Što će biti s novom zavrzlamom s graničnim prijelazima s Republikom Hrvatskom?

Piše: Dragan Bradvica
U trenutku kada se pojavilo svjetlo na kraju tunela u smislu gospodarskog oporavka Bosne i Hercegovine ponovno nas je dočekao svojevrsni šamar u vidu novog pravilnika koji će stupiti na snagu u Republici Hrvatsku, a koji će itekako pogoditi naše gospodarstvenike. Ono što je još gore od samog poteza Hrvatske, koja jasno je radi na zaštiti svojih, a ne tuđih interesa, a pravo je pitanje kako će reagirati bh. vlasti i institucije. Reagirali su iz Ministarstva vanjskih poslova BiH, Ministarstva prometa i veza BiH i Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH navodeći kako će učiniti sve kako bi zaštitili naše gospodarstvenike. Jasno je poručeno kako je Republika Hrvatska povukla jednostran potez zbog čega su obavještene i institucije Europske unije.
Veliki problemi
Podsjetimo, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture Hrvatske utvrdilo je Pravilnik o uređivanju javnih cesta po kojima se mora odvijati tranzitni promet teretnih vozila kroz tu zemlju. Novim pravilnikom određene su ceste po kojima se mora odvijati tranzitni promet kroz Hrvatsku teretnih vozila iznad 7,5 tona nosivosti i ukupne dužine do 14 metara. Konkretnije, prijevozničke kompanije iz BiH koje prometuju na tom pravcu, a prevoze robu koja se izvozi ili uvozi u zemlju, neće moći da idu na granične prelaze na putevima obuhvaćenim prekategorizacijom, kao i da su na takvim geografskim položajima da im je daleko da idu na druge prelaze. Riječ je o prelazima Ivanica - Gornji Brgat, Velika Kladuša - Maljevac, Brčko - Gunja, Strmica - Strmica i Osoje - Vinjani Gornji.
Bisera Turković, ministrica vanjskih poslova BiH, kazala je kako su ostvareni kontakti s Hrvatskom u vezi novih mjera o cestovnom prijevozu roba.
- Već smo napravili određene kontakte sa hrvatskom stranom po ovom pitanju i očekujemo da će se razgovori nastaviti, navela je ministrica Turković na svom Twitter profilu.
Reagirao i Staša Košarac, ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, koji je na konferenciji za medije koji je kazao kako je imamo već razgovore s našim gospodarstvenicima, prvenstveno onima koji su najnovijom odlukom iz Hrvatske najogađeniji – oni iz Unsko-sanske županije.
- Ovo može prouzrokovati velik zastoj u plasmanu robe i može ozbiljno ugroziti ekonomsku i financijsku opravdanost i poslovnu zajednicu BiH time što bi bio povećan transportni trošak. Ovdje je riječ o jednostranoj odluci Hrvatske i vjerujem kako se ova odluka može ispraviti jer je veoma važno da imamo dobre odnose sa Hrvatskom i EU. Vjerujem i da će Ministarstvo vanjskih poslova BiH adekvatno djelovati, jer ovo pitanje trebamo tretirati kroz angažman ovog Ministarstva, kazao je Košarac. Istaknuo je da je već obavio nekoliko razgovora sa predstavnicima gospodarske zajednice, kao i Vanjskotrgovinske komore BiH, gdje su optimistično najavili da će putem svojih kontakata u EU pokušati utjecati na ovakvu odluku vlasti Hrvatske.

- Mi smo danas imali nekoliko razgovora sa predstavnicima poslovne zajednice i smatramo da ćemo iskoristiti kontakte i veleposlanika Sattlera obavijestiti da smatramo kako se ovakve jednostrane odluke hrvatskih struktura trebaju promijeniti, poručio je on.
Naglasio je da je pokrenut niz aktivnosti i sa Crnom Gorom kako bi se poboljšao protok transporta na graničnim prijelazima, te kako bi gužve na granicama bile zaustavljene.
Kako dalje?
Ministar prometa i veza BiH Vojin Mitrović kazao je kako očekuje da se tijekom dana (u utorak) riješi problem nastao prije nekoliko dana, kada je zabranjen tranzitni promet preko graničnog prijelaza Velika Kladuša-Maljevac vozilima čija ukupna masa prelazi 7,5 tona. Mitrović je kazao kako taj problem traje nekoliko dana i da su, na žalost, o njemu upoznati iz medija i od prijevoznika koji vrše prijevoz određenih roba, a Pravilnik o određivanju javnih cesta po kojima se mora odvijati tranzitni promet teretnih vozila kroz Hrvatske stupio je na snagu 20. svibnja 2021. Podsjetio je da je Ugovor o graničnim prijelazima između BiH i Hrvatske potpisan u Bruxellesu 2013. i njime je tretiran i granični prijelaz u Velikoj Kladuši kao granični prijelaz za međunarodni cestovni promet putnika, vozila i robe, bez obzira na njihovo porijeklo, odnosno zemlju iz koje dolaze, osim ako je drugačije uređeno međunarodnim ugovorima kao i osim za robe koje podliježu inspekcijskoj kontroli.
- Donošenjem Pravilnika narušen je Ugovor koji je potpisan 2013. Pravilnikom je ograničen tranzitni promet teretnih automobila sa ili bez prikolice čija ukupna masa prelazi 7,5 tona, koja su sama ili s priključnim vozilom dužine do 14 metara, a donesen je na osnovu Zakona o cestama Hrvatske, naveo je Mitrović. Napomenuo je da veliki broj privrednika trpi ogromnu štetu, jer je taj granični prijelaz je vrlo važan i praktično jedini za prijelaz kamiona čija je ukupna masa veća od 7,5 tona.
- Očekujem da tijekom dana ovaj problem riješimo bilateralnim putem. Radimo sve što je u našoj moći i još jednom ponavljam kako je to nekorektnost s hrvatske strane što nismo na vrijeme upozoreni, jer je veliki broj prijevoznika krenuo u tom pravcu, a onda je došlo do problema da ne mogu proći tim graničnim prijelazom, kazao je Mitrović.