Usvojiti zakon kojim bi se Facebook, Google, YouTube natjeralo platiti porez u BiH
SARAJEVO - Saša Magazinović, zastupnik SDP-a BiH u Parlamentu BiH, podnio je inicijativu u cilju usvajanja Zakona o porezu na digitalne usluge, temeljem kojeg bi porez u našoj zemlji plaćele i kompanije poput Facebooka, Googlea, YouTubea... Inicijativom se Vijeće ministara BiH zadužuje da u roku od 60 dana pripremi i u parlamentarnu proceduru dostavi Zakon o porezu na digitalne usluge.
“Velike svjetske tehnološke digitalne tvrtke u posljednjih nekoliko godina su znatno povećale oglašavanje, posredovanje i prodaju podataka o korisničkim interfaceima u BiH. No, prema svim dostupnim informacijama, za te usluge koje obavljaju ne plaćaju porez u BiH“, obrazlaže Magazinović uz ocjenu da su trenutno važeći zakonski okvir i načela oporezivanja zastarjeli. Pravo države, u ovom slučaju BiH, ubirati poreze trenutno je povezano s fizičkom prisutnošću tvrtke ili njene podružnice u određenoj zemlji.
U Upravi za neizravno oporezivanje (UNO) BiH tvrde da najveće tehnološke tvrtke, na čijim platformama se vrši oglašavanje za prostor BiH, nisu registrirane u BiH niti imaju ovlaštenog zastupnika s kojim bi se moglo komunicirati i dogovarati kako ispoštovati pravni sustav zemlje. U Upravi kažu i da bi, prema zakonu, obveze prema državi za te usluge, u slučaju kada velike platforme ne plaćaju porez, trebala platiti fizička ili pravna osoba koja naručuje reklame, ali nisu mogli potvrditi je li to tako u praksi.
“Stav UNO-a BiH prema kojem, npr. porez treba platiti osoba koja plaća reklamu na Facebooku a ne tvrtka, je neodrživ i neprovediv. Uz to, velike tehnološke tvrtke ne zarađuju samo od reklama, već i od prodaje informacija o njihovim korisnicima“, navodi se u inicijativi i ukazuje da je, zbog potrebe pravednijeg oporezivanja digitalnih korporacija u EU, Europska komisija pripremila Prijedlog direktive Vijeća o zajedničkom sustavu poreza na digitalne usluge kojim se oporezuje prihode od pružanja određenih digitalnih usluga i koji na razini EU-a uvodi porez na digitalne usluge.
“Ovaj porez se ne bi odnosio na prihode malih razvojnih digitalnih firmi i krajnjih korisnika digitalnih usluga, već isključivo na tehnološke divove, poput Facebooka, Googlea, YouTubea, Amazona, Applea... Prijedlog koji je u opticaju u drugim državama jest da se porez odnosi samo na firme s godišnjim prihodima većim od 750 milijuna eura na globalnoj razini i godišnjim prihodima od oporezivih digitalnih usluga s izvorom u jednoj od tih zemalja većim od 280.000 KM“, argumentira Magazinović.