Dodik s rezervnog položaja ispaljuje dimne bombe
Ostalo je još nekoliko dana pa će novo Vijeće ministara BiH vjerovatno biti potvrđeno. Državne ministre će dati stranke Trojke kojima se priključio Pokret za državu, SNSD sa partnerima i HDZ BiH.
Program suradnje na državnoj razini između ključnih stranaka odavno je potpisan, a mnoge optužbe o raznovrsnim navodinm „izdajama“ buduće oporbene stranke iz Federacije BiH i popraćeni dobrom medijskom mašinerijom svakodnevno ispaljuju ponajprije prema SDP-u, NiP-u i Našoj stranci.
Gotovo isto čine opozicijske stranke iz Republike Srpske optužujući SNSD i Milorada Dodika da je 'Bošnjacima' isporučio ministarsko mjesto iz Republike Srpske u koje je po njihovim navodima zasjeo 'snajperista Armije Republike BiH Sevlid Hurtić'.
Potpuno je jasno da ćemo idućih dana, mjeseci i godina ovakve spinove slušati i čitati gotovo svakodnevno.
Dodik 'dobio' agencije koje je rušio
Jedna od ključnih pitanja jeste i da li su se Dodik i Čović zaista promijenili i hoće li dopustiti institucijama države da rade svoj posao ili će se nastaviti s raznim blokadama kojim smo godinama svjedoci.
Neki tako prigovaraju zbog činjenice da će Dodiku „pripasti“ svi direktori državnih agencija u kojima su do sada bili SDS-ovi i PDP-ovi kadrovi čak i po osam godina. U biti se radi o agencijama koje su svakako po dogovoru između SDA i SNSD-a još otprije četiri godine trebale dobiti nove direktore u skladu sa dogovorom između SDA, DF-a, HDZ- a i SNSD-a, ali taj dogovor nikada nije ispoštovan već su SDA i DF na tim funkcijama 'ostavili' kadrove SDS-a i PDP-a imenovane u mandatnom periodu 2014-2018.
Kritičari primjećuju da se radi o državnim agencijama koje je Dodik u prethodne četiri godine pokušavao 'rušiti' raznim potezima. Međutim, ako se to pogleda iz perspektive da su u tim foteljama sjedili kadrovi SDS-a i PDP-a dobija se perspektiva da je u stvari urušavao agencije kojima su na čelu bili kadrovi iz Republike Srpske ali nisu bili pod njegovom kontrolom već bili kadrovi opozicionih stranaka iz RS.
Mnoštvo je upitnika oko toga na koji način će se Dodik ponašati sada kada će evidentno dobiti i taj dio postizbornog kolača, a jedno od pitanja je i njegov odnos prema NATO-u i vječno pitanje ide li BiH u NATO ili ne ide.
Upravo na pitanju NATO integracija koje je ponovo postalo aktualno nakon odlaska člana Predsjedništva BiH Denisa Bećirovića u sjedište NATO-a i njegovog sastanka sa čelnim ljudima najmoćnijeg vojnog saveza, vidi se obrazac po kojem će Dodik ubuduće djelovati kada je pitanje tzv. 'relaksacija' odnosa na državnoj razini i nastavak svakodnevnih 'svađa' oko raznih pitanja.
Vrlo je indikativno da je na Bećirovićev odlazak u centralu NATO-a i na njegove riječi izrečene tamo od dužnosnika iz Republike Srpske reagirao samo Milorad Dodik i određeni bočni igrači koji obavljaju određene dužnosti u Republici Srpskoj. Članica Predsjedništva BiH Željka Cvijanović uopće nije imala neku posebnu reakciju da odlazak Denisa Bećirovića u sjedište NATO saveza.
Stalna galama s nove pozicije
To pokazuje da se Dodik odlučio na novu strategiju u kojem će kadrovi SNSD-a na državnoj razini vjerovatno biti kooperativni na državnoj razini i neće uzburkavati javnost oko mnoštva svakodnevnih odluka. Na taj način će omogućiti funkcioniranje Vijeća ministara i državne razine vlasti.
No, s druge strane ulogu dežurnog 'galamdžije' u potpunosti će preuzeti Milorad Dodik. Za razliku od vremena kada je bio član Predsjedništva BiH njegova sadašnja pozicija predsjednika Republike Srspke u potpunosti mu omogućava i olakšava takvo ponašanje. Jer, kao predsjednik RS ne mora i ne treba svakodnevno razgovarati s raznim međunarodnim predstavnicima niti provoditi bilo kakve reformske pakete na državnoj razini.
S te strane, prijetiti će raznim mogućim situacijama i to preko institucija Republike Srpske, ali je pitanje koliko će to stvarnog efekta imati kada je u pitanju buduće funkcioniranje državne vlasti. Poznato je da Dodik hitno želi omogućiti ugroženo financijsko funkcioniranje Republike Srpske , a to je moguće samo uz suradnju s državnom razinom vlasti.
Zbog toga je očigledno u Vijeće ministara i u Predsjedništvo BiH poslao ljude koji će pokušati izvući taj dobitak za Republiku Srpsku, a on se 'povukao' na rezervni položaj predsjednika Republike Srpske s kojeg će moći nesmetano 'galamiti' za potrebe svog biračkog tijela u Republici Srpskoj i u cilju daljnjeg detroniziranja nemoćne i slabe opozicije u RS.
Također će u slučaju potrebe ispaljivati „ucjenjivačke“ poruke prema koalicijskim partnerima i prijetiti potezima 'svojih' lutaka na koncu koji će zasjesti u državne fotelje.
S druge strane, logično je da predsjedniku Republike Srpske neće odgovarati lideri stranaka iz Federacije BiH niti ključni dužnosnici, ali vjerovatno niti član Predsjedništva BiH Denis Bećirović i to zbog toga što je Dodiku već jednom poručio da s njim neće raspravljati o pitanjima koja se tiču tog organa vlasti.
U tom prostoru kada se čini da malo tko želi ulaziti u zapaljujuće polemike s Dodikom vjerojatno će se pojaviti novi igrači koji će preuzeti takvu ulogu, poput Stranke za BiH, dok će buduća opozicija (SDA i DF) zbog Dodikovih riječi više napadati stranke Trojke nego samog Dodika.
Nastavak starih igrica
Što će se događati nakon formiranja Vijeća ministara BiH teško je predvidjeti, no za sada se čini da se Dodik svjesno povukao iz državne razine vlasti kako bi otvorio sebi veći manevarski prostor.
Istovremeno, iz pozicije predsjednika Republike Srpske i dalje svakodnevno može ispaljivati razne strelice prema međunarodnoj zajednici, raznim ambasadorima, davati odlikovanja Putinu, prijetiti visokom predstavniku, organizirati neustavne proslave a da se sve to ne tiče previše njegovih kadrova u Vijeću ministara BiH.
Sve to ponovo liči na dobro poznate stare igrice kojima je jedini cilj zapaljivom retorikom održavati stabilnost svoga biračkog tijela, a istovremeno koristiti svaku priliku da se ojača pozicija RS-a. Koliko dugo će to uspijevati Dodiku ne ovisi previše o strankama Trojke, Šestorke, Osmorke, niti oopoziciji u Federaciji BiH već o volji međunarodne zajednice i o snazi opozicije u Republici Srpskoj. J. S.