BiH bilježi pad izvoza, vozači i izvoznici suočeni s brojnim preprekama
U Bosni i Hercegovini u 2024. godini zabilježen je pad izvoza. Pored poremećaja na globalnom tržištu, vozači i izvoznici se svakodnevno suočavaju i sa administrativnim barijerama i drugim preprekama. Dodatni strah stvara činjenica da će Europska unija od 2026. godine naplaćivati karbon taksu, objavio je BHRT.
Zegdin Šehović vozi kamion izvan Bosne i Hercegovine već 42 godine. Pet dana u tjednu je na putu, spavanje je u kamionu, a najteže mu je, kaže, čekanje na graničnim prelazima. Dodaje da u prosjeku zaradi oko tri i pol tisuće maraka i uživa u svom poslu.
"Ako hoćete zaraditi, morate raditi. Mi vozimo devet sati efektivno po zakonu. Mi smo plaćeni, ja sam zadovoljan", kaže Zegdin Šehović.
Međutim, profesionalnih vozača je sve manje. Poslodavci navode da, zbog pravila Europske unije, mnogi odlaze u druge zemlje raditi, iako su primanja približno ista.
"Problemi brojanja dana za naše vozače unutar Europske unije, stalni neki nameti unutar EU, povećanja putarina, uvođenja nekih novih sistema kontrole, stalno kontroliraju naše vozače. Čim vide tablice registarskih oznaka BiH, eto policije", ističe Muharem Berbić, direktor Tuzlatransa.
Dok europsko pravilo boravka vozača u trajanju do 90 dana tjera radnu snagu iz zemlje, izvoznicima prijete dodatni problemi, jer će od prvog dana 2026. godine plaćati i taksu na ugljen dioksid, odnosno na proizvode koji nisu dobijeni iz obnovljivih izvora energije. I Tuzlanskom kantonu kao okosnici razvoja privrede će to nanijeti veliku štetu.
"Zasigurno će biti iznos koji će u cjelosti, ne možemo reći smanjiti konkurentnost, nego će ugasiti te firme, jer neće biti konkurentne na inozemnom tržištu, a poznata nam je činjenica da imamo desetine takvih privrednih subjekata" naglašava ministar privrede TK Edin Duraković.
Izvoznik kornišona Fahrudin Delibajrić navodi da ni ove godine nije bilo izvoza i taksa će sigurno dodatno unazaditi privredni razvoj.
"Bit ćemo tada u potpunosti nekonkurentni i naša roba će biti teško prolazna na tržištima koje je vrlo surovo, a naš najveći upis su zemlje Europske unije", kaže Delibajrić.
Tada, dodaje Delibajrić, neće biti opravdano vršiti određene proizvodnje. Iz Vanjskotrgovinske komore BiH za BHRT potvđuju da je do prosinca 2024. godine zabilježen pad izvoza od 4,32 posto u odnosu na isti period protekle godine. Smanjenje izvoza je usko povezano sa slabijom potražnjom za bh. proizvodima, navode. Što tek slijedi od 2026. godine?