Ekspanzija cikloturizma u BiH uz pomoć EU (video)
Hercegovina je trenutno najrazvijenija cikloturistička destinacija u regiji i poželjno mjesto za odmor cikloturista iz cijelog svijeta.
U Hercegovini se danas može pronaći sve. More, a samim time i Eurovelo ruta koja se proteže jadranskom obalom, a na koju se nadovezuje biser Ćirina uskotračna pruga.
Udruga Herzegovina Bike osnovana je s ciljem promocije biciklizma, uz specijalost za cikloturizam. Od dana registracije do danas udruga je razvila preko 2.000 kilometara biciklističkih staza u cilju ponude i privlačenja izrazito velikog broja cikloturista iz svijeta u Bosnu i Hercegovinu.
Uvidom u njihovu stranicu koja je osebujna, nalazimo i temelje izjave predsjednika udruge.
-Možemo slobodno kazati da smo u Hercegovini digli biciklizam na zavidnu razinu. 2005. godine kada sam se počeo baviti biciklizmom, u Hercegovini je bilo svega par biciklista. Biciklizam je bio nepoznanica. Danas možemo kazati da je Hercegovina turistička destinacija, jako veliki broj građana svakodnevno koristi biciklo, za vid rekreacije, ali i kao prevozno sredstvo u gradovima. Imamo i sve veći broj cikloturista koji nakon korone ponovo dolaze u Bosnu i Hercegovinu i posjećuju naše krajeve. Mogu kazati da je staza Ćiro veliki pokretač i prekretač cikloturizma u Hercegovini. Naša vizija je bila da Hercegovinu napravimo po uzoru na Istru kao cikloturističku destinaciju. Uspjeli smo u tome. Ćiro je projekat koji je biciklizam podigao na višu razinu, izjavio je predsjednik Udruge Hercegovina bike, Toni Zorić.
Staza Ćiro...
U Hercegovini danas imamo imamo oko 2.500 kilometara cikloturističkih staza. Veliki broj nastao ih je u projetu Cicling rural u Županiji Zapadno-hercegovačkoj, a staza Ćiro je dugačka 180 kilometara. 140 do Dubrovnika, 40 prema Trebinju i kroz Ćiro 2 projekat još 45 kilometara prema Herceg-Novom. Novi projekti su u planu ili su već u toku.
- Sljedeći naš projekat je Franciksana. Staza kroz BiH koja povezuje franjevačke samostane i muzeje. Puno radimo i puno turista posjećuje našu zemlju. Proteklog tjedna smo imali 17 turista iz Belgije i prilikom posjete u Ravnom rekli su nam da imaju svakog dana pet, šest noćenja cikloturista, i jako su zadovoljni, te u biciklizmu vide budućnost, dodaje Zorić.
Cikloturuzam je doživio ekspanziju u Bosni i Hercegovini, prvenstveno u Hercegovini, ponajviše zahvaljujući prekograničnim projektima. Dosad je na Ćiru došlo više od milijun i pol eura novca kroz razne projekete.
Prema podacima Europske biciklističke federacije, doprinos Europske unije ekonomiji od biciklizma je 44 milijarde eura, što trenutno čini cikloturizam jednom od najbrže rastućih grana turizma na svijetu.
Sve više zemalja se odlučuje da promijeni praksu upravljanja razvojem i poslovanjem u turističkom sektoru. U cilju praćenja zelene i digitalne tranzicije, gradi se sve više pješačkih i biciklističkih staza. Europska unija je u cikloturizam u Bosni i Hercegovini dosad uložila milijun i pol eura.
-Ćiro je prepoznatljiv, vidiljiv, dešavaju se aktivnosti. Trenutno smo u pripremi još dva projekta prekogranične suradnje, jedan je suradnja Hrvatske, Crne Gore i Bosne i Hercegovine, to je staro partnerstvo koje se nastavlja. Drugo je projekat Adrion gdje se italijanskim, slovenskim, hrvatskim i ostalim partnerima želi Ćiru i Bosnu i Hercegovinu uvući u taj Adrion cicling tour. Oba projekta su u pripremi i nadamo se da će biti implementacija u narednoj godini. Osim početnih stvari – ono što je vrlo važno je da Redah sa partnerima razvija priču oko cikloturizma. Ne samo sa stanovišta staza, već i podzanja kvalitete usluge, smatra direktor REDAH-a, Ivica Sivrić.
Cvijeta i u Hrvatskoj
Bike frendly standard je namijenjen davaocima usluga koji trebaju podići kvalitet na način da to bude vidljivo. Redah je tu regionalni tehnički sekretarijat. Dosad je i u doba korene dostignuto od prilike 60 objekata certificirano po određenom standardu.
-Sve su to elementi koji pomažu da promociju radimo na eminentnim tržištima, da za nas čuju turisti, da znaju da su staze obilježene, pripremljene, da postoje standardi. Ponosni smo što smo napravili plan upravljanja Ćirom. Napravili smo plan kako Ćiru održavati bez projekata. Šest općina i gradova potpisalo je sporazum da sufinansiraju određene stvari, dodaje Sivrić.
I u Republici Hrvatskoj je tokom posljednjih deset godina u porastu cikloturizam. Najvidljiviji porast upotrebe bicikla kao sredstva za otkrivanje destinacije je u kampovima. Hrvatski kampovi imaju oko 250 tisuća mjesta. Hrvatska u špici turističke sezone ima oko 100 tisuća ljudi na biciklima.
- Pored toga, cikloturizam je vidljiv i u pred i post sezoni kada dolaze organizirane grupe. Treniraju cestovni biciklizam, najviše na području Istarske županije, kao i uz Jadransku magistralu. Imamo i timove koji treniraju pred velika natjecanja. To su timovi koji se takmiče na velikim natjecanjima. U porastu je i rekreativni biciklizam. To su uglavnom moutinbike bicikli koji se najviše koriste za razgledavanje otoka. Krstareći brodovima turisti i cikloturisti se prebacuju s jednog otoka na drugi, dok brod služi kao baza. U njemu se noći. Dnevni izleti se rade biciklima, navodi savjetnik za razvoj turizma na otoku Krku, Nedjeljko Pinezić.
Ove godine u Hercegovini smo već imali dvije biciklijade. Ćiro ima svoju web stranicu kojom se podiže informiranost, te ovaj turistički projekt postaje kvalitetniji - uvezan s kulturnom baštinom s kojom je Hercegovina bogata.
S. Ž.