Dnevni.ba - PRELOADER

CNN: Tesla je u gorem stanju nego što mislite

5 h 35 min


CNN: Tesla je u gorem stanju nego što mislite
Tesla

Stanje u Tesli je bez sumnje loše. Prodaja opada. Dobit naglo pada, kao i vrijednost dionica. Stalno se održavaju prosvjedi ispred Teslinih izložbenih salona. Cybertruck je podbacio. Situacija je zapravo još i puno gora, piše CNN.

Pad neto dobiti od 71% koji je nedavno objavljen možda je ostao u sjeni objave izvršnog direktora Elona Muska da će se povući s kontroverznih dužnosti u Ministarstvu za učinkovitost vlade (DOGE). No taj pad samo je jedan pokazatelj ozbiljnih financijskih problema u ovom proizvođaču električnih vozila, problema uzrokovanih padom prodaje (prvi put u povijesti tvrtke) i padom cijena električnih vozila, prenosi index.

Glavni problem u Tesli jest izostanak profita. Dublji pogled u financijsko izvješće za prvo tromjesečje pokazuje da Tesla gubi novac na onome što bi trebala biti njegova osnovna svrha postojanja – prodaji automobila.

Moguć je porast troškova zbog Trumpovih carina
Uspjela je ostvariti dobit od 409 milijuna dolara u prvom tromjesečju zahvaljujući prodaji regulatornih kredita drugim proizvođačima automobila u vrijednosti od 595 milijuna dolara. Ali ako Trumpova administracija ostvari svoje planove, Tesla se može oprostiti i od tih regulatornih kredita koji je još uvijek drže u plusu.

Također se suočava s mogućim porastom troškova zbog carina koje Trumpova administracija razmatra na uvozne automobilske dijelove, a i sam Musk je rekao da bi one mogle biti značajne, premda manje nego za neke konkurente.

Prodaja pada dijelom zbog sve jače konkurencije, posebno u Kini. Tesla bilježi pad prodaje i u Europi i u Kini, iako ukupna prodaja električnih vozila raste na tim ključnim tržištima. Uskoro će izgubiti prvo mjesto u globalnoj prodaji električnih vozila u korist kineskog proizvođača BYD-a.

No Tesla je također pogođena Muskovom političkom aktivnošću - od angažmana u DOGE-u do podržavanja ekstremno desnih stranaka diljem svijeta, poput njemačkog AfD-a. Čak i neki Teslini simpatizeri s Wall Streeta vjeruju da bi šteta po brend mogla biti dugotrajna.

Musk odbacuje tvrdnju da se tvrtka nalazi u ozbiljnim financijskim problemima: "Prošli smo kroz brojne krize tijekom godina i bili na samom rubu propasti barem desetak puta. Ovo nije jedan od tih trenutaka. Nismo na rubu propasti, ni blizu. Ima izazova i očekujem da će ove godine vjerojatno biti nepredviđenih prepreka, ali ostajem iznimno optimističan u pogledu budućnosti tvrtke."

Unosna prodaja ekoloških kredita
No ono o čemu Musk nije govorio jest činjenica da Trumpova administracija želi ukinuti savezne propise o emisijama plinova koji pogoduju proizvođačima električnih vozila.

Također želi ukinuti pravo Kalifornije i još osam američkih saveznih država da zahtijevaju strože regulative o emisijama od saveznih standarda, što bi onemogućilo prodaju vozila na benzin do 2035. godine. Bez strogih propisa o emisijama na saveznoj i državnoj razini, neće biti ni prodaje regulatornih kredita.

Prodaja tih saveznih i državnih kredita bila je iznimno unosna za Teslu, donijevši 8,4 milijarde dolara prihoda samo od početka 2021. godine. Taj novac je praktički išao izravno u dobit.

Veći dio svoje povijesti Tesla se oslanjala na prodaju tih kredita jer je gubila novac na automobilima i proizvodima za solarnu energiju. No od drugog tromjesečja 2021. ostvarivala je dobit u svakom tromjesečju, čak i bez prodaje kredita – sve do ovog posljednjeg tromjesečja.

Ključna profitna marža također se smanjuje. Marža je u posljednjem tromjesečju iznosila 12,5%, što je pad u odnosu na maksimum od 30% u prvom tromjesečju 2022. Zadnji put kada je Tesla imala tako nisku profitnu maržu bilo je početkom 2012. godine, u vrijeme kada je tvrtka prodavala samo 5600 automobila godišnje.

Prvi godišnji pad prodaje u povijesti tvrtke
Profitna marža od 30% iz 2022. učinila je Teslu najprofitabilnijim proizvođačem automobila u SAD-u, iako je još uvijek prodavala bitno manje vozila od General Motorsa, Forda ili Stellantisa.

Zahvaljujući kombinaciji zdravih profita i rasta prodaje Tesle između 37% i 87% godišnje, dionice su naglo rasle. To je Teslu učinilo daleko najvrjednijim proizvođačem automobila na svijetu, a Muska najbogatijim čovjekom.

No prodaja je lani naglo pala, što je označilo prvi godišnji pad u povijesti tvrtke. Djelomično je to uzrokovano rastućom konkurencijom električnih vozila drugih proizvođača, osobito u Kini, a djelomično reakcijom kupaca kojima se nisu svidjeli Muskovi sve konzervativniji i kontroverzniji politički stavovi.

Čak i oni koji su još uvijek optimistični glede dionica Tesle vjeruju da je brendu nanesena trajna šteta, no vjeruju da će tvrtka profitirati od uvođenja "robotaksija" koji bi trebali omogućiti vožnje bez vozača.

"Uklanjanje nepotrebnih regulatornih prepreka"
Ministarstvo prometa dalo je Teslinim naporima u području autonomne vožnje vjetar u leđa u četvrtak kada je najavilo "okvir za automatizirana vozila", koji uključuje "uklanjanje nepotrebnih regulatornih prepreka" i omogućavanje komercijalnog uvođenja automatiziranih vozila.

Ulagači su to protumačili kao još jedan znak da Trumpova administracija poduzima korake kako bi pomogla Tesli, što je dovelo do porasta vrijednosti dionica za 10% u petak. No taj okvir ne jamči uspjeh u području autonomne vožnje.

Musk tvrdi da će ta usluga, zajedno s uvođenjem humanoidnih robota koji bi trebali raditi u Teslinim tvornicama krajem ove godine, učiniti Teslu vrjednijom od pet idućih najvrjednijih tvrtki na svijetu zajedno. Mnogi još uvijek vjeruju u budućnost koju Musk predviđa, čak i ako nisu toliko optimistični oko vremenskog roka.

Gene Munster, glavni partner u Deepwater Asset Managementu, smanjenje profitne marže pripisuje djelomično smanjenju prodaje, a djelomično povećanju ulaganja u istraživanje i razvoj za 250 milijuna dolara.

"Ovo je teška godina, ali Tesla se zapravo priprema za iskorak sljedeće godine", rekao je Munster za CNN. Slaže se s Muskovom vizijom da je Tesla dobro pozicionirana da profitira od preuzimanja velikog dijela tržišta usluga prijevoza na zahtjev.

GM i Ford su odustali od robotaksija
No GM je nedavno odustao od vlastite ponude robotaksija nakon što je zaključio da "značajno vrijeme i resursi potrebni za razvoj poslovanja, uz sve konkurentnije tržište robotaksija", ne podržavaju ovaj poslovni model.

Ford je također uvelike odustao od razvoja autonomnih vozila nakon što je zaključio da to u dogledno vrijeme neće biti isplativo. "Profitabilna potpuno autonomna vozila u velikim razmjerima još su daleko", rekao je izvršni direktor Forda Jim Farley.

A Musk obećava Tesline robotaksije za godinu dana – i tako najmanje šest godina. Čak i on priznaje da tvrtka nije ispunila prethodna predviđanja o vremenskom okviru za "potpuno autonomnu vožnju". Kad je u listopadu najavio najnovije planove za robotaksije, priznao je: "Imam tendenciju biti pomalo optimističan s rokovima".

Biznis


S KONFERENCIJE 'KAKO PODRŽATI RAST MALIH I SREDNJIH PODUZEĆA'

BiH prva u Europi po broju novih biznisa, zadnja po uvjetima za poduzetništvo

Po broju novih biznisa u odnosu na broju stanovnika, BiH prva je zemlja u Europi, dok je, pak, na...

3 h 11 min

NJEMAČKA I KINA

Kina “krade” Njemačkoj tržišni udio u EU

Njemački izvoznici sve više gube tlo pod nogama u korist kineskih proizvođača diljem EU, ključnog...

7 h 9 min

SVJETSKA BANKA

Svjetska banka očekuje sporiji od očekivanog ekonomski rast Zapadnog Balkana

Ekonomski rast u državama Zapadnog Balkana u ovoj će godini biti manji od ranije prognoziranog. O...

7 h 30 min