Dnevni.ba - PRELOADER

VOZILI SMO  Toyota bZ4X AWD Executive Tech

11 Pro 2023


VOZILI SMO  Toyota bZ4X AWD Executive Tech

Prelazak iz hibridnog u električni svijet

Iza na prvi pogled kompliciranog imena bZ4X, koje nosi Toyotin prvi potpuno električni crossover, nalazi se čitav jedan novi tehnološki pravac, koji se na engleskom jeziku definira riječima Beyond Zero i za Japance označava vožnju bez emisije štetnih plinova...

Od 1996. godine i predstavljanja prvog funkcionalnog hibridnog automobila Priusa do prosinca 2021. godine Toyota je svoju budućnost gradila na pogonskim kombinacijama benzinskih agregata i elektromotora. Podsjećamo da je u dosadašnjih pet generacija ovaj pogon doveden do savršenstva u pogledu pouzdanosti, dinamike i efikasnosti, ali da i kao takav on ne može biti rješenje za buduće, sve strože ekološke propise i ograničenja koja predviđaju nultu emisiju štetnih plinova. U takvim uvjetima japanski brend krajem 2021. godine predstavio je svoju Beyonde Zero strategiju, koja je kao dugoročni plan zaključno sa 2030. godinom označila razvoj i proizvodnju 30 potpuno novih električnih modela s nultom emisijom štetnih plinova. Prvi od njih je testni bZ4X, koji je dobio zahtjevan zadatak da ljubitelje japanskog brenda, iz njima dobro poznatog hibridnog pogonskog ambijenta, prekomandira u svijet potpune elektrifikacije.

Dizajnerski je riječ o originalnom automobilu za kojeg su Toyotini dizajneri inspiraciju pronašli duboko u svojoj mašti. I unatoč tome što je originalan, treba naglasiti da bZ4x ipak ima jednojajčanog blizanca u Subaru Solteri, koja je u suštini isti automobil samo sa Subaruovim znakom, što je rezultat partnerske suradnje ova dva proizvođača u njegovom razvoju. I dok mnogi dizajneri danas u praksi imaju problem obraniti originalnost svojih radova, jer se mnogo toga čini već viđenim, u Toyoti nemaju problem s tim. Iz svih kutova bZ4x izgleda futuristično i originalno, do te mjere da ga je nemoguće zamijeniti s konkurentskim električnim modelima. U prvom planu kao i kod većine suvremenih automobila, pa i kod prvog Toyotinog električnog modela su suvremena LED svjetla, koja pozornost posmatrača na oba kraja vozila privlače neobičnim dizajnom. I dok mu prednja daju dinamiku i oštrinu, stražnja ga čine prepoznatljivim, ali i vizualno širim, posebno kada se upali kočiono svjetlo koje obasjava centralnu lajsnu na stražnjim vratima. Noćni učinak LED svjetala je za svaku pohvalu, a vozaču ostaje veoma malo ili gotovo nimalo skrivenih detalja na i oko puta, što značajno utiče na sigurnost vožnje.

Klirens od 177 milimetara izdiže bZ4X dovoljno od podloge da ga registrirate kao punopravan SUV model, a taj dojam pojačavaju i neobično oblikovane plastične obloge koje izlaze iz uobičajenih okvira i tako prave svojevrsnu optičku varku zbog čega vam se oko s vana teško fokusira na neki od karoserijskih detalja i stalno imate dojam da vidite nešto novo i drugačije. Točnije, bZ4x uživo izgleda kao da se sve njegove vanjske strane gibaju i trepere, kao što je to slučaj s aktivno pokretnim živim bićima. Prednji branik zatvoren je u značajnoj mjeri, što je karakteristika većine električnih automobila, kod kojih dizajneri pokušavaju da na razne načine smanje karoserijski otpor zraka. Kod bZ4x on iznosi 0,29, a osim sa prednjim branikom postignut je i sa zatvorenim podom, te brojnim aerodinamičkim elementima, koji se nalaze diljem karoserije i u stražnjem braniku u koji je integriran difuzor zraka. Aerodinamički veoma interesantni elementi su razdvojeni krovni spojleri ispod kojih ulogu spojlera ima i karoserijski greben u kojeg su integrirana stražnja svjetla. Najmanje futurističkim s vana čine se aerodinamički oblikovani 18-inčni aluminijski naplaci s pneumaticima dimenzija 235/60, koje je po želji kupca moguće zamijeniti dva broja većim 20-inčnim. Veći kotači podigli bi sigurno vizualnu atraktivnost automobila, ali se 18-inčni čine idealnim kompromisom na našim putevima kada je riječ o stabilnosti i udobnosti.

Futuristični stil s kojim je oblikovan vanjski dio u značajnoj mjeri prenesen je i na interijer. Pojedini detalji poput novih konzolnih instrumenata podijeljeni su s aktualnom petom generacijom hibridnog Priusa, koja je odnedavno dostupna na tržištu BiH. I dok bi se s vana mogla i pronaći pokoja sličnost s nekim od aktualnih Toyotinih hibridnih modela, a prije svega s C-HR-om, unutrašnjost je uglavnom originalna i jedinstvena. To nužno i ne znači maksimalnu praktičnost, posebno ako ste krupnije građe, jer bi vam u tom slučaju mogao zasmetati širok centralni greben, koji sužava prostor za noge vozača. Zbog instrumenata projektiranih na visoko pozicioniranom zaslonu položaj upravljača je nešto niži nego što je uobičajeno. Iako je njegov stup podesiv po visini i dubini, činjenica je da i kada nađete idealan položaj, mora proći određeno vrijeme da se adaptirate na novi vozački ambijent.

Suvremena multimedija kombinirana je sa 12,1-inčnim na dodir osjetljivim zaslonom visoke rezolucije. Po svim ponuđenim sadržajima može se zaključiti da ide korak uz korak s konkurentima, a jedina izraženija mana mu je nešto skromniji rezolucijski zaslonski prikaz nadzornih kamera. U izradi kabine upotrijebljena je zanimljiva kombinacija platna, mekane i tvrde plastike, te detalja visokog sjaja. Od suvremenih sadržaja treba izdvojiti bežični punjač mobilnog telefona i veliki broj različitih utičnica raspoređenih diljem kabine, a od klasičnih tasterske komande za glavne funkcije klima uređaja. S 452 litra osnovne zapremine prtljažnik može zadovoljiti većinu obiteljskih potreba. Ispod poda je dodatni pretinac u kojeg je moguće odložiti kablove punjača, ali ne i rezervni kotač koji je Toyota zamijenila sa kitom za krpljenje probušenog pneumatika.

Ono što se ne vidi golim okom su baterije integrirane u pod vozila i novu modularnu e-TNGA platformu. Masa vozila ovisno o odabranom paketu serijske opreme i dodataka varira u rasponu od 1.985 do 2.065 kg. Interesantan podatak je da bZ4X može da povuče prikolicu s kočnicama, ali i bez njih do maksimalno 750 kg mase. Ovaj podatak je interesantan, jer se kod klasičnih modela obično razlikuje u koristi vučenog vozila s kočnicama, ali je kod Toyote identičan. Ulazni model Toyote bZ4X na domaćem tržištu košta 110.000 KM, dok je za testnu Executive Tech verziju, s par dodatnih opcija potrebno izdvojiti 127.000 KM. Za kraj treba naglasiti da Toyota uz ovaj automobil daje desetogodišnju opću garanciju i deset godina garancije na pogonsku bateriju, što bi budućim kupcima trebalo ponuditi dovoljnu razinu sigurnosti i na duže staze. Prvi Toyotin 100% električni automobil uliva nadu da će prelazak s klasičnih pogonskih rješenja na električna biti poprilično bezbolan po pitanju dinamike, udobnosti i dostupne tehnologije. Međutim, određeni kompromisi ipak će morati da se prave kada je riječ o masi vozila i dinamici potrošnje električne energije, čije dopunjavanje je vezano za još uvijek nedovoljno razvijenu mrežu punjača u našoj zemlji. U lokalnom okruženju to je zbog autonomije od 400 km minimalan problem, ali svaki izlazak izvan tog okruženja znači i svojevrsni izlazak iz komfor zone, koja je kod klasičnih modela još uvijek značajno šira.

POGON

Pogonska priča je tehnički složena, ali za krajnjeg korisnika ipak krajnje jednostavna. Ono što treba znati je da su baterije smještene u podu vozila, a elektromotori na osovinama, što u praksi znači da je većina od dvije tone osnovne mase blizu podloge. Aktiviranje pogona obavlja se pritiskom start/stop tastera, nakon čega vozaču na raspolaganju ostaje kompletan potencijal od 218 KS i 336 Nm. Električni konji nisu lijeni kao oni u motorima s unutarnjim sagorijevanjem, a svaki pritisak papučice gasa, čak i kada je nadzorna elektronika u Eco režimu, rezultira impresivnim ubrzanjima. Pogon na sve kotače čini ih sigurnim, a vozač brzo stiče hrabrost potrebnu za dinamičnu vožnju zahvaljujući i izravnom upravljaču. Iz mjesta do 100 km/h ubrzava se za 6,9 sekundi, dok je najveća brzina limitirana na 160 km/h. Za napajanje elektromotora strujom koristi se 71,4 kWh baterija koja može da se puni na punjačima u rasponu od par kilowata na kućnoj utičnici do 150, koliko mogu da isporuče brzi punjači, na kojima se za samo pola sata može dostići 80% ukupnog kapaciteta. Sve navedeno u praksi znači da je s punom baterijom ovisno o uvjetima za vožnju i opterećenju moguće preći oko 400 kilometara, što je prosjek koji i obećava sam proizvođač.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

23 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

22 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

21 Stu 2024