Rekordan broj pritužbi potrošača
Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH je u protekloj godini zaprimila rekordan broj žalbi potrošača, a sve su češće pritužbe na online kupovinu i prijevare. Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH je u 2023. godini zaprimila nešto manje od 1.400 žalbi, što je najveći broj žalbi zaprimljenih od osnutka Institucije.
U odnosu na godinu ranije, tj. 2022. godinu, zaprimljeno 10 posto više žalbi, potvrđeno je Feni iz ove institucije iz koje navode i da su se pritužbe, uglavnom, u podjednakim omjerima, odnosile na one u sektoru isporuke električne energije, odvoza smeća, isporuke vode, usluga grijanja, a na koje otpada 30 posto žalbi. Na žalbe u telekomunikacijskom sektoru (usluge izmjene uvjeta poslovanja, cijena, zatamnjivanja kanala) otpada, također, 30 posto žalbi.
Na reklamaciju roba, proizvoda, njihovu neispravnost odnosilo se dodatnih 30 posto žalbi, a preostalih 10 posto žalbi na sektor financijskih usluga i sektor online kupnje i prijevara.
Online kupovina i prijevare
Što se tiče online kupovine, iz Institucije za Fenu kažu da se potrošači kroz godine sve više žale na takvu vrstu kupovine.
- To znači i da se povećava obim te vrste trgovine, ali i broj opasnosti u takvoj vrsti trgovine. Naime, od pandemije Covid-19 2020. godine do danas, broj usluga i proizvoda koji se online prodaju značajno je uvećan, ali se bilježi i značajan porast broja prijevara, pojašnjavaju iz Institucije ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH i dodaju da su pritužbe koje su zaprimili, a koje se tiču kupnje usluga i proizvoda od ovlaštenih prodavača, u najvećoj mjeri uspješno riješene u korist potrošača. No na žalost, nadodaju, sve žalbe koje su zaprimljene, a odnose se na prijevare (kupnja putem socijalnih mreža od lažnih profila, neprovjerenih trgovaca) nadilaze potrošačka prava i smatra ih se kaznenim djelima te su krađe, otuđenja, prijevare prosljeđivane nadležnim MUP-ovima.
Kazne za trgovce od 1.500 do 8.000 KM
Kada su u pitanju kazne koje se mogu izreći trgovcima za kršenje prava potrošača, iz Institucije ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH napominju da su čl.125 do 128 Zakona o zaštiti potrošača u BiH, propisane kazne za trgovce i isporučitelje usluga u rasponu od 1.500,00 do 8.000,00 maraka. Nadalje, nizom drugih zakonskih i podzakonskih akata propisane su dodatne kazne, ovisno o kojem sektoru ili vrsti kršenja potrošačkih prava je riječ.
Govoreći o akciji "zaključavanja cijena" i o tome koliko su s njom potrošači upoznati, iz Institucije ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH cijene da su potrošači u značajnoj mjeri putem medijskih istupa upoznati s akcijom, ali cijene nisu dovoljno istaknute.
- Stav Institucije je da su navedene mjere donesene u pogrešnom trenutku, tj. da se zaključavanje dogodilo na previsokoj razini, budući je vidljiv značajan pad cijena sirovina na svjetskim burzama te na policama trgovina u zemljama regije, tako da zaključavanje skupljih cijena u ovom trenutku ne donosi korist potrošačima, stav je ove Institucije iz koje za Fenu ukazuju da i entitetski zakoni pomažu zaštiti potrošača, ali da su izmjene Zakona BiH o zaštiti potrošača jedini način uravnotežene zaštite potrošača na prostoru cijele zemlje.
- Dosadašnje iskustvo je pokazalo značajan problem kod entitetskog zakona, budući da se entitetskim zakonom ne može regulirati isporuku telekomunikacijskih usluga i entitetski zakon poznaje granice entiteta kao nadležne. Potrošači će imati problem u ostvarivanju svojih prava, a već je zabilježen značajan broj slučajeva, kada se dogodi da potrošač iz jednog entiteta obavi kupnju u drugom, s nadležnom adresom za žalbe. S tog aspekta, Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH smatra da je potrebno izvršiti nadogradnju državnog zakona prije donošenja daljnjih entitetskih zakona.