Blizu pola milijuna maraka za predizborne klikove i lajkove

SNSD je samo za promociju jednog videa na društvenoj mreži Facebook platio oko šest tisuća američkih dolara, podaci su kompanije Meta koja, među ostalim, upravlja društvenima mrežama Facebook i Instagram, prenosi Radio Slobodna Europa. Radi se o predizbornom videu, plasiranom tijekom rujna, uoči ovogodišnjih Općih izbora u BiH. U videu glumci, koji su bili odjeveni kao sportašica, učiteljica, građevinski radnik i umirovljenik, sjede za konferencijskim stolom, na čijem čelu je Milorad Dodik, predsjednik SNSD-a, a koji u monologu uvjerava glasače da je upravo on najbolji kandidat za predsjednika RS-a. Prema istome izvoru, tijekom mjesec dana predizborne kampanje, SNSD je za političku Facebook-promociju platio više od 64 tisuće maraka (32.650 eura). Kada se tome doda pojedinačna oglašavanja na stranicama kandidata i općinskih odbora te stranke, potrošili su oko 40 tisuća eura. Tako je SNSD na prvom mjestu, s oko 18 posto ukupnih ulaganja svih domaćih stranaka u politički marketing na društvenoj mreži Facebook tijekom predizborne kampanje. Za taj novac, Facebook je omogućio da političke poruke SNSD-a na toj društvenoj mreži budu pregledane oko 18,8 milijuna puta.
Što je s ostalim strankama?
Kako se, nadalje, navodi, tijekom predizborne kampanje, poruke tri političke stranke – SNSD-a, SDA i HDZ-a BiH su pregledane više od 26 milijuna puta.

- Prema našoj procjeni, tijekom predizborne kampanje politički subjekti potrošili su oko 438.875 maraka (224,200 eura). No, nemamo uvid za još više od 180 pojedinačnih stranica koje su se oglašavale, jer Facebook ne bilježi plaćene iznose niže od 100 maraka (51 euro), kaže Biljana Livančić-Milić, predstavnica Udruženja građana 'Zašto ne'.
Isplati li se ulagati u Facebook predizbornu kampanju?
Na biračkom spisku za ovogodišnje izbore u BiH je bilo 3.368.666 građana s pravom glasa, no glasovala je svega polovina njih. Istodobno je u rujnu više od dva milijuna ljudi u BiH koristilo Facebook, koji je najpopularnija društvena mreža s više od 96 posto udjela na tržištu BiH.
- Sigurno je da promovirani sadržaji političkih stranaka stižu do glasača. Hoće li se netko zadržati duže na nekom oglasu, pregledati video, pročitati poruku, teško je procijeniti, dodaje Livančić-Milić prema čijim se riječima do lajkova i dijeljenja sadržaja može doći i bez izravne promidžbe oglasa na platformi Facebook. Livančić-Milić dodaje da zvanična stranica Bakira Izetbegovića, kandidata za člana Predsjedništva BiH, nije potrošila ništa na oglašavanje na Facebooku, ali je s prosjekom od tri objavljena sadržaja dnevno bilježila približno isti broj interakcija s korisnicima mreže Facebook kao i SNSD, koji je dnevno objavljivao oko 15 sadržaja.
- Do svih glasača se može doći. No, sumnjam da se može doći do njihova glasa putem Facebook kampanja, ako su ti glasači ranije bili privrženi nekoj drugoj stranci, ocjenjuje Livančić-Milić. Prema podacima kompanije Meta, SDA je na predizborno Facebook oglašavanje potrošila 2.711 maraka (1.387 eura), i to isključivo posredstvom općinskih odbora stranke ili stranica pojedinih kandidata. Iako je njen predsjednik Izetbegović izgubio u utrci za člana Predsjedništva BiH, stranka je, prema dosadašnjim objavljenim rezultatima, zadržala vodeću poziciju u Parlamentarnoj skupštini BiH i Parlamentu FBiH. Osim plaćenih oglasa, interakciju s korisnicima mreže Facebook pojačavaju i tzv. "botovi" i "trolovi", tj. osobe koji kreiraju i dijele političke poruke i sadržaje s desetina lažnih profila, koje svaka od tih osoba izrađuje.

S tih profila dijele i hvale sadržaje svojih stranaka i kandidata, te kritiziraju i vrijeđaju političke protivnike, druge stranke i kandidate. Anonimnost im daje slobodu širiti, ne samo stranačku promidžbu, već i dezinformacije, klevete i uvrede, bez straha od tužbe. Radio Slobodna Europa zabilježio je djelovanje više takvih profila, koji su tijekom predizborne kampanje u rujnu, najčešće komentirali ili dijelili sadržaje SNSD-a i SDA.
Što je pokazala analiza Transparency International BiH?
Bh. političke stranke su tijekom prva tri tjedna kampanje potrošile ukupno 9,6 milijuna maraka (4,9 milijuna eura), podsjeća RSE na rezultate analize organizacije Transparency International (TI) u BiH. U iznos nije uračunat iznos novca kojeg su stranke potrošile u zadnjem tjednu kampanje, napomenuli su iz ove organizacije, specijalizirane za borbu protiv korupcije i izgradnju transparentnijeg i odgovornijeg društva.
- Taj iznos potrošen je na plakate, reklame u medijima (televizija i tiskani mediji), Facebook oglašavanje i predizborne skupove, dodaju iz TI BiH. Najviše novca stranke su potrošile na oglašavanje na plakatima, a promatrači TI BiH su zabilježili oko 3.500 takvih reklama čija tržišna vrijednost iznosi oko 6 milijuna maraka (tri milijuna eura). Istodobno je za oglašavanje u tiskanim medijima, na TV i za organiziranje predizbornih skupova potrošeno oko 3,3 milijuna maraka.