rezultate (što je prema mnogim ekonomskim stručnjacima vrlo upitno) ona je samo kap u moru i ne može biti od prevelikog značaja za bh. žitelje.
Uz to, u najmanju ruku je čudno i to što je resorni ministra obraćanje medijima u četvrtak održao u upravi jednog od trgovačkih lanaca, a ne u federalnim institucijama. Na ovaj način mnogi su već u četvrtak komentirali kako Hasičević umjesto da stane u zaštitu osiromašenih žitelja on (namjerno ili slučajno) reklamira trgovačke lance u zemlji.
Samohvale
- Ocijenili smo ovu akciju uspješnom s obzirom na to da smo u ovoj akciji uspjeli da animiramo domaće proizvođače, prije svega prehrambene industrije koji su dali svoj pozitivan stav na ovu akciju.
Sastanku su prisustvovali i predstavnici velikih trgovačkih lanaca koji posluju i mimo teritorije BiH. Ono što je jedan od zaključaka da je ovakva vrsta akcije usmjerena na kontrolu cijena i jedna je od najboljih u regiji. Naše buduće aktivnosti će se odnositi na bolje prepoznavanje ove akcije na tržištu. Do sada je bilo nekih poteškoća u pronalasku i markiranju artikala, ali dogovorili smo da će to biti jedan stabiliziran proces. Nadamo se uspješnoj suradnji i dalje. Već sada je izvjesno da se ova akcija nastavlja i u iduća tri mjeseca, navodi Hasičević
Uz to, potvrdio je kako se ova akcija nastavlja.
- Ona je trebala trajati do 15. ožujka, međutim, ona ide dalje još tri mjeseca što znači da će do 15. lipnja cijene biti zaključane, a dodatno će se proširiti i broj artikala, kazao je.
Hasičević je kazao da su sastanku prisustvovali predstavnici Udruženja potrošača sa kojima su govorili o pozitivnim i negativnim stranama akcije.
Marin Bago iz Udruženja potrošača Futura iz Mostara kazao je da su potrošači zadovoljni akcijom, ali da mora istaknuti i neke probleme, koji se odnose na to da svi potrošači nisu kompletno informirani, te da su primijetili da su u nekim objektima lošije označene cijene predmetnih artikala.
- Dogovoreno je da ćemo ići sa 50 plus artikala i to ne bilo kojih nego onih na koje su domaći potrošači naviknuti. Dakle nikakva lošija kvaliteta ne dolazi u obzir. Očekujemo i od drugih ministarstava da se uključe, jer Ministarstvo trgovine ne rješava socijalna pitanja niti trgovci koji su ovdje zbog profita. U svakom slučaju pozdravljamo dogovor i dobru volju trgovaca, kazao je Bago.
Predsjednik Uprave Konzuma BiH Nihad Imširović izrazio je zadovoljstvo što je postignut kompromis i konsenzus u vezi s nastavkom ovakve aktivnosti.
- Mi kao društvene odgovorne kompanije uvijek smo bili inicijatori ovakvih aktivnosti, svih onih koji su u interesu društvene zajednice, posebno u interesu naših potrošača i konzumenata što i jeste smisao ove aktivnosti. Po meni najveća vrijednost projekta jeste razgovor svih socijalnih partnera, počevši od sindikata, preko udruženja potrošača, pa do proizvođača i dobavljača, pod pokroviteljstvom Ministarstva. Smetam da je ovo jedini ispravan način kako trebamo kreirati socijalno-ekonomski ambijent. U protekla dva mjeseca, kao i u narednom mjesecu osigurali smo da potrošači koji odaberu kupovinu artikala iz projekta 'Zaključavamo cijene' ostvare i uštede od 15 do 20 posto, ovisno od kompanije, podcrtao je Imširović.
Jadranka Penava, predsjednica Uprave MEGGLE BH, kazala je da cijeni da je prvi val akcije zaključavanja cijena donio pozitivne rezultate.
- Na to ukazuju i brojke koje možemo da potvrdimo na artiklima u kojima je naša kompanija sudjelovala. Izrazila nadu da će nastaviti ovim putem i na taj način doprinijeti stabilizaciji cijena i povećanoj potrošnji domaćih proizvoda, naglasila je Penava.
Samo reklamni trik?
Međutim, mnogi su skeptični prema gore navedenom, a jedan od njih je i Admir Čavalić, zastupnik u Zastupničkom Parlamentu FBiH i predsjednik Odbora za ekonomsku i financijsku ovog doma, koji od samog početka akcije 'Zaključane cijene' istu nazivao besplatnom marketinškom kampanjom proizvođača i trgovaca.
- Riječ je o klasičnoj trgovačkoj marketinškoj kampanji koja spada u domenu unapređenja prodaje, kao dio promotivnog miksa. Ovo je vizualno slično kataloškoj akciji. U kataloškim akcijama izaberu se pojedini proizvodi i promoviraju se određene životne namirnice sa nižom cijenom. Oni koji kupuju osnovne životne namirnice po kataloškim akcijama koje se uglavnom provode jedan dan u sedmici i tako mogu uštedjeti 30 do 50 maraka, ali ako se poklope sa 40 brendova koji se nude u trgovinama, ali to je teško izvodljivo. Međutim, ovi proizvodi koji su na spisku zaključanih cijena nisu najjeftiniji, ima jeftinijih u kataloškim akcijama, pojašnjavao je više puta Čavalić.