Dnevni.ba - PRELOADER

Bankwatch ustanovio brojne nepravilnosti na trasi koridora Vc na Buni

24 Lip 2021


Bankwatch ustanovio brojne nepravilnosti na trasi koridora Vc na Buni

Tim Bankwatcha mreža koja ima 16 članica u 14 zemalja srednje i istočne Europe, Kavkaza i Rusije, boravio je minulih dana u Mostaru s ciljem utvrđivanja činjeničnog stanja na projektu izgradnje Koridora Vc.

Tom prilikom sastali su se s lokalnim stanovništvom u Ortjiešu, Kosoru i Malom polju, te s predstavnicima JP Autoceste FBiH, Grada Mostara i lokalnim nevladinim organizacijama i naučnicima.

Razgovori s građanima

Njihovi razgovori s lokalnim stanovništvom su, naveli su, samo potvrdili zabrinutost uočenu tijekom monitoring posjete predstavnika Bankwatcha u listopadu prošle godine.

Naime, mnogi vlasnici imovine u naseljima obuhvaćenim projektom nisu uključeni u područje uticaja projekta u južnom dijelu Mostara. Ljudi, čije se kuće i poljoprivredno zemljište nalaze u neposrednoj blizini ceste, nisu konzultirani po pitanju uticaja koje projekt vrši na njih, te nisu uzeti u obzir za isplatu naknada.

Dio zajednice i dalje želi zaštititi vrijedno poljoprivredno zemljište kao ključni resurs, koji je osnov za održivi lokalni razvoj. U procjenama uticaja koridora Vc na biološku raznolikost nedostaju odgovarajući osnovni podaci o staništima i vrstama na koje će biti izvršen uticaj. Smjernice dobre prakse EBRD-a, EIB-a i drugih multilateralnih finansijera nisu primijenjene i stoga će biti nemoguće pravilno praćenje uticaja projekta na biološku raznolikost.

Ne postoji procjena uticaja alternativnih trasa na biološku raznolikost, iako je višekriterijska analiza za odabir trase u južnom dijelu Mostara pokazala da je trasa preko obronaka Podveležja povoljnija s aspekta prostorno-ekonomskih i prostorno-ekoloških kriterija.

- S članicama mreže koje djeluju u centralnoj i istočnoj Europi surađujemo kako bismo prenijeli određene zabrinutosti i kako bi sve to doveli do institucija koje realiziraju projekte. Lokalna zajednica nas je zamiolila da se uključimo i spasimo kulturno naslijeđe u Blagaju. Nakon toga dugo nismo bili uključeni u ovaj projekt, da bismo u listopadu otišli tamo i nakon toga napravili izvješće podnaslovom “spajanje ili razdvajanje“. Zaista je evidentno da nedostaje odgovarajuća procjena alternativnih trasa dionice. Nedostatak procjene uticaja na ranjive kategorije također je evidentan. Nedovoljno je bilo i konsultacija s lokalnom zajednicom. U periodu od 21. do 23. lipnja ove godine bili smo fokusirani na više stvari, a tijekom sastanaka s predstavnicima lokalnih zajednica dobili smo informacije o razvoju situacije od našeg posljednjeg posjeta, po pitanju dionice i trase, kao i njihovog sudjelovanja. Ovoga puta ćemo se fokusirati na uticaj trase za bioraznolikost. Tijekom posjeta smo se susreli i s predstavnicima Grada Mostara i poduzeća Autoceste FBiH, dok sutra (danas) putujemo u Sarajevo gdje ćemo se susresti sa predstavnicima ERBD-a, koje ćemo upoznati s onim što smo zatekli ovdje, navela je Khrystyna Rybachok iz Bankwatcha.

Most i nogometna legenda

Njezina kolegica Fidanka Bacheva istaknula je kako se tijekom posjeta nastojalo dobiti što više informacija iz svih mogućih izvora, te kako je na koncu stekla dojam da su se vlasti i Javno poduzeće Autoceste FBiH fokusirali na proces eksproprijacije zemljišta, nastojeći što više zemljišta i kuća obuhvatiti eksproprijacijom.

- Imamo i prekrsan objekt čuvenog nogometaša, koji će biti u sjeni velikoga mosta. On upoće nije konzultiran po pitanju trase. Također, razgovarali smo s mnogima koji će živjeti pored europskog koridora. Oni će biti izloženi buci, vibracijama i zagađenjima, ali oni nisu obuhvaćeni procjenom utjecaja. Shvatili smo da ljudi imaju viziju održivog razvoja na tome području. Međutim, sada su svi suočeni s nesigurnošću i neizvjesnošću. Ne znaju da li će dobiti naknadu i da li će njihova imovina biti predmetom eksproprijacije. Nesigurni su u budućnost, a nemaju ni procjenu utjecaja na ovo područje. Vidjeli smo da standardi nisu ispoštovani u potpunosti. Sredstva uložena u projekt nisu sukladna strandardima. Projekti koje realizira ERBD predviđaju prava ljudi da budu uključeni u sve aktivnosti koje se tiču projekta. Mi smo uvidjeli da to nije bio slučaj u ovome projektu, kazala je Bacheva.

Probleme koji se odnose na bioraznolikost istraživao je Andrey Ralev.

- Posebno sam gledao na sve moguće uticaje na biodiverzitet Bune i Bunice. Istražio sam i ostale dionice Koridora, poput mosta u Počitelju i uvidio nekoliko problema koji se odnose na bioraznolikost. Potrebno je da se uradi više monitoringa. Pored uticaja na trasu koja je usvojena u Parlametu s dužnom pozornosti morao se sagledati i uticaj na ostale alternativne dionice, kako bi se vidjelo kakav je uticaj za slučaj da trasa ide obroncima Veleža. Što se tiče ERBD-a i Europske unije koji daju značajna sredstva, zaista je potrebno da se detaljno istraže moguće alternativne dionice i njihov uticaj na biodiverzitet. Projekt je podijeljen na male dionice i to onomegućava kvalitetnu evaluaciju. Buna, Bunica i Neretva su jedinstvene s mnogo endemskih vrsta, a riječ je i o vrlo važnom izvorištu vode za cijelu zemlju. Postoje prijedlozi za zaštitu rijeka i zaista će biti potrebno osigurati da se nikakvi negativni uticaju ne vrše na ove tri rijeke, rekao je Ralev.

Sjedište Bankwatcha se nalazi u Pragu, a osoblje ove mreže inače radi u uredima širom regije. Prisutni su i u Bruxellesu, a surađuju i s partnerima od Afrike do Srednje Azije, nadgledajući projekte koji se financiraju javnim novcem, promovirajući ekološki, socijalno i ekonomski održiva alternativna rješenja.

H. Ž.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

17 h 48 min

U novom broju donosimo

Novi broj

25 Ruj 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

24 Ruj 2024