Tko zaista koči obnovu pruge u Jablanici i zašto?
KOMPANIJE ĆE PROPASTI
Privatne tvrtke insistiraju na sanaciji pruge Sarajevo - Ploče, s obzirom na ogromnu štetu koju trpe zbog blokade željezničkog prometa na ovoj relaciji.
Nude i da financiraju obnovu, kao i svaku drugu pomoć, međutim vlast u Federaciji to zasad ne prihvaća. Pruga je teško oštećena uslijed poplava i klizišta koji su pogodili Bosnu i Hercegovinu početkom listopada i u kojima je stradalo 25 osoba.
To je dovelo do obustave željezničkog prometa na ovoj relaciji, a što posljedično pravi gubitke kompanijama koje imaju značajan udio u bh. gospodarstvu. Javno poduzeće Željeznice FBiH objavilo je podatak prema kojemu njihova dnevna šteta zbog blokade željezničkog prometa iznosi čak 280.000 KM.
EBRD odobrila sredstva
Nedugo nakon katastrofe, u Željeznicama je održan sastanak s predstavnicima najpogođenijih kompanija, a tom prigodom oni su istaknuli kako nemaju mnogo vremena za čekanje. Prošlo je 40 dana od katastrofe, što je za gospodarstvenike koji su dosad izgubili milijune previše dana, dok početak sanacije nije ni vidiku.
Potrebno je obnoviti 70 metara pruge, a procijenjena vrijednost radova iznosi oko tri milijuna maraka. Dnevni gubici se mjere stotinama tisuća maraka. Autocestama FBiH je naloženo da pronađu novac za sanaciju, što je zasigurno sporiji proces. Također, nejasno je gdje je kočnica s obzirom da je Europska investicijska banka odobrila korištenje sredstava u svrhu sanacije.
Nadležnima je upućen apel Gospodarske komore Federacije u kojemu je ponuđeno da kompanije same financiraju uspostavu željezničkog prometa. Prvog studenog upućen je dopis državnom Ministarstvu komunikacija i prometa, Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija i JP Željeznicama FBiH, u kojemu je apelirano na žurnu popravku, a s obzirom na ogromnu štetu koju gospodarstvenici trpe zbog blokade željezničkog prometa iz luke Ploče.
- Ukoliko to bude trajalo tri mjeseca mislim da će tada biti prekasno za mnoge kompanije. Konkretno za koksnu industriju GIKIL Lukavac. Oni neće moći izdržati toliko jer sad ugalj dovlače iz luke Ploče željeznicom. Trenutno pokušavaju da korištenjem cestovne infrastrukture odnosno kamiona nadomjeste te količine, međutim za to im treba četiri, pet puta više vremena, kazao je predsjednik Gospodarske komore FBiH Mirsad Jašarspahić.
Na pogubnost po gospodarstvo zbog indolentne vlasti i sporosti obnove upozoravaju i eksperti u oblasti ekonomije.
- Na ovakav način gubici će višestruki u čitavoj nacionalnoj ekonomiji. Mi zapravo ne možemo sa sigurnošću izračunati koliki će oni biti u konačnici, ali će svakako ovisiti o vremenu koje je potrebno za rekonstrukciju željezničkoga pravca i naravno vremenu koje je potrebno za uspostavljanje tih normalnih kanala opskrbe, dodaje dekan Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru, Igor Živko.
Zabrinuti radnici ŽFBiH
Zabrinuti su i u Sindikatu uposlenih u Željeznicama Federacije BiH. Uputili su otvoreno pismo Vladi i Ministarstvu komunikacija i prometa FBiH, zbog kako su naveli, nečinjena ničega na dionici pruge u Donjoj Jablanici.
- Ukoliko se ne bude radilo ništa u narednom periodu mi ćemo biti prinuđeni da na neki način izvršimo pritisak na Vladu, možda kroz štrajk uposlenih. Zasad su primanja sigurna i uredna, nemamo problema, ali u narednom periodu ako ovo potraje mislim da će i to doći i da će postati upitna isplata primanja radnicima, ističe predsjednik Sindikata izvršnog osoblja ŽFBiH Nedžad Ćosić.
Vlada je, podsjećamo, donijela zaključak kojim je zadužila poduzeće Autoceste da se uključe u integralno rješavanje željezničke i cestovne infrastrukture.
- Autoceste poduzimaju aktivnosti na izboru izvođača koji će napraviti projekt i izvesti radove kako na željezničkoj, tako i na cestovnoj infrastrukturi, a kako bi se u budućnosti izbjegli ovakvi ili slični događaji, rekao je koncem prošloga mjeseca direktor JP Željeznice FBiH Enis Džafić.
Prema njegovim riječima, kada se završe radovi na nasipima, Željeznice, kako ih je zadužila Vlada, trebaju postaviti šine i sve ostalo što je potrebno. Time bi se došlo u fazu ponovnog puštanja prometa. Autocestama će kako je navedeno mjesec da završe svoj dio posla trebati između mjeseca i dva vremena.
Dva tjedna kasnije ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Edin Forto pozvao je Vladu Federacije BiH da smijeni Džafića, zbog toga što, kako tvrdi, izbjegava odgovornost za zastoje u sanaciji uništene željezničke pruge.
S. Ž.