Vlada FBiH ne želi obilježiti službena vozila jer neki ministri misle da bi ih "gađali i bili po putu"!?
Vlada Federacije nije još uvijek razmatrala zaključak Parlamenta o obilježavanju službenih vozila, tvrdi nekoliko ministara u Vladi s kojima je razgovarala Balkanska istraživačka mreža Bosne i Hercegovine (BIRN BiH).
Parlament Federacije je još u martu ove godine zadužio Vladu da dopuni postojeću ili da donese posebnu uredbu ili pravilnik o vizuelnom označavanju službenih vozila u organima uprave u Federaciji.
Iz Vlade odnosno Sekretarijata nisu odgovorili na upit BIRN-a BiH o provedbi zaključka Parlamenta.
Ministar pravde Mato Jozić kaže da ne želi da službeno vozilo koje koristi bude obilježeno.
“Zašto? I ovako sam vizualan, da me gađaju i biju po putu, šta vam je, ljudi, gdje vi živite, gdje su vozila obilježena? Policija ima samo obilježena vozila!”, kaže Jozić i dodaje kako se njegovo korištenje službenog vozila svakodnevno kontroliše.
“Svaki mi dan šalju da vide koliko goriva trošim, imam li naloga i radim li šta treba”, kaže on.
Za Jozića je ova inicijativa “ludost i populizam” ljudi koji ne znaju šta će sa sobom, i u tome vidi opasnost da se “upropasti država”.
Važeća Uredba o uslovima, načinu korištenja i nabavci službenih putničkih automobila u organima uprave Federacije ne zahtijeva obilježavanje službenih vozila.
Adis Arapović, samostalni zastupnik u Predstavničkom domu Parlamenta Federacije, navodi kako je Vlada, osim zaključka Parlamenta, izignorisala i nekoliko njegovih urgencija te da oni od ove obaveze “naprosto bježe”.
“Oni su na mojih nekoliko urgencija odgovorili tako što su proslijedili moj upit Službi Vlade Federacije za zajedničke poslove, gdje me ta služba na vrlo korektan način obavještava da su oni spremni sve uraditi onog momenta kada od Vlade dobiju za to nalog”, kaže Arapović, koji je nedavno podnio i prijedlog Zakona o korištenju i nabavci službenih putničkih automobila u organima uprave Federacije.
Alma Kratina, predsjednica Kluba zastupnika Demokratske fronte Parlamenta Federacije, kaže da se prijedlogom zakona, između ostalog, definišu postupci nabavke vozila, pobliže propisuje obilježavanje, precizira uspostava registra službenih putničkih automobila u vlasništvu organa uprave Federacije, ali i određuje materijalna, disciplinska i krivična odgovornost osoba koje postupe protivno predloženom zakonu.
“Kao zastupnica sam saglasna da se u ovoj oblasti uvede više reda i smanje zloupotrebe. Sve ono što je kroz odrednice zakona predvidio kolega Arapović, kao predlagač, ima smisla jer je jasno da Uredbom Vlade, kroz koju je do sada bilo uređeno pitanje korištenja i nabavke službenih automobila, nije bilo propisano mnogo toga, usljed čega se i ostavlja prostor za zloupotrebe. Ove činjenice smo svi svjesni s obzirom na slučajeve zloupotreba nabavke i korištenje službenih automobila”, kaže ona.
Još uvijek ni na državnom nivou nije usvojena inicijativa Saše Magazinovića, zastupnika Socijaldemokratske partije (SDP) BiH u Državnom parlamentu, iz 2019. godine za obilježavanje službenih auta.
BIRN BiH je ranije pisao kako političari na državnom nivou oklijevaju regulisati upotrebu te uvesti ograničenja na korištenje službenih vozila u privatne svrhe i predizborno vrijeme, kada se bilježe mnoge zloupotrebe javnih resursa.
Podijeljena mišljenja o obilježavanju vozila
Zastupnici u Parlamentu su zaključkom, prema Arapoviću, jednoglasno zatražili od Vlade da unaprijedi Uredbu, kojom bi se spriječila bilo kakva zloupotreba i samovolja bilo koga kome su na raspolaganju službena vozila, te zbog toga, kako kaže, očekuje potpunu podršku te izglasavanje zakona ukoliko se nađe na dnevnom redu naredne sjednice.
“Vladi će kroz zakon biti naređeno da provedbenim propisima definira sve što zakon ne definira u detalje. Nalaže se Vladi da kroz provedbene propise svako službeno vozilo, osim vozila koja koriste zaštićene osobe, bude zabilježeno naljepnicama na kojima će biti istaknut grb BiH, naziv organa upravne institucije koja koristi to vozilo i jedinstveni broj iz registra”, objašnjava Arapović.
U periodu dužem od pola godine, koliko pokušava da dobije reakciju Vlade, kaže Arapović, ispostavilo se da niko nema saznanja o tome koliko ima službenih vozila i koliko su plaćena te da zbog toga želi da svi građani BiH imaju dostupan jedinstveni registar službenih automobila.
Institucije u BiH niti na jednom nivou nemaju javne registre službenih automobila.
BIRN BiH od 2017. godine održava Bazu službenih automobila, u kojoj se bilježe svi troškovi na kupovinu automobila. U registru automobila na osnovu zvaničnih dokumenata institucija o registraciji i održavanju automobila novinari BIRN-a BiH su do sada zabilježili više od 12.000 službenih vozila koja uključuju putnička, ali i sva druga vozila poput policijskih, teretnih ili vozila vatrogasaca i hitne pomoći.
Institucije u BiH godišnje troše desetine miliona za nabavke službenih vozila, a u toku pandemijske 2020. godine kupljeno je više od 150 službenih putničkih automobila. Osim kupovine, institucije izdvajaju značajna sredstva za održavanje ali i gorivo za službene automobile. Zbog toga su sve češće inicijative za smanjenje i kontrolu troškova u vezi sa službenim vozilima.
Zastupnik u Parlamentu Federacije BiH Irfan Čengić iz SDP-a kaže da podržava svaku inicijativu koja može smanjiti zloupotrebe službenih automobila.
“Ne spadam u red onih populističkih zastupnika koji smatraju da ne trebaju postojati službena vozila, ali smatram i podržavam svaki oblik veće kontrole upotrebe istih. Ono što je sigurno jeste da ću ja predložiti da damo podršku zakonu uz eventualne amandmane”, kaže Čengić.
Josip Martić, ministar prostornog uređenja Federacije, kaže da poštuje već postojeću Uredbu, ali da on ne bi podržao vizuelno označavanje automobila, jer ne želi da mu “nacrtaju metu” ili da ga “svako može gađati kamenjem”. On se ne protivi uvođenju registra službenih automobila.
Na upit da li on ima saznanja zašto Vlada Federacije još uvijek nije provela zaključak Parlamenta, Martić kaže da ne može odgovoriti na to pitanje.
“Koliko znam, mi uopšte nemamo takav zaključak, ako je jedan dom dostavio, to nije Parlament”, kaže Martić.
Aljoša Čampara, ministar unutrašnjih poslova Federacije, također ne zna zašto Vlada nije provela zaključak Parlamenta, ali istovremeno navodi da bi podržao vizuelno označavanje službenih automobila, kao i uspostavljanje registra.
“Dakle, sve što može biti transparentno naravno da podržavam”, kaže Čampara.
Prema Uredbi koja je donesena 2013. godine, obilježavanje službenih automobila nije obavezno. Pravo na korištenje službenih putničkih automobila više srednje klase 24 sata dnevno s vozačem imaju predsjednik Federacije i premijer Vlade Federacije te dopredsjednici i dopremijeri.
Federalni ministri, sekretar Vlade te rukovodioci federalnih uprava i federalnih upravnih organizacija imaju pravo koristiti 24 sata dnevno vozilo srednje klase, dok vozilo niže srednje klase, po ovoj Uredbi, koriste rukovodeći i ostali državni službenici i namještenici isključivo za potrebe posla.
Nasiha Pozder, zastupnica Naše stranke, kaže da podržava obilježavanje službenih auta, kao i unapređenje zakonskih odredbi o kupovini i korištenju automobila.
“S tim da ima nekoliko stvari gdje ćemo pokušati barem popraviti ovaj prijedlog”, kaže ona i objašnjava da je potrebno bolje definisati da li se pravo na korištenje vozila 24 sata odnosi na svih sedam dana u sedmici.
“Nismo baš sigurni da ministri trebaju imati na raspolaganju vozila 24 sata sedam dana u sedmici, posebno u neradno vrijeme. Tako da ima mjesta za popravku i ovog zakona, ali apsolutno podržavamo svaki napor i trud da se i ova oblast konačno uredi”, kaže Pozder.
Ona dodaje da nema prevelika očekivanja od Vlade, a posebno ne kod uskraćivanja “njihovih vlastitih pogodnosti”.
“Mislim da je već svima jasno da se ova vlada oglušuje i o puno ozbiljnije i konkretnije zahtjeve koje Parlament upućuje”, kaže ona.