Dnevni.ba - PRELOADER

FMNO: Reformiranje obrazovnog sustava nije samo prioritet već i nužnost

14 Pro 2024


FMNO: Reformiranje obrazovnog sustava nije samo prioritet već i nužnost
FMNO

Postignuti rezultati ispod međunarodnog prosjeka, pogotovo u matematici i prirodnim znanostima, potvrđuju da obrazovni proces još stavlja naglasak na usvajanje i reprodukciju faktičkog znanja, dok su funkcionalne vještine i praktična primjena naučenog često zanemareni, kazali su iz Federalnog ministarstva obrazovanja i znanosti (FMON), komentirajući rezultate međunarodnog istraživanja "TIMSS 2023" koji su pokazali da su dostignuća naših učenika iz matematike i prirodnih znanosti ispod međunarodnog prosjeka.

Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH objavila je nedavno rezultate prema kojima su naši učenici na testu iz matematike ostvarili 447 bodova, a na testu iz prirodnih znanosti 448 bodova, što BiH pozicionira ispod prosjeka TIMSS skale.

 - Postignuti rezultati ispod međunarodnog prosjeka, pogotovo u matematici i prirodnim znanostima, potvrđuju da obrazovni proces još stavlja naglasak na usvajanje i reprodukciju faktičkog znanja, dok su funkcionalne vještine i praktična primjena naučenog često zanemareni – kazali su iz Ministarstva, dodavši da ovakav pristup ne priprema učenike za svakodnevne životne izazove niti za potrebe tržišta rada u 21. stoljeću.

Samo jedan posto učenika, odnosno svaki stoti, prema istraživanju TIMSS, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike, dok naprednu referentnu vrijednost iz prirodnih znanosti ne dostiže nitko.

Rezultati su pokazali da učenici svih zemalja iz okruženja ostvaruju bolja dostignuća iz matematike, i to Sjeverna Makedonija 474 boda, Crna Gora 477, dok su učenici iz Albanije sa 512, Slovenije sa 514 i Srbije sa 523 boda iznad prosjeka TIMSS skale.

Istraživanje je provedeno na uzorku od 3.391 učenika četvrtih razreda iz 120 osnovnih škola u BiH, bez sudjelovanja učenika iz Republike Srpske i Županije Zapadnohercegovačke.

Iz federalnog ministarstva navode da već nekoliko godina provode program podrške usmjeren na razvoj funkcionalnih znanja i vještina djece predškolskog uzrasta te učenika osnovnih i srednjih škola.

 Kako kažu, ovaj program nastao je kao odgovor na prepoznatu potrebu za unapređenjem kvaliteta odgoja i obrazovanja, s ciljem osposobljavanja učenika za suvremene izazove kroz primjenu inovativnih metoda rada i osiguranje odgovarajućih nastavnih sredstava.

Kroz program se kontinuirano radi na poboljšanju kvalitete nastave, posebice u prirodnim znanostima, opremanjem kabineta fizike, kemije i biologije. Također, program obuhvaća nabavku informatičke opreme za jačanje digitalne i poduzetničke kompetencije, kao i didaktičke opreme koja potiče interdisciplinarni pristup učenju i poučavanju, pojašnjavaju iz Ministarstva.  

Dodaju da je glavni cilj svih aktivnosti unutar ovog programa primjena suvremenih obrazovnih metoda koje omogućuju djeci i učenicima da steknu praktična znanja i vještine ključne za njihovo buduće obrazovanje i život.

Ističu i da su sveobuhvatne reforme jedini put ka poboljšanju obrazovnog sustava.

- Pritom je važno osigurati uključivost obrazovanja, jačajući kapacitete odgojno-obrazovnih ustanova kako bi se stvorilo poticajno okruženje za sve učenike – navode dalje iz Ministarstva.

Ukazuju istodobno i na važnost povećanja obuhvata djece predškolskim obrazovanjem, jer smatraju, kako rani odgoj i obrazovanje postavljaju temelje za kasnija obrazovna postignuća.

 - Važno je nastaviti s reformama koje će mladima omogućiti stjecanje vještina za budućnost – od kritičkog mišljenja i rješavanja problema do praktične primjene znanja. Reformiranje obrazovnog sustava nije samo prioritet već i nužnost ako želimo osigurati mladima perspektivu u vlastitoj zemlji i približiti se europskim obrazovnim standardima- zaključuju iz FMNO.

PISA testiranje

Iz spomenutog ministarstva također navode kako se nastavljaju zalagati i na uklanjanje prepreka kako bi BiH bila dio sljedećeg ciklusa PISA testiranja koje je na "čekanju" od 2022. godine.

Naime, međunarodna procjena znanja srednjoškolaca u Bosni i Hercegovini koje je trebalo biti održano 2022. još je na čekanju jer Predsjedništvo Bosne i Hercegovine nije donijelo odluku o sudjelovanju naše zemlje na PISA testiranju.

U Bosni i Hercegovini je za obrazovanje nadležno 13 resornih ministarstava, a nastava se izvodi na tri jezika i tri nastavna plana i programa. Prvi put BiH sudjelovala je na PISA testiranju 2018. kada je zauzela 62. mjesto od 79 na listi rangiranih država, piše Fena.

BIH


Završen Mostar Summer Fest: Regionalni festival nasmiješenih ljudi

Sjajnom finalnom subotom završen je 13. Mostar Summer Fest. Još jednom, i iznova, f...

06 Srp 2025

Bez posla u FBiH ostala divizija ljudi

Od prosinca 2024., do lipnja ove godine, broj zaposlenih je smanjen za 5.412 osoba, na što...

06 Srp 2025

Umirovljenicima ne bi pomogao ni Koperfild, političarima se moraju smanjiti plaće

Za ovo ljeto nisu najavljene samo visoke temperature, već i novi val poskupljenja - struja, voda,...

06 Srp 2025