Denis Lasić: U Federaciji skoro 100 kilometara gradilišta
Intervju
Razgovarala: V.S.Herceg
mostar@dnevni-list.ba
Financijska konstrukcija cjelokupnog Koridora Vc je zaokružena, kazao je u intervjuu za Dnevni list Denis Lasić, direktor JP Autoceste Federacije BiH. Lasić je između ostalog predstavio projekte koji će uskoro biti završeni, kao i one čija će realizacija tek započeti. Direktor JP Autoceste FBiH osvrnuo se i na probleme koje je zatekao na dionici Vranduk-Ponirak, ali o oštećenju na novoizgrađenom mostu Počitelj.
Federacija BiH je, može se kazati, jedno veliko gradilište, barem što se prometnica tiče. Radovi na dionici Vranduk-Ponirak, nakon zastoja, ponovno su započeti. Zašto je ovaj projekt suspendiran od nove uprave, odnosno, što je prethodilo ovoj "pauzi"?
-Potpisivanjem Aneksa IV ugovora o izgradnji dionice Vranduk – Ponirak između JP Autoceste FBiH i izvođača radova, konzorcij Azvirt L.L.C (Azerbejdžan) i Hering d.d. Široki Brijeg (BiH), odblokirano je gradilište i nastavlja se izgradnja ove dionice. Radovi su bili privremeno suspendirani zbog usklađivanja projektne dokumentacije i dodatne analize troškova za ovu dionicu, jer je kompletan ugovoreni iznos potrošen na trećini projekta. Nakon detaljne analize projekta, nova Uprava je izvršila reviziju i uklanjanje svih nepravilnosti, te je postignut dogovor s izvođačem za nastavak radova. Izvođač je mobilizirao gradilište i radovi su službeno nastavljeni. Prema potpisanom aneksu novi rok za završetak radova na dionici Vranduk – Ponirak je 31. ožujak 2026. godine. Inače, dionica Vranduk - Ponirak u geotehničkom smislu predstavlja najzahtjevniju pod dionicu na cijelom koridoru izgradnje autoceste. Novim projektom došlo se do naprednijih rješenja.
Kada se govori o ovom projektu, već ste u pojedinim medijima kazali, da je ušteđeno na desetine milijuna eura. Kako?
-Nova Uprava Autocesta FBiH utvrdila je brojne nepravilnosti uglavnom s projektnom dokumentacijom, zbog čega će na kraju radovi koštati značajno više, ali ne predviđenih blizu 100 milijuna eura prema zatečenom stanju aneksa III. Konkretno, po aneksu IV, tvrtke koje su izvođači radova trebaju Autocestama FBiH vratiti 5,1 milijun eura, a umjesto predviđenih dodatnih 98,4 milijuna eura, preostali radovi koštat će 57 milijuna eura, što je ukupna ušteda od oko 40 milijuna eura.
Uskoro se očekuje i potpisivanje ugovora i gradnja novih dionica. O kojim je projektima konkretno riječ kao i koliko će stajati te investicije?
-Na južnom dijelu Federacije BiH plan je da do kraja ove godine krenu radovi na dionicama Mostar jug – Tunel Kvanj, Tunel Kvanj – Buna, Mostar sjever – Mostar jug, te izgradnja najkompleksnijeg objekta na cijelom Koridoru, tunela Prenj. Početak radova na ovim dionicama donijet će novih 40 kilometara aktivnih gradilišta. Na sjevernom dijelu Federacije BiH trenutno je u izgradnji 50 kilometara autoceste na Koridoru Vc. Na ovom dijelu ostalo je još dodijeliti dionicu Ozimice - Poprikuše te će time cijeli sjeverni dio koridora biti u nekoj od fazi izgradnje. Strateški cilj nove Uprave JP Autoceste FBiH jest da cijeli sjeverni koridor u potpunosti bude završen u ljeto 2026. godine. U ovom trenutku osigurano je oko 1,2 milijarde eura za aktivne projekte, dok će još oko milijarda biti potpisana. Financijska konstrukcija cjelokupnog Koridora Vc je zaokružena.
Koji projekti su u planu završetka za ovu godinu?
-Plan JP Autoceste FBiH je da do početka ljetne sezone u promet bude puštena dionica Počitelj – Zvirovići. Izgradnjom i puštanjem u promet ove dionice Bosna i Hercegovina će dobiti novih 11 kilometara autoceste na Koridoru Vc. 5.
Puno medijske pozornosti imalo je i oštećenje na novoizgrađenom mostu Počitelj. O čemu se konkretno radilo, je li izvršena sanacija i tko je odgovoran te, na koncu, hoće li most biti siguran za upotrebu?
-Pukotine su sanirane i stabilnost mosta nije ugrožena. Tijekom izvođenja radova na mostu Počitelj došlo je do oštećenja (pojave pukotine) na donjoj ploči segmenta 15 mosta, između stubova S3 i S4, prilikom izvođenja radova na pred naprezanju 2. Faze polja 4.
Tehničkim rječnikom, prema izvršenim analizama, pokazuje se da manje promjene u geometriji kablova mogu dovesti do značajnih povećanja napona zatezanja u betonu. Nepravilnosti u pozicioniranju cijevi za kablove tijekom izgradnje stvaraju radijalne skretne sile koje mogu dovesti do problema ili pojave naprslina lokalnog karaktera.
Na mostu Počitelj završeni su radovi na otklanjanju nedostataka polja 4, a nastavilo se s radovima na preostalim zahvaćenim dijelovima rasponske konstrukcije. Ovim se most vraća u projektirano stanje, odnosno imati će istu nosivost, uporabljivost i trajnost koji su predviđeni glavnim projektom. Paralelno s ovim radovima, izvođač radi pripreme za postavljanje prijelaznih naprava, te pripreme za izvođenje preostalih završnih radova.