Stranci blokirali novac za autoput kod Mostara
"Moraš pogledati u činjenice, jer one upiru prstom direktno u tebe“. Ovim citatom Winstona Churchilla skupina građana nastanjenih u južnoj zoni Mostara započela je pismo upućeno federalnom premijeru Fadilu Novaliću, odaslano s namjerom da prvog čovjeka Vlade FBiH upozore na zakonsku obvezu da prestane “zatvarati oči nad flagrantnim kršenjima zakona i pravilnika propisanih u procesu izgradnje autoputova“.
Više od nepravde i kršenja procedura u nepokolebljivom projektu izgradnje sporne dionice boli ih, ističu, nepodnošljiva lakoća zaobilaženja istine prilikom koje se uz flagrantna kršenja svega i svačega iznose i zapanjujuće tvrdnje nedostojne funkcije premijera.
Navedeno je i kako nije istinita tvrdnja da ne postoje zakonske prepreke za gradnju dionice autoputa Vc na dionici Mostar Jug - tunel Kvanj. Kažu i kako ovom konstatacijom premijer drsko negira, obezvrjeđuje i gazi egzistencijalne napore obespravljenog građanstva da zaštiti povijesnu i bremenitu sadašnjost, ali i neizvjesnu budućnost definirajući legalne, opravdane i na zakonskim postulatima utemeljene napore “opstrukcijom”.
Niz manjkavosti
Predstavnik građana na jugu Mostara Vujadin Berberović ističe kako nikada dosad nije urađena obvezujuća studija utjecaja trase na ljude i okoliš, kao ni pravno obvezujuća javna rasprava o aspektima održivosti predložene trase.
Održana je tek prezentacija na kojoj su agitatori spuštanja trase s obronaka Podveležja doživjeli debakl i zamalo linč ogorčenih stanovnika ovog dijela grada. Prvobitna trasa autoputa prolazila je, podsjećamo, kroz nenaseljene i neplodne predjele stvarajući pritom i realne pretpostavke za buduće projekte i gospodarski prosperitet ovog područja.
Berberović podvlači i kako zamišljeni autoput na ovoj trasi prolazi preko aerodroma Ortiješ, a što je u suprotnosti s odlukom Predsjedništva BiH koje ga je proglasilo perspektivnom vojnom imovinom.
- Vidim da se Vlada nakon dugo vremena bavila i Koridorom Vc. Nažalost, ponovno su konstatirali kako je sve u najboljem redu i kako se stvari odvijaju željenim tijekom. Odlučili su i da se premijer Novalić obrati šefu misije EU u BiH Johanu Satleru. Zanemarili su očigledne probleme. Ponovno žele glavom kroz zid, konstatira Berberović.
Podsjeća i kako su predstavnici građana u veljači održali sastanak s predstavnicima EBRD-a, nakon čega su banke blokirale sredstva za gradnju.
- Naglašavam i kako smo nedavno došli u posjed dokumenta u kojem je prepiska ministrice Marine Pendeš i ravnatelja Autocesta FBiH Adnana Terzića. On cijelo vrijeme ne govori istinu, tvrdeći da postoji suglasnost da Koridor može preko Aerodroma Ortiješ. Aerodrom je, podsjećam, u studenomu 2016. proglašen perspektivnom vojnom imovinom. Pozivali su se i na dokument iz 2017. u kojemu se navodno daje suglasnost na dionicu. Ali na dionicu Počitelj – Buna, poddionica Mostar Jug – Buna (Stanojevići). To su drugi pojmovi. Ministrica Pendeš kasnije je potpisala dokument u kojemu piše kako je to neprihvatljivo. I državni pravobranitelj upozorio je izričito da se pri eksproprijaciji mora voditi računa o državnoj imovini, navodi dalje Berberović.
Tijekom pandemije koronavirusa zaustavljen je i proces eksproprijacije na jugu Mostara. Berberović napominje i kako je na aktima eksproprijacije navedeno da građani nemaju pravo žalbe, te da je time odaslana i jasna poruka o navodnoj demokraciji danas.
Prekršen i “Dejton“
Iz Autocesta Federacije BiH nedavno su informirali javnost o četiri analize za ovaj dio koridora Vc, te da se postojeća trasa pokazala kao jedina moguća obzirom da je lokalna zajednica osporavala prvobitni projekt preko Blagaja.
Navedeno je kako se radi i na Studiji utjecaja na ljude i okoliš za poddionicu Mostar jug – Tunel Kvanj koja je u finalnoj fazi. Ostalo je nejasno da li su dobili i urbanističku suglasnost, obzirom da je po redu stvari trebalo završiti studiju, dobiti okolinsku dozvolu, a tek onda urbanističku suglasnost neophodnu za građevinsku dozvolu.
Građani poručuju kako su odlučni nastaviti borbu zakonskim postupcima pred domaćim i međunarodnim sudovima. Europsku banku za obnovu i razvoj (EBRD) i Europska investicijsku banku (EIB) informirali su i kako će eventualna trasa nemogućim učiniti eksploataciju autohtonog kamena na lokalitetu mukoša koji je poslužio kao majdan za izgradnju i rekonstrukciju Starog mosta, o kršenju, ignoriranju i omalovažavanju aneksa sedam Dejtonskog sporazuma koji garantira povratak svih na svoje, kao i o uništenju ogromne količine kulturno-povijesnog nasljeđa u ovom dijelu grada.
D. A.