Dnevni.ba - PRELOADER

Autocesta kod Mostara: Neovisno tijelo za istragu ERBD-a dolazi u srpnju

06 Svi 2021


Autocesta kod Mostara: Neovisno tijelo za istragu ERBD-a dolazi u srpnju

Aktivisti na jugu Mostara nastavili borbu s Autocestama

Ne stišava se bura glede buduće gradnje trase koridora Vc na jugu Mostara. Mještani naselja u ovom dijelu grada četiri godine negoduju zbog odluke federalnih vlasti da trasa prođe upravo kroz njihova naselja ili kroz, kako tvrde, najplodnije oranice u Hercegovini koje hrane tisuće građana.

Tvrdili su kako u JP Autoceste FBIH nisu ispoštovali zakonom predviđene procedure, dok su na drugoj strani garantirali kako se sve radi sukladno zakonima i procedurama, te kako je glavnina stanovništva u ovome kraju suglasna s trasom uz manji dio onih “koji bespotrebno dižu glas“.

Nastavljaju raditi

Ipak, nedavno su iz ovog javnog poduzeća priznali kako je Nezavisni mehanizam odgovornosti u realizaciji projekata Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) preporučio provjeru usklađenosti dionice Mostar Jug - tunel Kvanj.

- Preporuka provjere usklađenosti koju je proveo IPAM je nezavisna provjera kojom se utvrđuju činjenice kako bi se ustanovilo da li je Banka poštivala svoje ekološke i socijalne politike u vezi s projektom. Tijekom procesa rad na projektu će se nastaviti. Dakle, nezavisni mehanizam odgovornosti u realizaciji projekata koji prima i razmatra žalbe osoba i organizacija civilnog društva pogođenih projektima koje financira Banka, je 2020. zaprimio zahtjev lokalnog stanovništva koji su postavili pitanje da li je projektna poddionica Mostar Jug – Tunel Kvanj usklađena s ekološkom i socijalnom politikom EBRD-a u, iznoseći tvrdnju da bi sadašnja trasa autoputa lokalnim stanovnicima nanijela štetne ekološke, ekonomske i kulturne utjecaje, naveli su iz Autocesta.

Priopćeno je kako je konačni položaj trase kroz teritorij BiH utvrđen Prostornim planom područja posebnih obilježja od značaja za FBiH, koji je usvojen u Parlamentu FBiH u veljači 2017. Tijekom projekata provedene su zakonske mjere informiranja, komunikacije i vidljivosti, čiji je cilj bio podizanje svijesti ciljnih grupa projekta i opće javnosti o ciljevima i rezultatima projektnih aktivnosti.

- U sklopu pripreme projekta, za ovu dionicu je izrađen paket okolišne i društvene procjene, koji obuhvata mjere za ublažavanje utvrđenih mogućih utjecaja i usklađivanje sa zahtjevima zakonodavstva u Federaciji BiH, okolišnim i društvenim provedbenim zahtjevima EBRD-a i direktivama EU. Na osnovu Odluke Vlade Federacije BiH o utvrđivanju javnog interesa za dionicu Mostar jug – Buna, poddionica Mostar jug – Tunel Kvanj, JP Autoceste FBiH je započelo proces eksproprijacije za usvojenu trasu. Postupak eksproprijacije se provodi u skladu s planom otkupa zemljišta i obnove sredstava za život koji smo izradili za ovu dionicu, u skladu sa zakonodavstvom FBiH i zahtjevima EBRD-a, navedeno je u priopćenju.

Navedeno je i kako je JP Autoceste FBiH kao korisnik eksproprijacije u postupku dosadotkupilo nešto više od 80 posto zemljišta koje je bilo u privatnom vlasništvu.

Oni (JP Autoceste FBIH, nap.a) više ne mogu raspolagati novcem. Mi smo s ERBD-om u komunikaciji od 2017, a u siječnju 2020. poslali smo im pritužbu na Autoceste FBiH koju su uvažili i naložili reviziju, tvrdi aktivistkinja Amna Popovac.

Neformalna skupina građana koji su ranije u više navrata skretali pozornost na činjenicu da zamišljena trasa autoputa prolazi kroz naselje i uništava najplodnije tlo u Hercegovini, nastavila je svoje aktivnosti. 

Kažu nam kako u biti ništa posljednjom odlukom ERBD-a nije zabranjeno, tako da se i dalje mogu sporovoditi tenderi i ostale procedure, uz jedan značajan podatak.

- Oni više ne mogu raspolagati novcem. Mi smo s ERBD-om u komunikaciji od 2017, a u siječnju 2020. poslali smo im pritužbu na Autoceste FBiH koju su uvažili i naložili reviziju, tvrdi aktivistkinja Amna Popovac.

Žalili se ERBD

U pritužbi je jasno naznačeno kako nije provedena javna rasprava za dionicu autoputa, kako nisu urađene ni komparativne analize, te kako se nije do kraja istražilo koja trasa bi zaista bila najjeftinija.

- Oni nisu uzeli u obzir što koja trasa treba uništiti, već su te analize rađene bez tog značajnog podatka. Grubo je rečeno kako je ova jeftinija za 200 milijuna, što nije normalno ili logično ako se zna da za trasu obroncima Podveležja ne bi bila potrebna eksproprijacija zemljišta, navodi dalje. 

Podsjeća i kako se osim plaćanja zemljišta mora nadoknaditi i gubitak poslovanja nekim tvrtkama. 

- Veliki su to lobiji, jer je u pitanju ogroman novac. Razgovarali smo s ljudima iz Upravnog odbora ERBD-a i oni su najavili dolazak neovisnog tijela za istragu već u srpnju ove godine. Na terenu će prikupljati informacije, a imat će i uvid u određene dokumente koji su nama zasad nedokučivi. Nama, primjerice, Autoceste nikada nisu dostavile ili pokazale papire iz kojih se može vidjeti što je dosada urađeno po pitanju eksproprijacije, a njima će to morati. Imperativ je i da se uradi analiza utjecaja na ljude i okoliš. Prema zakonu, ne može se dobiti građevinska dozvola sve dok se ne okončan proces eksproprijacije. Zbog toga se trenutno rade strašni pritisci na mještane. Imovina im se pokušava praktično na silu oduzeti. ERBD ni to neće dozvoliti. Uskoro ćemo, dakle, saznati da li će se proces vratiti na početak ili ne, ističe Popovac.

Na kraju je podcrtala kako su uporni mještani uspjeli doći do podataka da se na ovoj trasi planiraju graditi i tri mosta, jedan preko rijeke Bune i dva preko Bunice, te da stub jednoga od njih “pada“ izravno u korito rijeke.

H. Ž.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

11 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

09 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

08 Stu 2024