Dnevni.ba - PRELOADER

Savjeti psihologinje Marijane Barać o proslavi blagdana bez stresa

21 Pro 2021


Savjeti psihologinje Marijane Barać o proslavi blagdana bez stresa

Razgovarala: Antonela Marinović Musa

Do Božića, najradosnijeg kršćanskog blagdana, dijeli nas još nekoliko dana. Prilika je to da razmislimo o pravoj vrijednosti i porukama ovog blagdana koji bi trebao biti izvor sreće, a ne depresivnih osjećaja, osobito u današnjim modernim vremenima. O ovoj temi razgovarali smo s magistricom psihologije Marijanom Barać.

 Božić je simbol mira, blizine, dobrote, obiteljskog zajedništva… Iako većina ovaj blagdan dočekuje s radošću i nestrpljenjem, često zna biti obilježen i užurbanošću, nedovršenim poslovima, osjećajem umora i iscrpljenosti. Kako možemo izbjeći stresne situacije i dočekati Božić sa smiješkom na licu?

-Kada se bliži bilo koji dan u godini koji nam je važan, koji dugo čekamo, a tako je i s božićnim blagdanima, ljudi su skloni razvijati nerealna i previsoka očekivanja od samog tog dana - kako on treba izgledati, što drugi ljudi trebaju raditi, kako se za taj dan treba pripremiti i što na taj dan trebamo raditi. Ono što želim naglasiti je da svako nerealno očekivanje od sebe i od drugih najčešće vodi tome da cijeli taj dan i pripremu za njega doživljavamo kao stresnu situaciju. Pred sebe smo postavili zahtjeve kojima trenutno nismo u mogućnosti udovoljiti. Ono što je ohrabrujuće u cijeloj toj priči je činjenica da vlastita očekivanja izabiremo i kreiramo sami, što znači da ih jedino i mi sami možemo promijeniti, točnije malo bolje uskladiti sa svojim trenutnim kapacitetom i mogućnostima.

Predložila bih čitateljima da se prisjete prošlih božićnih blagdana, osvijeste što im je tada bilo najvažnije, te da u ovom razdoblju pripreme za slavlje Božića zadrže i njeguju misao da je Božić slavlje Kristova rođenja i vrijeme zajedništva i okupljanja obitelji.

 Bez obzira na to što je pred nama najradosnije doba godine, jesu li nam, prema Vašem mišljenju, pretjerano nametnute reklame savršeno uređenih domova, bogatih trpeza i slično? 

 -Teško mi je generalizirati i ocjenjivati reklame bilo kada, pa i u božićno vrijeme. Činjenica jest da reklame šalju poruku da nam za Božić upravo taj proizvod treba kako bismo bili radosni i imali savršen Božić, međutim radost i rađanje Božića u srcu nemaju nikakve veze s bilo čime što se može kupiti. Kratkoročno možemo osjećati zadovoljstvo zbog kupnje nečega što želimo imati i estetskog izgleda doma tijekom blagdana, no moramo jasno osvijestiti da to nije povezano s istinskom svrhom Božića.

 Ako nam reklame postanu mjerilo za postavljanje očekivanja kako naš blagdanski stol treba izgledati, koje dekoracije će biti na boru i oko njega, već smo na dobrom putu nezadovoljstva i razočaranja.

Je li nužna podjela odgovornosti oko pripreme za blagdane? Nije li poželjno da se, osim žene/domaćice, u kućanske poslove uključe i ostali članovi obitelji?

-Svaka obitelj ima neki svoj raspored kućanskih poslova i odgovornosti, stoga vjerujem da se u skladu s time ponašaju i tijekom božićnih blagdana. Ako je žena/domaćica ona koja te poslove inače radi, onda vjerojatno drugi članovi obitelji očekuju da će to napraviti i za Božić, a često i ona sama to očekuje od sebe. U našoj božićnoj tradiciji je okupljanje za stolom i ukusna hrana svima jako važna. Ako cijelu pripremu radi jedna osoba, možemo pretpostaviti da će u nekom trenutku doći do umora, ljutnje i stresa. Za one kod kojih podjela posla u obitelji izgleda tako, možda je baš ovaj Božić prilika da upitamo svoje majke, supruge ili bake što očekuju od nas i kako im možemo pomoći.

Kako možemo potaknuti kreativnost kod djece u ovom blagdanskom razdoblju? 

-Blagdansko razdoblje je idealno za zajedničke aktivnosti s djecom, a svaka igra s djecom i njihovo uključivanje u svakodnevne aktivnosti kod njih potiče kreativnost, jer stvaramo okruženje u kojem se oni osjećaju vrijedno i voljeno, a pritom se i dobro zabavljaju. Pravite zajedno kolače, zatvorite oči na nered koji u kuhinji može nastati, izrađujte božićne ukrase koje ćete staviti na bor ili u njihovu sobu, čitajte božićne priče... Izrada jaslica je za djecu posebna radost. Usput im ispričajte priču o hrabroj ženi Mariji koja je u štalici među životinjama rodila Isusa, svetom Josipu koji ih je očinski čuvao i mudracima koji su se došli pokloniti malenome Kralju.

Nemogućnost okupljanja i uobičajenih blagdanskih druženja tijekom pandemije koronavirusa mnogi doživljavaju kao velik gubitak? Što biste im savjetovali?

-Kao što sam ranije rekla, obiteljsko okupljanje doista jest dio naše božićne tradicije, međutim tijekom pandemije imali smo priliku naučiti da se zajedništvo ostvaruje na različite načine, a ne samo tjelesnim  kontaktom i okupljanjem. Iako se nismo viđali, osjećali smo zajedništvo sa svojim najbližima možda i više nego u uobičajenim okolnostima.

Pandemijske okolnosti mogu biti prilika za uvođenje nekih novih tradicija i načina zajedničke proslave Božića kao što su dijeljenje fotografija, slanje božićnih čestitki, online druženja i slično.

Smisao Božića čini ljubav koju poklanjamo jedni drugima te briga za one koji su u potrebi. Koliko smo u današnjem vremenu toga svjesni, odnosno imamo li dovoljno empatije prema onima kojima je pomoć potrebna?

-Dok svi manje ili više izravno osjećamo posljedice pandemije koronavirusa, kao što su poskupljenje osnovnih životnih namirnica, smanjenje prihoda, gubitak radnih mjesta, čini mi se da su ljudi još više osvijestili koliko je važno pomagati drugima i koliko nam je svima bolje kada pazimo više jedni na druge. Pritom ne mislim samo na akcije prikupljanja materijalnih sredstava za one kojima je potrebno, što je trenutno aktualno, nego i na približavanje jedni drugima u ovom izazovnom vremenu kroz lijepu riječ, pažnju i darivanje vlastitog vremena.

Vaša blagdanska poruka našim čitateljima.

-Želim vam da spremna i radosna srca dočekate rođenje malenoga Kralja. Osvijestite što vam je važno i u ovom božićnom vremenu tome darujte vrijeme i pažnju. Sretan i blagoslovljen Božić!

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

7 h 0 min

U novom broju donosimo

Novi broj

04 Lis 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

03 Lis 2024