Kava će uskoro poskupiti
Opskrba kavom u SAD-u se smanjuje, veleprodajne cijene rastu, a teško pogođeno tržište sprema se za daljnje posljedice zbog globalne nestašice brodskih kontejnera koja je otežala trgovinu hranom, objavio je Bloomberg.
Zalihe kave u SAD-u su potonule na najniži nivo u posljednjih šest godina, čak i s rekordnim urodom Brazila, a očekuje se da će veliki pad proizvodnje nakon suše u južnoameričkim zemljama svjetsku ravnotežu preusmjeriti na deficit u sljedećim mjesecima, baš kad se oporavi potražnja.
Christian Wolthers, predsjednik tvrtke Wolthers Douque, uvoznik iz Fort Lauderdalea na Floridi, procjenjuje da su se troškovi dostave iz Latinske Amerike više nego udvostručili u vrijeme pandemije.
Kaos u kontejnerskom prometu
Iako su poremećaji na tržištu tereta generalno napravili kaos za globalnu trgovinu hranom, problemi na tržištu kave pokazuju kako bi inflacija hrane koja je već u porastu mogla biti pogoršana ponovnim otvaranjem gospodarstva. Za sada se pržionice mogu oslanjati na zalihe, a ne podizati cijene, ali s padom zaliha i dolaskom manjeg brazilskog usjeva, očekuje se udar.
Marex Spectron ovog je mjeseca povećao procjenu globalnog deficita kave na 10,7 milijuna vrećica u razdoblju 2021.-22., u usporedbi s prethodnom projekcijom od 8 milijuna vreća, navodeći nižu proizvodnju brazilske arabice nakon usjeva oštećenih vremenskim nepogodama. Goldman Sachs Group Inc. rekao je u izvješću da će, ako se proizvodnja u Srednjoj Americi ne poboljša u narednim godinama, tržište ući u strukturni deficit s obzirom na oporavak potražnje.
U pogonima Dinama, jednog od najvećih brazilskih operatora skladišta kave, puno je proizvoda zapelo i čeka kontejnere. U postrojenju te tvrtke u Machadu, srcu kave u Minas Geraisu, zrna čekaju dolazak 18 praznih kontejnera, rekao je Luiz Alberto Azevedo Levy Jr., direktor Dinama.
-Situacija, koja je u ožujku postala još zaoštrenija, vjerojatno će smanjiti količinu kave koju je Brazil izvezao, rekao je Levy Jr.
-Logistika je imala glavobolju, baveći se nedostatkom prostora i kontejnera, rekao je Marco Figueiredo, trgovac i partner u tvrtki Ally Coffee sa sjedištem na Floridi, specijaliziranom trgovcu kavom koji uvozi iz Kolumbije, Gvatemale i Brazila.
Danski AP Moller-Maersk A / S, najveća svjetska brodarska tvrtka, rekla je da kontejneri i čarter brodovi privremeno nisu dostupni za kupnju ili zakup, što povećava zagušenja i dovodi do kašnjenja u lukama.
"Ovo je privremena situacija, što se tiče načina kupnje i raspoloživosti plovila", rekla je tvrtka. "Očekujemo da se stvari vrate u normalu tijekom prve polovice 2021."
Očekuje se poskupljenje
Za sada mnogi trgovci pokušavaju ne povećavati cijene dok rade na privlačenju kupaca natrag u kafiće i restorane.
Stefano Martin, direktor prodaje i marketinga iz talijanskog lanca kafića Diemme, rekao je da posao još uvijek ne osjeća puni učinak problema s transferom i nestašicom kave, jer se još uvijek posluje po ugovorima sklopljenim prije prekida isporuke. To bi se moglo promijeniti kada dođe vrijeme da se ti ugovori obnavljaju, rekao je.
Tvrtka ima 26 restorana i kafića, a obično uvozi 30.000 vreća u oko 90 brodskih kontejnera iz Brazila, Kolumbije, El Salvadora, Hondurasa, Tanzanije i Indije.
-Još nema utjecaja na nas jer smo zaključili sve ugovore prije nego što su cijene porasle, rekao je.
-Ali najvjerojatnije će se naplatiti sljedeća serija ugovora, dodao je Martin.