HELENA KATIĆ Uspješna žena koja je pokrenula svoj vlastiti biznis baziran na ljekovitom bilju hercegovačkog kraja
Iako su žene većina u svjetskoj populaciji, one su u sferi poduzetništva manjina, zbog socijalnog, ekonomskog i političkog nepovoljnog položaja u odnosu na muškarce.
Neumljanka Helena Katić je uspješna mlada žena koja je pokrenula svoj vlastiti biznis baziran na ljekovitom bilju hercegovačkog kraja.
“Jopi bio” je hercegovački brend prirodnih čajeva i kozmetike koji je nedavno Helena predstavila na sajmu u Poljskoj. Ove godine bit će ponovno sudionica Sajam gospodarstva u Mostaru. Imali smo priliku da razgovaramo s Helenom o izazovima u biznisu s posebnim osvrtom na položaj žena u obrtima i tradicionalnim zanatima.
Kako ste se odlučili započeti svoj posao u proizvodnji čajeva i kozmetike od ljekovitog bilja? Što vas je inspiriralo?
-Odrasla sam u obitelji koja se čitav život bavi poduzetništvom, trgovinom, proizvodnjom, ugostiteljstvom i turizmom i to je jednostavno u krvi. Za ovaj put proizvodnje čajeva i bio kozmetike po starim i tradicionalnim zanatima sam se odlučila iz više razloga. Kao dijete jako puno vremena sam provodila u prirodi na selu, uz divne djedove i bake sam uspjela puno toga i naučiti. Mama mi je iz Zažablja, točnije s Misline, gdje su moji djed Frano i baka Kata tu kombinaciju čajeva koristili svakodnevno, i to mi je bila velika inspiracija nastaviti nešto drukčije, jedinstveno, a uvijek su bili zdravi i vitalni. Dok i s druge strane granice u Hercegovini sam također odrastala uz prirodu u Dužima. Tata nam je dao slobodu istraživanja prirode na farmi, a pokojni djed Nedjeljko nam je pokazao i naučio nas kroz priče i prirodu kako zavoljeti svoj kraj i ostati na njemu.
Oduvijek mi je bila želja nešto sama stvarati, a volim prirodu i vjerujem da nam ona nudi najpotrebnije, pa tako i učinkovite prirodne sastojke za zdraviji organizam ljepotu i zdrav izgled kože. Kockice su se posložile i nastala je ideja o proizvodnji prirodne kozmetike i prirodnih čajeva, koja se s vremenom realizirala pod brendom "JOPI". Priroda je toliko kod nas bogata i nedirnuta da je možemo maksimalno iskoristiti za naše zdravlje te ojačati imunitet.
Hercegovačko ljekovito bilje poznato je po svojim ljekovitim svojstvima. Je li teško doći do kvalitetnoga bilja, tj. sirovine koju koristite za svoje proizvode?
-Hercegovina je prirodna oaza samonikloga ljekovitoga i aromatičnoga bilja. Zahvaljujući podneblju i klimi na kojem raste i koje obiluje s mnogo sunčanih dana biljke su izuzetno kvalitetne i ljekovite. Priroda nam nudi niz biljnih vrsta (ljekovito bilje) te je poznata izreka u narodnoj medicini da za svaku bolest postoji određena biljka. S obzirom na stanje osobe, njegove potrebe (sportaš, dijete ili trudnica) te prisutne poremećaje ili bolesti određuju se biljke i biljni pripravci koji se preporučuju zajedno s programima prehrane. Zaista je teško doći do kvalitetne sirovine, jer isključivo radimo na kvaliteti naših proizvoda i manjoj količini jer želimo biti prepoznati kao kvalitetan Hercegovački brend. Naše sirovine su pomno birane hercegovačke biljke koje nisu tretirane pesticidima i većinu ih imamo u svome okruženju.
Kako vaša obrtnička praksa promiče lokalnu kulturu i tradiciju?
-Obrt će djelovati na području Općine Neum čime ćemo jednim dijelom promovirati potencijale same Općine Neum, a samim time ćemo postati i dio turističke priče jedinog primorskog grada u Bosni i Hercegovini. Promovirat će se tradicija našega zaleđa Neuma i raznolikost flore i faune uz ljekovito bilje koje je sastavni dio naše kulture. Zaista se možemo pohvaliti da smo već prepoznatljivi kao lokalni brend koji promiče našu tradiciji uz tradicionalne proizvode čajeva, masline, smokve, kadulje te drugih ljekovitih biljka i proizvoda koje stvaramo. Dva puta smo sudjelovali na gospodarskom sajmu u Mostaru, te prošle godine u Poljskoj gdje je zemlja partner bila regija Hercegovina, kao i na danima Mediterana u Neumu. Ove godine smo također na gospodarskom sajmu u Mostaru.
Kako se nosite s izazovima koji proizlaze iz vođenja malog obrta u današnjem poslovnom svijetu?
-Svaki početak je težak. Ja imam tu sreću što imam mamu koja obožava biljke i prati sve novitete na tržištu, a uzimajući u obzir kvalitetu samog proizvoda ne bojimo se za našu budućnost. Jedinstveni smo na tržištu, naši čajevi mogu se isključivo kupiti samo u ljekarnama preko veledrogerije "MGM farm".
Kako vidite ulogu žena u tradicionalnim zanatima i obrtništvu? Jesu li žene nedovoljno zastupljene u ovom sektoru?
-Iako su žene većina u svjetskoj populaciji, one su u sferi poduzetništva manjina, zbog socijalnog, ekonomskog i političkog nepovoljnog položaja u odnosu na muškarce. Činjenica je da među ženama ima manje poduzetnika nego među muškarcima u tradicionalnim zanatima. Zapaža se sve veća zastupljenost žena, što je vrlo pozitivna tendencija jer je tome gospodarstvu potrebno što više kvalitetnijih, stručnih i obrazovanih ljudi, bez obzira na spol. Mogućnosti za žene koje ulaze u svijet poduzetništva rastu, no taj proces ovisi o funkcionalnom području, odnosno o vrsti djelatnosti, jer različite djelatnosti osiguravaju različite mogućnosti za brži razvoj poduzetništva kod žena. Međutim, broj žena kontinuirano raste, a događaju se i brojne pozitivne promjene u prepoznavanju potencijala žena u poduzetništvu. Zaista mogu reći da u proizvodnji prirodne kozmetike prednjače žene u našim krajevima, ali u proizvodnji bilja i čajeva ipak prednost i veću tendenciju ima muška populacija.
I na kraju, ja uvijek volim reći onu rečenicu kako u životu tako i u poslu da žena treba biti ravnopravna. Žena je stvorena iz rebra muževog, ne iz njegovog stopala da se po njoj gazi, ne iz njegove glave da se njome vlada, već iz njegovog boka da mu bude jednaka, ispod ruke da bude zaštićena, pored srca da bude voljena.
Kako vaša poslovna praksa potiče održivost i ekološku odgovornost?
-U našoj poslovnoj praksi smo okrenuti samo organskoj proizvodnji samoj i čistoj prirodi.
Kako se nosite s izazovima poput promjena u klimatskim uvjetima ili sezonskim varijacijama u dostupnosti bilja?
-Prilagođavamo se klimatskim uvjetima, mada je u Hercegovini i Neumu jako povoljna klima gdje imamo preko 300 sunčanih dana godišnje, a mi se držimo samo određenih biljaka iz organske proizvodnje i samoniklih koje uspijevaju u našim krajevima. Tako da za sada nemamo problema i poteškoća.
Kako biste opisali svoju viziju za budućnost vašeg obrta i kako planirate ostvariti tu viziju?
-U budućnosti, kako i kod nas tako i u svijetu, prema mišljenju stručnjaka organski proizvodi će biti sve dominantniji i traženi. Naša vizija je da se naši proizvodi prepoznaju isključivo po kvaliteti i poboljšanju zdravlja svakoga čovjeka, čemu su i namijenjeni. Također, želimo jednim djelom promovirati i turistički tradiciju zaleđa Neuma uz ljekovito bilje koje je sastavni dio naše kulture.