Europska unija liječi turizam u BiH
U okviru zajedničkog projekta Europske unije i Vlade Njemačke – EU4Business Recovery za pomoć poduzetnicima u borbi protiv posljedica izazvanih COVID-a 19, Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit objavio je javni poziv za prijavu projekata u oblasti turističkog sektora.
Bespovratna financijska sredstva i tehnička potpora dostupni su poduzećima i turističkim operaterima kako bi osigurali kontinuitet poslovanja, ali i stvaranje inovativnih start upa.
Prije krize, turistički sektor u Bosni i Hercegovini brzo je rastao, doprinoseći ukupnom BDP-u i zapošljavao je preko 43.000 ljudi. Međutim, nije ostvario puni potencijal zbog ograničene ponude i nepostojanja strategija upravljanja destinacijama, neadekvatne transportne i turističke infrastrukture, poslovnog okruženja i neadekvatno iskorištenih prirodnih i kulturnih resursa.
Restriktivne mjere izazvane pandemijom teško su pogodile turizam, te je sektor zabilježio nagli pad od oko 80 posto.
Fond od milijun eura bespovratnih sredstava unutar projekta poslužio je za oporavak, fokusirajući se na aktivnosti poput razvoja strategije upravljanja destinacijama, pristupa tržištima za preduzetnike u turizmu, razvoja brenda, razvoja akcionih planova održivog turizma, ulaganja u ekološki prihvatljiva rješenja...
Treneri, mentori…
Visina mogućih sredstava po projektu išla su do 150.000 eura. Vlastiti doprinos podnositelja zahtjeva bio je između 20 i 80 posto od ukupnih troškova predloženog projekta. Projekat je pomogao turističkom sektoru putem integrisanog paketa savjetodavnih usluga i financijske podrške za oporavak i ponovno pokretanje poslovnih aktivnosti.
Podržana su mikro, mala i srednja poduzeća u Bosni i Hercegovini koja su nastavila poslovati. Ukupna vrijednost projekta je 13,7 miliona eura, a zajednički ga financiraju Europska unija s 13 milijuna eura i Vlada Njemačke sa 700 tisuća eura.
Jedna od sudionica je Ajla Dedić iz Visokog, vlasnica Brenda Moon – touch the Moonlight –izrade haljina za svečane prilike. Poslovni pothvat realizirala je uz pomoć Lokalnog partnerstva za zapošljavanje u Visokom.
- Slučajno sam saznala za projekt, aplicirala sam i napravila super stvar. Jako je važna financijska potpora Europske unije, ali jednako i iskustva i nova znanja koje sam stekla. Mentoring i poduzetnički trening sprovedeni su sukladno metodologiji Međunarodne organizacije rada. Smatram da svatko tko kreće na poduzetnički put treba dobro isplanirati taj put i naravno znati da tamo čekaju i poteškoće. Imala sam sjajne mentore i trenere, te sam uz njihovu potporu sve to prošla. Svima sam zahvalna, navodi Dedić.
Kamel haljina s takozvanim volanima bila je prvi proizvod Ajlinog Brenda. Tu su i kaputi, po čemu je postala prepoznatljiva.
- Sve je ručno rađeno. Svakom detalju posvetila sam veliku pozornost. Svaki klijent je bio zadovoljan i sretna sam što je suradnja ponekad prerastala u prijateljstvo, dodaje.
Jedan od posljednjih važnih koraka u sklopu projekta je početak rada na Strategiji razvoja turizma Županije Sarajevo. Fokus grupa se sastala početkom mjeseca, te je razgovarano o važnim temama iz ove oblasti, a prezentirani su i trenutno stanje turizma u Županiji i buduća metodologija rada. Ranije je Ministarstvo gospodarstva ŽS potpisalo Memorandum o razumijevanju sa Sarajevsom regionalnom razvojnom agencijom u sklopu kojega je precizirano da se osiguraju uvjeti neophodni za Strategiju.
- Sarajevo ima mnogo toga za ponuditi, počevši od prirodnih ljepota, preko arhitekture, bogate povijesti, do raznovrsnih kulturno-zabavnih sadržaja. Tu je naravno i bogata gastro ponuda, a sada je na nama da izradimo što kvalitetniju strategiju za razvoj turizma i na najbolji način predstavimo sve što nudimo, naveo je ministar gospodarstva ŽS, Zlatko Mijatović.
Strategija financirana od strane Europske unije trebala bi unaprijediti strateški okvir za potporu operatorima u turizmu, te pružiti tehničku potporu za izradu strateških dokumenata za unaprijeđenje bh. ekomonije.
Vratio se u BiH
Jedna od uspješnih priča u sklopu projekta je i ona Murisa Obarčanina, vlasnika kompanije MDG, koji se vratio iz Nizozemske i u domovini pokrenuo biznis.
- Mnogi se žale na državu, tvrdeći kako nema podrške, ali ja smatram da je to pogrešno i da ne trebamo biti vezani za vlast ili političke angažmane. Biznis traži borce, a mi smo izabrali da se borimo sami. Za dobar posao se treba potruditi. Ko se bavi ovim poslom i kaže da nema posla onda nešto ne radi dobro, kaže Obarčanin.
Suradnja s njemačkim GIZ-om je ostvarena kroz projekt COVID-19 Investment Response -EU4BusinessRecovery. Kompanija je dobila potporu kako bi unaprijedila poslovanje u digitalnom svijetu korištenjem softverskog programa, kao i kroz obuku i ekspertizu u okviru digitalnog poslovanja.
- Od početka se trudimo pratiti trendove u industriji. Takav način razmišljanja, rada i razvoja praćenja tehnologije u 4.0 dobu donosi nove kupce, koji to prepoznaju. Bez automatizacije se ne može raditi. Tehnologiju moramo pratiti. Danas sve izvozimo u Njemačku, Nizozemsku, Austriju, Švedsku, Švicarsku, a imamo samo dva ili tri kupca u BiH koji trebaju dijelove i radimo i za njih. Razvili smo sedam, osam kooperanata koje su obiteljske firme, kaže Obarčanin.
S. Ž.