Djeci (ne) treba zabraniti mobitele u školama?
Županijski odbor Samostalnog federalnog sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja Sarajevo zatražio je od Vlade i resornog ministarstva zabranu uporabe mobitela tokom redovne nastave u školama. Sindikalni odbor očekuje sistemsko rješavanje ovog pitanja zakonom, jednoobrazno za sve osnovne škole. Izuzetak od zabrane mogu biti samo situacije kad je upotreba mobitela neophodna iz zdravstvenih, edukativnih i drugih opravdanih razloga.
– UN-ova agencija za obrazovanje, nauku i kulturu je izdala preporuku da mobitele treba zabraniti u školama. Smatraju da bi se na ovaj način riješila nepažnja učenika tokom nastave, poboljšalo samo učenje i pomoglo u zaštiti djece od cyber maltretiranja. Svojom preporukom skreću pažnju da postoje dokazi da je prekomjerna upotreba mobitela povezana sa smanjenim obrazovnim učinkom i da vrijeme provedeno ispred ekrana negativno utječe na emocionalnu stabilnost djece, navedeno je u priopćenju.
OŠ Čerin iz Čitluka za primjer
Vlada Velike Britanije je odlučila zabraniti korištenje mobitela u školama, uključujući i zabranu tokom praznika, jer ometaju nastavu. Primijetili su bolju kvalitetu obrazovanja u školama koje su zabranile korištenje mobitela.
Još neke zemlje najavljuju, dok su neke već uvele zabranu mobitela u školama, a primjer slijede i neke škole u Federaciji BiH. Njihova vodstva smatraju kako se time smanjuje ometanje nastave, poboljšava koncentracija učenika te postiže veća pismenost i socijalizacija.
Jedan od primjera je i OŠ Čerin u Čitluku čije je Vijeće roditelja i škole u suradnji s Učiteljskim vijećem donijelo odluku o zabrani donošenja i upotrebe mobitela u školi.
Ako učenik iz opravdanog razloga (bolest ili drugi opravdani razlog) ponese mobitel u školu dužan je prije početka nastave o tome obavijestiti učitelja, razrednika i dežurnog nastavnika, pojasnili su iz škole, dodavši da ako se kod učenika pronađe mobitel, isti se oduzima i predaje u vijeću škole te se informira direktor.
Zemlje regije objavile su rezultate koje su postigli njihovi učenici na PISA testiranju 2022, a na kojem BiH jedina u regiji nije sudjelovala. Treba dodati da su učenici iz BiH sudjelovali u PISA testiranju koje je provedeno 2018. kada su ostvarili lošije rezultate u odnosu na većinu svojih vršnjaka iz regije i ostatka svijeta.
Nakon prošlog provođenja PISA testiranja, održana je tematska sjednica Koordinacije ministara obrazovanja i znanosti u Federaciji BiH, posvećena rezultatima PISA istraživanja. Tada su ministri ili predstavnici ministarstava obrazovanja u Federaciji, koji su prisustvovali ovoj sjednici, donijeli niz zaključaka i preporučili ministarstvima obrazovanja da zajedno s pedagoškim zavodima rade na razvoju i inoviranju programa osposobljavanja direktora škola, nastavnika i stručnih suradnika u školama te uvedu suvremene metode odgojno-obrazovnog rada s učenicima koje su više usmjerene na razvoj kritičkog mišljenja, rješavanja problema te općenito funkcionalnih znanja i vještina kod učenika.
Primjer Nizozemske
U Nizozemskoj je prije četiri mjeseca na snagu stupila nacionalna zabrana korištenja mobilnih telefona u školama, proširujući postojeću mjeru koja je već bila na snazi u srednjoškolskim učionicama, a od sada obuhvaćajući i osnovne škole. Ministarstvo obrazovanja u Den Haagu istaknulo je da mobilni telefoni ometaju učenike, smanjujući im sposobnost koncentracije, što negativno utječe na proces učenja.
Zabrana, međutim, nije apsolutna – telefoni se mogu koristiti u nastavi kada su nužni za specifične edukativne sadržaje, poput lekcija o medijskim vještinama, ili iz zdravstvenih razloga. Mjera koja nalaže da škole same provode zabranu na licu mjesta već pokazuje pozitivne učinke. Atmosfera se poboljšala, a učenici su postali društveniji i aktivniji tijekom odmora, objavio je nizozemski kanal NOS.
S. Ž.