Izmijeniti odluku i zadržati pojednostavljeni postupak carinjenja po fakturi
Vijeće stranih investitora (Foreign Investors Council - FIC) organiziralo je u Sarajevu javnu raspravu u čijem je fokusu bila inicijativa gospodarstvenika u BiH o izmjeni Odluke o provedbi Zakona o carinskoj politici u BiH.
Novi Zakon o carinskoj politici BiH, kako je napomenuo predsjednik FIC-a i direktor Tvornice cementa Kakanj Branimir Muidža, trebao bi stupiti na snagu 1. kolovoza 2022. godine, a cilj izmjene Odluke o provedbi tog Zakona jest zadržati pojednostavljeni postupak carinjenja po fakturi, koji se trenutno primjenjuje, a što nije u suprotnosti s novim Zakonom o carinskoj politici u BiH. Drugim riječima, cilj je zadržati mogućnost izvoza 24 sata dnevno, tijekom sedam dana u tjednu, umjesto planiranog skraćenja razdoblja izvoza na 10 sati dnevno tijekom šest dana u tjednu. “U kontaktu smo sa svim tijelima vlasti u BiH. Prošlog smo tjedna imali razgovore i s Vladom FBiH, u kojoj su svjesni tog problema i dali su potporu da ga se riješi. Provedbeni akt ne može biti suprotan zakonu, već treba urediti kako zakon treba primjenjivati. Tražimo samo dosljednu primjenu zakona“, istaknuo je Muidža napominjući da je u domenu Uprave za neizravno oporezivanje (UNO) BiH i Vijeća ministara BiH da iznađu usklađeno rješenje. Gospodarstvenici, kako je dodao, očekuju da do toga dođe u primjerenom roku obzirom da novi zakon stupa na snagu 1. kolovoza. To je jako bitno budući da se u BiH, od pojave pandemije, pucanja globalnih lanaca, te zbog rata u Ukrajini, otvorila mogućnost i šansa za bh. gospodarstvo da se više robe proizvodi i plasira na inozemna tržišta. No, ovakva odluka, naveo je Muidža, bila bi u suprotnosti s njihovim težnjama i interesima ekonomije.
Izvršni direktor za lanac opskrbe Sisecam Sode Lukavac Sead Pašić kazao je da u proizvodnji koriste 80% domaće sirovine, dok 99 posto proizvoda izvoze van granica BiH. “Proizvodimo 24 sata dnevno i, prema važećem zakonu, u mogućnosti smo sedam dana, u svakom trenutku kada utovarimo kamion, da on može izaći iz BiH i ići ka kupcu, što nam je omogućilo otpremu prema svim regijama. Oko 25 posto naše prodaje, tj. prometa, odvija se u bremenu nakon 18 sati a, prema spornoj odluci, to bi značilo da kamioni moraju čekati do ujutro, što nije samo gubitak vremena, već i dodatni trošak“, pojasnio je Pašić i dodao da bi se takva situacija mogla loše odraziti na njihovu konkurentnost, obim poslovanja i investicije.
Direktorica Sektora gospodarstva Vanjskotrgovinske komore BiH Ognjenka Lalović je rekla da su asocijacije gospodarstvenika tražile izmjenu Odluke o provođenju Zakona o carinskoj politici u BiH. “Činjenica je ona da stupa na snagu 1. kolovoza, ali je dano prijelazno razdoblje, što omogućava vremenski rok kada se može izvršiti određene dopune Odluke. Također, 1. kolovoza počinje i primjena NCTS-a kod provoza roba, što će također biti izazov koji očekuje izvoznike, uvoznike i špeditere, jer je to novina“, navela je Lalović.