Dnevni.ba - PRELOADER

Umjesto reda na parkiralištima 'pustinja', u kvartovima kaos

14 Velj 2022


Umjesto reda na parkiralištima 'pustinja', u kvartovima kaos

Piše: V.S.Herceg

Grad Mostar konačno je uveo naplatu parkiranja na javnim, gradskim porvšinama, a iz MO Parkinga najavljuju i skorašnje uvođenje naplate parkiranja i u kvartovima.

No, uslijedile su brojne reakcije građana, nezadovoljnih cijenom parkinga za koju smatraju da je previsoka, mnogi Mostarci koji su godinama parkirali svoja vozila na jednom mjestu, sada to više neće moći i već pristižu i kazne, a bilježi se i uništvavanje parking uređaja.

No, to nisu i jedine brige koje muče Mostarce od prošlog ponedjeljka kada je uvedeno plaćanje parkinga. Naime, mnogi koje posao i obveze dovode u Mostar ne žele plaćati parking te mjesto za svoje vozilo traže na parkinzima kvartovskih zgrada, što dovodi u probleme stanare koji time gube parkirna mjesta.

Za mnoge visoka cijena parkinga, nepostojanje tzv. "prijelaznog rješenja" za izricanje kazni, pitanje neovlaštenog korištenja osobnih podataka, pitanje kvartovskih parkirališnih mjesta, o kojima će se i dalje raspravljati. No, za sada, jedino je jasno da je umjesto reda, bar za sada, na snazi pravi kaos.

Istodobno, parking mjesta koja se sada plaćaju, za razliku od vremena kada su bila besplatna, ostaju prazna.

Usporedba parking cijena Mostar-Sarajevo-Zagreb

Kako je za medije kazao direktor MO Parkinga Ivan Barbarić, parking se u Mostaru, Zona 1 i Zona 2, ne naplaćuje nedjeljom i praznicima. Radnim danima parking se naplaćuje od 7 do 18 sati (od studenoga do kraja ožujka), odnosno od 7 do 21 sat (od travnja do kraja listopada), dok se subotom parking naplaćuje do 15 sati.

Mnogi žitelji Mostara i onih koji dolaze u Mostar, a sudeći prema komentarima na društvenim mrežama u svezi ovog pitanja, smatraju da su cijene parkinga preskupe.

A cijene parkinga, a koje su objavljene na službenoj stranici MO Parkinga su sljedeće: Sat parkinga u Zoni 1 košta 1,50 KM, a u Zoni 2 - 1 KM, dok je dnevna parking karta u Zoni 1 - 20 KM, a u Zoni 2 - 15 KM. Također, povlaštena cijena mjesečne parking karte za stanare u Zoni 1 je 25 KM, a u Zoni 2 - 15 KM. Također, mjesečna parking karta za pravne i fizičke osobe, obrtnike ili druge osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost je 100 KM u Zoni 1, a u Zoni 2 ona iznosi 75 KM, dok godišnja parking karta za pravne i fizičke osobe i obrtnike je 900 KM za Zonu 1, odnosno, 675 KM za Zonu 2, itd.

Cijena satne parking karte za putnička vozila u Sarajevu u 1. Zoni je 2 KM, a u 2. Zoni - 1 KM, a dnevna parking karta je 20 KM, odnono, 10 KM u 2. Zoni. Ovdje je Mostar u cijeni za 1. Zonu u istom ragu sa cijenom parkinga sa Sarajevom, a još i skuplji za 5 KM u kada je riječ o 2. Zoni. No, mjesečna cijena parkinga za stanare je daleko viša - tako u 1. Zoni za Sarajlije ona iznosi 55 KM, 2. Zoni 35 KM, a u 3. Zoni 15 KM.

Usporedimo ove cijene sa cijenom, primjerice, parkinga u Zagrebu. U tom gradu dnevna parkirališna karta u Zoni 1 košta 100 kuna (oko 25 KM), dok je cijena satne parking karte u toj zoni 12 kuna s maksimalnim vremenom parkiranja od dva sata. U Zoni 1, cijena mjesečne povlaštene parkirališne karte iznosti za stanare iznosi 100 kuna, obrtnike 250, a pravne osobe 500 kuna, a u Zoni 2 to je 40 kuna za stanare, 150 kuna za obrtnike i 250 kuna za pravne osobe, itd.

Zanimljiva ideja: Jeftinije - isplativije

Potpuno je jasno da će uvođenje naplate parkinga dodatno ugroziti mnog kućne proračune koji ionako nisu zavidni, no jasno je i da se moralo već odavno uvesti reda kakav je uveden i u ostalim gradovima.

No, prije nekoliko dana, SDP-ov zastupnik u Domu naroda FBiH Aner Žuljević izašao je sa zanimljivim prijedlogom - on je pozvao gradonačelnika Mostara Marija Kordića da sazove izvanrednu sjednicu Gradskog vijeća i izmjeni odluku vezanu za parking u smislu cijena.

Žuljević je predložio, kako je naglasio "ekonomski i socijalno prihvatljive cijene kao model koji je moguće učinkovito primjeniti i vezati uz registraciju vozila.

Njegov prijedlog je da stanari plaćaju povlaštenu parkirališnu kartu 10 KM mjesečna ili 50 KM godišnje, a da cijena parkinga po satu u zoni jedan bude 1 KM, a u zoni dva 0,5 KM, te dnevna 5 KM.

-Ovaj model naplate bio bi ekonomski isplativiji i socijalno prihvatljiviji svim građanima i u konačnici puno učinkovitiji za rješavanje postojećeg kaosa. Na ovaj način izbjegavate kaos, a jamčim da će javno poduzeće ostvariti isto, a vjerojatno i više prihoda nego po postojećoj odluci, poručio je Žuljević.

Brojna pitanja – uloga policije, zaštita osobnih podataka...

No, cijena parkinga u Mostaru nije jedina dvojba - od vijesti iz MO Parkinga o sastanku gradonačelnika Mostara Maria Kordića sa županijskim ministrom MUP-a Slađanom Bevandom, v.d. direktorom MO Parkinga Ivanom Barbarićem i načelnikom PU Mostar Draganom Jelonjićem te najave zajedničkog djelovanja u cilju ukupne uređenosti mirujućeg prometa u Gradu Mostaru i očuvanju zelenih površina i zaštite od nepropisnog parkiranja te najave "pune podrške" do, potom, demantija iz same policije.

-Nisu točni navodi da je kvartovski parking u nadležnosti policije Ministarstva unutarnjih poslova HNŽ-a. Također, nisu točni navodi da će pripadnici policije raditi u koordinaciji s kontrolorima Mo Parkinga. Isključiva nadležnost policije propisana je Zakonom o osnovama sigurnosti prometa na cestama u BiH, te ostalim propisima koje provodi, kazali su za mostarski portal Bljesak.info.

Ova pitanja su uslijedila nakon što su djelatnici mostarske policije prošli tjedan napisali prve kazne za nepropisno parkiranje stanarima čija vozila su se zadesila na nedozvoljenom mjestu (sada parkingu koji se plaća) iako su na istima godinama parkirali. Kazne su uslijedile bez ikakvih upozorenja.

Dok su iz policije demantirali da je u njihovoj nadležnosti kvartovski parking te da neće raditi u koordinaciji s kontrolorima Mo Parkinga, ovo je rezultiralo novim pitanjem koje je postavio dr.sc. Sandi Dizdarević, kriminalist, stručnjak za sigurnost i profesor kriminalističke psihologije.

-Zakon o zaštiti osobnih podataka BiH na precizan način uredio je sustav dobrovoljnog davanja osobnih, a istovremeno zaštičenih podataka sa jasnim procedurama obrade, zaštite i korištenja. Jesu li uposlenici MO Parkinga koji se bave obradom, korištenjem i zaštitom podataka koje smo dobrovoljno dostavili, da bi dobili dozvole za parkiranje prošli obuku, edukaciju ili trening? Iz ovog pitanja će proizaći i druga, napisao je dr. Dizdarević.

Jasno je da se "prvi mačići u vodu bacaju" te da će priča o parkingu u Mostaru imati svoj daljnji razvoj, a nadaju se i mnogi - niže cijene parkinga. No, ako Mostar u konačnici želi biti urbani grad, pitanje naplate parkinga uskoro ne bi trebalo biti - pitanje.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

6 h 9 min

U novom broju donosimo

Novi broj

21 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

20 Stu 2024