Dnevni.ba - PRELOADER

Danas se otvara Pelješki most

26 Srp 2022


Danas se otvara Pelješki most

Sve je spremno za današnje svečano otvorenje Pelješkog mosta. Riječ je o povijesnom događaju i velikom projektu koji je Europska unija realizirala u Hrvatskoj.

U izgradnju Pelješkog mosta dugog 2,4 kilometara koji povezuje južnu Dalmaciju s ostatkom Hrvatske, Europska unija uložila je  357 milijuna eura. Uz most su izgrađene i pristupne ceste ukupne dužine 32,5 km. Cijeli projekt obuhvatao je izgradnju Pelješkog mosta i prateće cestovne infrastrukture.

Njegovim se završetkom putovanje između dvije točke Jadranske magistrale s dvije strane neumskog koridora skraćuje za 37 minuta, odnosno s 59 na 22 minute.

Glavni ciljevi ovog projekta bili su osigurati teritorijalni integritet povezivanjem južne Dalmacije s ostatkom Hrvatske, a time i unaprijediti transeuropsku prometnu mrežu uz jadransku obalu, omogućiti lakši pristup i bolju protočnost prometa u regiji te povećati povezanost prometnog sustava te povećati teritorijalnu i ekonomsku koheziju cijele regije jačanjem gospodarskog razvoja, uključujući turizam, kao i smanjiti utjecaj klimatskih promjena na okoliš

Projekt je uključio izgradnju mosta koji povezuje Jadransku magistralu (D8) s poluotokom Pelješcem, izgradnju pristupne ceste koja se spaja na glavnu cestu na Pelješcu, rekonstrukciju postojeće ceste na Pelješcu i izgradnju obilaznice oko Stona koja se spaja na magistralu prema Dubrovniku i Crnoj Gori.

Povijest projekta

Europska komisija odobrila je projekt 7. lipnja 2017. (ukupna vrijednost procijenjena je na 526 milijuna EUR, od čega je 357 milijuna EUR iznos financiranja iz EU-a). Hrvatske ceste kao korisnik projekta objavile su 12. siječnja 2018. da je kao izvođač na izgradnji mosta izabran kineski građevinski konzorcij. Ponude su se ocjenjivale prema nizu kriterija, a kineska je ocijenjena kao ekonomski najisplativija. Hrvatske ceste su 23. travnja 2018. potpisale ugovor s kineskim konzorcijem, koji je sredinom siječnja 2019. započeo izgradnju mosta. U srpnju 2021. most je potpuno spojen kad je ugrađen i zadnji, 165. segment čelične rasponske konstrukcije.

Most ima 13 raspona, a pet glavnih je duljine 285 metara. Postavljen je na šest armiranobetonskih pilona visine 33 metra. Ima dvije vozne i dvije zaustavne trake, koje služe za održavanje mosta. Most i dijelovi pristupnih cesta bit će u funkciji od 26. srpnja 2022., a očekuje se da će cijeli projekt biti završen do kraja studenoga 2023. kad bi trebala biti gotova i stonska obilaznica.

Koristi projekta

Ovaj projekt će na više načina doprinijeti održivom socioekonomskom razvoju juga Hrvatske kao što su kraće vrijeme putovanja i smanjeni troškovi prijevoza, bolji pristup zdravstvenoj skrbi, obrazovanju i drugim javnim uslugama, kao i bolji pristup važnim lokalnim tržištima.

Projekt bi mogao doprinijeti i privlačenju novih ulagača s obzirom na to da će se lokalni životni i radni uvjeti poboljšati. Siguran, učinkovit i besplatan pristup za sva motorna vozila ujedno znači optimalno iskorištavanje nove cestovne veze. S obzirom da se neće naplaćivati mostarina, zajamčen je jednak pristup svima.

Prema simulaciji predviđa se da će most nakon otvaranja koristiti oko 7800 vozila, a do 2046. taj bi broj mogao premašiti 14.000.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

3 h 35 min

U novom broju donosimo

Novi broj

06 Svi 2025

U novom broju donosimo

Novi broj

05 Svi 2025