Forto bi smjenjivao ravnatelja Željeznica FBiH, ali i agresivno nastupio prema EU blokadama i prosvjedima
OSILIO SE
Piše: Dragan Bradvica
dragan@dnevni-list.ba
Ministar prometa i veza Bosne i Hercegovine Edin Forto kazao je kako je od dolaska na poziciju kao najveći prioritet stavio željeznički promet, obnavljanje infrastrukture te da upravo željeznice budu pokretač budućeg investicijskog ciklusa u našoj zemlji. A onda se dogode katastrofalne poprave u Jablanici koje uzrokuju uništenje željezničke infrastrukture, što bi, kako kaže, za sve države svijeta bio alarm za uzbunu istog trenutka.
- Međutim, u Federaciji od 4. listopada do danas nemamo niti one najosnovnije odgovore. Vrijeme je da jasno ukažemo tko je ta to odgovora. Prema mom mišljenu za to je odgovoran ravnatelj Željeznica FBiH koji nije poduzeo sve ono što mu zakon dopušta i uspostavio funkcionalnu željezničku infrastrukturu. Skrivanje iza Vlade FBiH je neprihvatljivo. Ukoliko ste na takvoj poziciji morate preuzeti inicijativu za spas gospodarstva i žitelja. Prema procjenama samih Željeznica FBiH dnevni gubitak je 280 tisuća maraka. Gospodarstvenici koji su naslonjeni na željeznice održali su sastanak s upravom i ponudili da financiraju obnovu, jer su njihovi gubitci mnogo veći od onoga koliko košta rekonstrukcija, a ravnatelj nikoga nije ni obavijestio o toj ponudi, kaže Forto.
Teške optužbe
Uz to, neke od najrenomiranijih projektantskih kuća iz BiH i regije dale su ponudi da besplatno izrade projekt.
- Ravnatelj bježi od odgovornosti i krije se iza Vlade FBiH dok gospodarstvo plače. Novac sada nije sigurno problem, problem je kašnjenje. Vrijeme je da se pozove na odgovornost. Vrijeme je da Vlada FBiH, s obzirom kako ravnatelj to sigurno neće uraditi jer je jako vješt i izbjegavanju odgovornosti, smjeni ravnatelja i napokon vratimo željeznicama mjesto koje im pripada, kazao je Forto. Dodaje kako su Željeznice FBiH u prošloj godini imale oko 70 milijuna maraka plan investiranja, a manje oko 50 posto se toga investiralo.
- Je li normalno da više od mjesec dana nakon što se dogodio prekid ne znamo apsolutno ništa niti kada će pruga biti obnovljena?, upitao je Forto.
Na konstataciju novinara da se ravnatelj Željeznica FBiH požalio što ga nitko iz državnog ministarstva nije pozvao, Forto je kazao da ga nisu zvali ni ravnatelji Telecoma ili Pošte, iako su također imali blokadu u svojoj infrastrukturi, nego da su sami rješavali svoje probleme.
- Nema on šta čekati da ga zove itko, ima u zakonu piše šta mu je obaveza. Bio je potpuno izgubljen signal u Jablanici, je li ravnatelj Telecoma zvao mene da kaže kako će ponovo uspostaviti signal? Otišao čovjek i uspostavio infrastrukturu, Pošte isto. Ako je trebalo nešto pomoći, onda se valjda treba obratiti za pomoć. Ne, ovo je bilo suprotno. Ljudi nudili pomoć, on nije reagirao, istaknuo je Forto.
Vlada FBiH je inače naložila Autocestama FBiH da ispitaju mogućnost rada ovog posla. Forto navodi da su iz ove javne kompanije utvrdili da to ne žele raditi.
- Vlada im je rekla ispitajte mogućnost da se to radi preko Autocesta, u financijskom smislu i da ugovore nekog od svojih izvođača, ali netko tko radi autoceste ne može raditi prugu. U zakonu piše da time mogu koordinirati samo Željeznice. Ukoliko je Vlada ispitivala druge opcije, to je zato što su pokušavali da nađu način da riješe nešto što je ravnatelj izbjegavao da uradi, poručio je Forto.
O problemu vozača
Dotakao se o izazova u pogledu viznog režima Europske unije i njegovom negativnom utjecaju na profesionalne vozače iz BiH i regije. Tvrdi kako BiH u Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju ima ograničenja za svoje profesionalne vozače. Pojašnjava kako oni u EU dok obavljaju svoj posao mogu boraviti 90 dana u okviru 180 dana, a to je već na snazi. Mi imamo 36 tisuća profesionalnih vozača, od kojih je 19 tisuća izravno ugroženo i prijete da će napustiti BiH i zasnovati biznis u EU.
- Suštinski, EU je proizvela digitalne alate, koji će biti možda dobri za naše žitelje koji putuju pa im više ne treba pečat jer se točno zna gdje ste bilo, gdje ste prešli granicu, koliko ste boravili… Sada je sve to digitalizirano. Ali to je sada proizveo i to da sada ne postoji način za vozače da se doviju ovoj diskriminatornoj odredbi. Nadalje, ako ste u posadi broda, vlaka ili zrakoplova kada radite to vam se ne računa kao boravak u EU nego kao radno mjesto, a samo su profesionalni vozači izuzeti ove odredbe. Mogu samo špekulirati zbog čega je tomu tako, pojašnjava Forto. Također, kaže kako neprestano u kontaktima sa EU dužnosnicima upozorava na ovaj problem, a oni mu neslužbeno kažu kako u Bruxellesu postoji jak lobi koji ne dozvoljava liberalizaciju ovog poslovanja za cijelu našu regiju. Tražit će da prema EU regionalnom nastupe i da se pokušaju izboriti fa pošten tretman naših vozača.
- Ukoliko bi Srbija pristala da idemo agresivno prema EU, pa možda i neke blokade i prosvjedi, možda bi se Europska komisija dosjetila da ne vrše diskriminaciju prema zapadnom Balkanu, ustvrdio je on.